Onderstaand artikel komt uit De Volkskrant van 14 maart 2007.
===============================================
‘Meer toetsen, ik wil weten wat ik kan’
Scholierenorganisaties trekken deze dagen langs scholen om klachten te verzamelen over het ‘nieuwe leren’.
Kom maar op met die klachtenformulieren!’ De vierdejaars van de pabo in Almere hebben er zin in. Gretig graaien ze naar de kleurrijke flyers waarop ze hun beklag mogen doen over het ‘nieuwe’ leren, of competentiegericht leren zoals het bij hen heet. Alleen hun docent is onaangenaam verrast door de inval van de scholierenvakbonden LSVb, LAKS en JOB in zijn klas. ‘Jullie verstoren mijn les!’
In minder dan vijf minuten kruisen veel leerlingen aan dat ze te weinig lesuren krijgen, en te weinig begeleiding. ‘Ik heb deze week twee dagen vrij. Dat is toch niet normaal?’, verduidelijkt Mascha de Kwaadsteniet. Mitchell (20) wil doelgerichtere lessen, meer theorie en meer toetsen. ‘We hebben maar één toets in de tien weken. Dat kan toch niet? Ik wil weten wat ik kan.’
De pabo Almere ligt dinsdag op de route van de bustoer van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB). Ze willen in drie dagen in Almere, Amsterdam en Utrecht zo veel mogelijk klachten verzamelen, zowel van leerlingen in het voortgezet onderwijs als op het mbo en hbo. Onder het motto Laat de minister weten wat jou dwars zit! kruisen de scholieren aan of ze (te) veel of (te) weinig theorie, lesuren en begeleiding krijgen. Wie positief is, kan een kruisje kwijt bij ‘Ik heb niets te klagen’. Aan het eind van de maand worden de klachten in grote zakken bij minister Plasterk (Onderwijs) op de stoep gezet.
Het is niet de eerste scholierenactie tegen het nieuwe leren. Eerder al boden dezelfde drie verenigingen staatssecretaris Bruins (VVD) een noodklok aan, en openden ze het meldpunt www.noodklok.nl. Sinds eind januari zijn daar een paar honderd klachten binnengekomen. ‘Onze achterban roept om een ander systeem’, zegt Achmed Sadat, voorzitter van de JOB. ‘Met deze bustoer willen we in beeld brengen wat er mis is. De enquête biedt ook ruimte voor positieve geluiden. Dus we krijgen het hele plaatje.’
En dus rijden Everarda, Achmed, Marc, Tuba, Eva, Hafid, David en Ingmar in een rammelende Volkswagenbus van schoolplein naar schoolplein. Bewapend met megafoon, spandoeken, een wasmand als klachtenbus, pennen en gouden stressballetjes om uit te delen.
Ook bij het ROC Flevoland is het raak. Harjot Singh (19), in opleiding tot administrateur, verwijt haar school de leerlingen in de steek te laten. ‘We moeten alles zelf regelen. In de zeven uur die we les hebben, leer je niet genoeg om de overige 25 uur zelfstandig te kunnen werken.’ Als ze in juni klaar is, gaat Singh werken in plaats van doorstuderen – geen twijfel mogelijk. ‘Ik wil niet het risico lopen dat een hbo-opleiding net zo slecht is. Zonde van mijn tijd.’
Lieke (17), eerstejaars op de mbo-opleiding voor directiesecretaresse, vindt ‘eigenlijk alles’ op het ROC Flevoland slecht geregeld. De roosters, de begeleiding, een lerares Engels die geen Nederlands spreekt. ‘We zijn voor dat nieuwe systeem gewoon een proefkonijn. Alles gaat hier fout.’ Haar vriendin Debbie (18) valt haar bij. ‘We moeten alles zelfstandig oplossen. Dat is gewoon te veel gevraagd. Ik snap er niks meer van.’
Hoewel ze wist van de problemen, is Everarda Slabbekoorn, vicevoorzitter van de LSVb, getroffen door de negatieve houding van veel scholieren. ‘Ze vullen de enquête in, maar hebben het idee dat het niet uitmaakt of ze klagen. Omdat er toch niet naar hen wordt geluisterd. Ik hoop dat wij ze op andere gedachten kunnen brengen.’
Vandaag trekt de karavaan door Amsterdam, donderdag is Utrecht aan de beurt.
—————————-
Klachtenregen van scholieren is divers:
‘Ik heb zes lessen per week. Als je tijdens computeruren iets niet snapt, moet je je leraar zelf gaan zoeken.’ Lieke (17), eerstejaars directiesecretaresse ROC Flevoland.
(Wijzend naar een bord in de aula) ‘Kijk: vier pagina’s lessen die uitvallen. Vind je het gek dat we achterop raken?’ Dily Gen (16), vierdejaars vmbo elektrotechniek, Oostvaarders College Almere.
‘School is niet meer leuk. Ik ga hierna werken. Dit geeft geen motivatie om verder te studeren.’ Debbie (18), tweedejaars directiesecretaresse, ROC Flevoland.
‘Leraren staan nog amper voor de klas. We moeten zelf leren uit boeken, terwijl de docent de hele dag versuft om zich heen zit te kijken.’ Sharieffa Jbiri (14), tweedejaars havo, Oostvaarders College.
‘Bij veel lessen denk ik: waarom zit ik hier? Ik zie geen enkele link naar de praktijk.’ Mitchell (20), vierdejaars pabo Almere.
‘Sommige leraren moeten op een cursus woedebeheersing.’ Iris Lomnerse (13), eerstejaars vmbo, Oostvaarders College.
====================================================
Oproep op SBS6….
..aan leerlingen en studenten om klachten over het Nieuwe Leren te melden op www.noodklok.nl.
De klachten worden volgende week aan Plasterk aangeboden.