De onderwijscoöperatie

Een aansprekende tekst die ik aantrof op het blog van Jeronimoon:

“Laat ik vooraf duidelijk stellen dat ik niet anti-onderwijscoöperatie ben, het tegendeel is waar. Dit om alle misverstanden in de toekomst te vermijden, want er zullen nog wel meer columns komen waarin de onderwijscoöperatie zich mag verheugen onderwerp van het fileermes te zijn.

Door de oprichting van de onderwijscoöperatie is een ‘momentum’ ontstaan dat uniek is in de onderwijsgeschiedenis van Nederland. Een moment waarin het onderwijs een andere richting wordt uitgestuurd. Dat moeten en willen wij ons niet laten afnemen in ruil voor het simpele mogen aanzitten aan de onderhandelingstafel.

Lees verder op de blog van Jeronimoon

30 Reacties

  1. Jesse
    schrijft daar concluderend:

    “Feit is dat door de oprichting van de onderwijscoöperatie een ‘momentum’ is ontstaan enig in de onderwijsgeschiedenis van Nederland. Een moment waarin het onderwijs een andere richting wordt uitgestuurd. Dat moeten en willen wij ons niet laten afnemen in ruil voor het simpele mogen aanzitten aan de onderhandelingstafel.”

    Spreekt dit je zo aan Hals? Ik begrijp zelf niet goed wat er staat. Kun je misschien toelichten wat Jesse hier volgens jou bedoelt? Moet ik momentum als moment lezen? Die richting is toch de richting van het momentum? Wat moeten wij ons niet laten afnemen?

    Wat het aanzitten betreft, voorlopig doet het kabinet de zaken nog met de sectorraden. Lees nog even rustig

    www.beteronderwijsnederland.nl/node/8146

    Gelukkig 2012 trouwens.

    • Zuilen en sociale lagen
      Wat veel zou hebben uitgemaakt voor de evolutie van het onderwijs na de tweede wereldoorlog zou de aanwezigheid van een sterke landelijke ouderorganisatie zijn geweest. Die is echter als gevolg van de verzuiling nooit ontstaan. Ik denk althans dat dat de reden was. Want waarom ontstaat zo’n organisatie nu niet? Er is een ouderorganisatie geweest die wel heeft kunnen voorkomen dat alle Gymnasia opgeslokt werden in grotere schoolvebanden maar niet dat de gymnasiale opleiding de debiliserende basisvorming in haar programma moest opnemen. Jammer genoeg heeft die organisatie niet de doordenkendheid bezeten om de scheiding in sociale lagen te doorbreken en andere schooltypen bij haar doortastendhed te betrekken.
      Ik zie geen kans om op dit moment ouders te mobiliseren.
      Seger Weehuizen

      • De scheiding van sociale
        De scheiding van sociale lagen in zelfs het onderwijs komt voor mij optimaal tot uiting door:
        – enkel op het gymnasium Grieks en Latijn aan te bieden, op deze wijze garandeer je dat niemand via een omweg het gymnasium binnen kan geraken
        – op zo’n jonge leeftijd op basis van zulke manipuleerbare criteria kinderen te verdelen over scholen. Het advies van de leraar is manipuleerbaar (als de ouders goed in de slappe was zitten dan is dat al snel positiever), de CITO-toets is eveneens manipuleerbaar aangezien op die leeftijd de prestaties van de kinderen op die toets (meer tekstverklaren dan spelling en grammatica), met uitzondering van de meest begaafden, veel sterker afhangt van het ouderlijk milieu dan van de intelligentie en de motivatie van het kind.

        Ik blijf er moeite mee hebben dat 94% van de bevolking niet eens de kans krijgt om een plek op het gymnasium af te dwingen. Twee dagdeeltjes en 160 meerkeuzevraagjes bepalen je lot.
        Ik ben meer voorstander van het watervalsysteem wat ze in Vlaanderen gebruiken maar ideaal is misschien een combinatie van het watervalsysteem en een selectie op cijfers en gestandaardiseerde testen waarvan veel voormalige exemplaren beschikbaar zijn als oefenmateriaal (in plaats van het lerarenadvies), maar dan niet enkel bij die ene overgang maar zoals in de USA gebruikelijk is op meerdere momenten (daar hebben ze ook nog een middle school die ook junior high wordt genoemd). Met die selectie scheidt je het kaf van het koren, vervolgens maak je tijdens de opleiding een verdere selectie.

