The Airline Deregulation Act (Pub.L. 95-504) is a United States federal law signed into law on October 24, 1978. The main purpose of the act was to remove government control over fares, routes and market entry (of new airlines) from commercial aviation. The Civil Aeronautics Board’s powers of regulation were to be phased out, eventually allowing passengers to be exposed to market forces in the airline industry.
De situatie bij de Amerikaanse burgerluchtvaart leek op die van het huidige onderwijs. Lage prijzen voor korte vluchten werden gesubsidieerd uit dure tickets voor lange afstanden. Zoals ouders die hun kinderen toevertrouwen aan de Grote Schoolbesturen in feite uit hun belastingbijdrage het schoolgeld betalen en ouders die het anders willen schoolgeld moeten betalen zonder iets van hun belastinggeld terug te zien. Nederland zal weer moeten accepteren dat onderwijskeuzes voor individuele gevallen mede door ouders en scholieren zelf bepaald moet kunnen worden. Dat kan door terug te keren naar de tijd van vóór de Mammoetwet en het beginsel van onderwijsvrijheid van de zuilen over te brengen naar individuen. Of door een Education Deregulation Act aan te nemen zoals dat in Amerika voor de Airlines gebeurde.
The CAB earned a reputation for bureaucratic complacency; airlines were subject to lengthy delays when applying for new routes or fare changes, which were not often approved. World Airways applied to begin a low-fare New York City to Los Angeles route in 1967; the CAB studied the request for over six years only to dismiss it because the record was “stale.” Continental Airlines began service between Denver and San Diego after eight years only because a United States Court of Appeals ordered the CAB to approve the application. Continental Air Lines, Inc. v. Civil Aeronautics Board, 519 F.2d 944, C.A.D.C. 1975.
Dissidente ouders kunnen ook niet tegen de sectorraden die het monopolie van de bestaande onderwijsorganisaties verdedigen op.Die “bureaucratic complacency”is bij de schoolbesturen onmiskenbbaar,
Leading economists had argued for several decades that this sort of regulation led to inefficiency and higher costs. The Carter administration argued that the industry and its customers would benefit from new entrants, the end of price regulation, and reduced control over routes and hub cities
In Nederland zeggen de economen weinig over het Nederlandse Onderwijssysteem. Misschien kunnen ze er geen touw aan vastknopen. Bovendien hebben ouders andere economische belangen dan Nederland als geheel en zijn niet al hun wensen economisch van karakter. Maar de kwaliteit van de onderwijsindustrie en haar afnemers zou wel degelijk omhoog gaan wanneer plaats gemaakt moet worden voor nieuwe entrants. En aan de enorme geldverspilling en kostenstijgingen in het onderwijs zou zo een einde kunnen worden gemaakt. Amerika was ook geschrokken van het faillissement van de Pennsylvanische spoorwegen waarvoor de Amerikaanse belastingbetaler moest opdraaien. En hod langer de sanering van het Nerderlandse onderwijs uitgesteld wordt, des te hoger worden de saneringskosten.
The Act, however, did not remove or diminish the regulatory powers of the Federal Aviation Administration (FAA) over all aspects of air safety.
Natuurlijk zijn er gebieden waarop de Nederlandse overheid geen concessies kan doen. Bij onderwijs is dat de kwaliteit van de verstrekte diploma’s. En daaruit volgt weer dat examina doelstellingen met meetbaar resultaat moeten betreffen. Op een Staatsexamen VWO kan niet betrouwbaar vastgesteld worden wat iemands zelfredzaamheid is, of hij over zichzelf kan reflecteren en of hij kan samenwerken. Een school mag daar natuurlijk wel aandacht aan besteden wanneer ouders hun kind naar die school sturen omdat zij zelf die dingen belangrijk vinden of wanneer de school denkt dat dat de kans op het slagen voor het staatsexamen vergroot.
Door de deregulatie van het vliegverkeer erminderde, gecorrigeerd voor inflatie, de prijs in 15 jaar met ⅓ en nam het aantal passagiers enorm toe.
Wie weet hoe zeer het onderwijs in Nederland van een echte deregulatie zou kunnen profiteren. Het lijkt me het proberen waard!
Seger Weehuizen