4 Reacties

  1. Offtopic: Ben, dat heeft

    Offtopic: Ben, dat heeft niets met technocratie te maken; da's nou zwaartekracht.

    On-topic: Rik, als ICT-er in een kleine vereniging (ahum…een éénpitter) wordt ik inmiddels als co-teacher ingezet, schuif ik aan bij de MR vergaderingen, heb ik anderhalfjaar geleden een wand van een klas mogen vervangen, bestel ik de spullen voor de concierge, die ik vervolgens help met het vervangen van toiletten, kleine klussen aan het gebouw zoals het vervangen van de plafonds in zeslokalen…Daarnaast moet ik invallen als een collega ziek is.

    Uiteraard heb ik ook mijn 'eigen werk'; ik mag voor volgende week nog een compleet jaarrooster gaan opstellen voor de ICT, maar ik heb nog geen flauw idee hoe men dit ziet. Verder moet ik het ICT beleidstuk verder utiwerken, waarin een koppeling tussen mijn lessen en het ECDL wordt gemaakt.

    Verder moet ik vóór volgende week ook alle computers in een nieuw netwerk gaan plaatsen want de server ging stuk. Dat was overigens drie weken vóór de vakantie maar de directie 'had nog geen toestemming van het bestuur' om tegen geringe kosten een nieuw systeem te implementeren. Verder moeten alle leerlingen in de vele programma's worden overgezet (en ja, wij hebben zo'n beetje alle programma's…) En natuurlijk wil één van de collega's nu eindelijk dat haar computer eens op de juiste plek wordt geschoven; die staat 'al' een maand aan de verkeerde kant van haar bureau. Daar staat hij, nadat we eerst in een weekend het bureau van de ene kant van hetlokaal naar de andere hadden gezet, waarbij een aantal kabels omgelegd moesten worden door het plafond.

    Dus als je ict-er klaagt, wees lief tegen hem/haar. Dat helpt bij de problemen met het netwerk. 

    😉

  2. Als het BON-forum niet ook

    Als het BON-forum niet ook aan kretologie ten onder wil gaan , zal men ook hier meer vakinhoudelijk moeten reageren.

     

  3. basis versus vervolgonderwijs

    Het is jammer dat voor leraren in het basis en secundair onderwijs hetzelfde woord gebruikt wordt. Newspeak en eufemismen zijn veelgebruikte wapens van onderwijsvernieuwers. Voor zover het hier om secundair onderwijs gaat is de beste oplossing vanuit de ontstane situatie dat het oprichten black box scholen wordt toegestaan. De overheid meet en honoreert dan alleen de resultaten aan het einde van een rit of etappe (door minimale eisen te stellen (want secundair onderwijs moet niet enkel en alleen op examentrIning gericht worden). Omdat de volledige subsidie van de school enkel afhangt van wat leerlingen presteren op externe resultaatmetingen (dwz voldoende of gradaties van onvoldonde) heeft iedereen op school er belang bij dat er goed en efficiënt zonder flauwe kul wordt les gegeven. Als bovendien ouders vrij kunnen kiezen tussen de verschillende scholen is er ook een prikkel voor de schoolwerkers om meer te bieden dan alleen maar examentraining. Dat leidt dan vanzelf tot het verwezenlijken van wat in het manifest gevraagd word.

    Seger Weehuizen

    • Ha, alles regelt zich vanzelf

      Ha, alles regelt zich vanzelf, met alleen een beetje technocratie. Water stroomt naar beneden.

Reacties zijn gesloten.