        • Vroeg met Latijn beginnen is belangrijk
          Vroeg met Latijn te beginnen heeft iets te maken met gestructureerde opbouw van de leerstof. Je leert bij Latijn de grondbetekenissen van de woorden doordat je in langere of samengestelde woorden oerwoorden herkent, meestal als werkwoordsstam. Je leert dat je in het Latijn grotere vrijheid hebt om je zin op te bouwen omdat de uitgangen bij verbuigingen en vervoegingen vertellen wat bij wat hoort en welke rol de zelfstandige naamwoorden in een zinsconstructie spelen. Daarbij is het woordgeslacht een grote hulp. Pas daarna zou je Frans moeten leren en het Engels is een chaotische hekkesluiter. Aan dit ideaal werd vroeger ook niet voldaan maar we moeten er zo dicht mogelijk bij blijven. Dat chaotische Engels dat ons nu opgedrongen wordt vanwege de communicatiegekte en de betekenis van de abstracte Engelse woorden is veel begrijpelijker als je met Latijn begint. Er is echt geen samenzwering om van de Gymnasia elitescholen voor de culturele en maatschappelijke bovenlaag te maken. Er is wel altijd een groep mensen aan het werk (geweest) om iedereen een gymnasiale vorming en kennis van klassieke talen te ontzeggen.
          De socialisten van vroeger wilden alle arbeiderskinderen naar het gymnasium sturen. Het waren hun opvolgers die het omgekeerde wilden doen; Alle kinderen van het gymnasium uitsluiten en naar de middenschool sturen.
          Ik vind dat het ontwikkelen van methoden om kinderen na de basisschool op het goede spoor te zetten en het aanleggen van verbindingssporen voor die leerlingen waarvoor dat in het begin mislukt is hoge prioriteit moet hebben.
          Seger Weehuizen

      • een sterke landelijke ouderorganissatie -1- re : Seger
        Commentaar :
        [1]
        Seger : bedoel je : één sterke landelijke ouder-oranisatie ? dwars door de kerkse en politieke sediment-lagen ?
        [2]
        Ik ben niet zo zeker dat de verzuiling (vanwege kerkse en politieke sedimenten) de oorzaak is dat dgl. “sterke” landelijke ouderorganisatie niet zijn ontstaan.
        De sociologische (kerkse, liberale, socialistische) sedimenten waren altijd al gescheiden. Menging (zoals in US, Canada, of bijv. Chile) heeft in NL nooit plaats gehed – overigens elders in Europa ook niet, niet in Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje. Zeker in NL lag (en ligt) een uniforme ou-organisatie niet voor de hand.
        [3]
        In scholen op confessionele grondslag (beide soorten) was het vooral de clerus (beide soorten) die scholen aanstuurden (of lieten aansturen) ; en eig. is dat nog steeds zo, al is het soms minder doorzichtig dan voorheen. Een modus, die (dat is duidelijk) in stand gehouden wordt door de overheids-financiering, die weer het directe gevolg is van politieke sedimentatie.
        Wil je dus dat dat verandert, dan moet het politieke sediment ontward worden. Ga er maar aan staan.
        [4]
        Overigens : in deel-sectoren van het onderwijs bestonden wel degelijk sterke ouder-organisaties. Met name bij de Montessori-scholen en de vrije scholen was dat het geval – de vrije scholen, bijvoorbeeld, zijn in twintig jaar van 8 naar 90 scholen gegaan – voor de Montessori-scholen gold eenzelfde multiplyer over wat meer tijdslengte. Zonder actieve, sterke ouderorganisaties waren die expansies nooit gebeurd. Voor de Boeke-school (waar Juliana, Beatrix e.a. op zaten) gold dat ook.
        De gymnasia bestonden en bestaan omdat er een soliede laag van ouders is, die leerlingen leveren.
        Je zou zelfs kunnen zeggen dat confessioneel-gerelateerde scholen (de dominante sector) door een soliede (weliswaar indirecte, zwijgende) achterban in stand gehouden worden.

        maarten

        • Eerst ballast overboord
          Je hebt, Maarten, gelijk om te stellen dat bij de confessionele zuilen de leiders helemaal geen eigengereide ouders wilden die zich gingen organiseren. Frankrijk kent wel een sterke landelijke ouderorganisatie maar daar had je een sterke antiklerikale stroming en maar één machtige kerkelijke organisatie. Dat maakte de vorming ervan gemakkelijker.
          De situatie in Onderwijsland is anders dan in de tijd dat er Montessorischolen gesticht werden. De regels en de reguleringen leggen een nieuw te stichten school zoveel beperkingen op dat je alleen al daarom afvraagt of het loont om daar energie in te steken. Daarom wil ik dat Black Box Scholen worden toegestaan. Iedereen kan dan zonder belemmeringen een school van een bepaald type Gymnasium, HAVO, Atheneum, MAVO etc.) oprichten en inrichten naar zijn eigen idealen en onderwijskundige opvattingen. Maar als je bij voorbeeld een HAVO opricht en na 5 jaar blijkt dat de leerlingen op het staatsexamen onvoldoende presteren zul je geen cent van de overheid krijgen en wat je eventueel al aan geld voor die school gekregen hebt moet worden teruggegeven. Een geslaagd experiment met zo’n school zou de deur moeten openzetten voor wettelijke erkenning van BBS-en met recht op subsidie. BBS-sen zijn goedkope scholen omdat zij nauwelijks overhead hebben en op resultaat na aan geen enkele overheidseis hoeven te voldoen
          Seger Weehuizen

          • ballast – ref : Seger – commentaren -3-
            [3]
            (cit.)
            De situatie in Onderwijsland is anders dan in de tijd dat er Montessorischolen gesticht werden.
            (fin cit.)

            Dat is in praktische zin juist. In fundamentele zin geldt nog steeds de grondwet, die vrijheid van onderwijs “garandeert”. Wat die garantie waard is, is voer voor politicologen en andere amateur-poliitici. Dat idiote vak politicologie, dat aan universiteten wordt “onderwezen”, vreet aan de bestedingsruimte voor fundamenteel universitair onderwijs, zoals in natuurkunde, biologie, wiskunde.

            De ouders-van-nu (niet de glossy, maar die twee-verdieners met, atypisch, twee autos, twee televisie-schermen, twee vakanties, twee kinderen en twee affaires) hebben het “te druk” om voor hun kinderen op te komen. Ja de tijden zijn veranderd, wat niet hetzelfde is als “verbeterd”.

            Komt bij dat de Montessori-scholen door een langdurende down-fase zijn gegaan. Iets dergelijks ook in de vrije scholen, Freinet, Dalton, Boeke, de rest.

            (wordt vervolgd)

            maarten

          • ballast – ref : Seger – commentaren -4-
            (vervolg van -3- hierboven)

            Komt bij dat de Montessori-scholen door een langdurende down-fase zijn gegaan. Iets dergelijks ook in de vrije scholen, Freinet, Dalton, Boeke, de rest.
            Het idee (onderwijs-hervorming) leeft nog wel (www.vbs.nl/), maar het het bruist veel minder dan in voorgaande decennia, het is ver-bureaucratiseerd, ver-even-d, aangepast aan (en mede onder drang en dwang van) het MvO, aan ambtenaren dus die het maatschappelijk inzicht proberen te vertalen in financiele onderwijs-politiek. Dat die vertaling is mislukt, zal nog blijken.
            De maatschappelijke anti-reform beweging, de voormalig-confessionele als liberale en socialistische segmenten hebben zich samen gedaan en meester gemaakt van, ook, het onderwijsveld – wat goed te begrijpen is voor wie ziet dat de huidige maatschappelijke constellatie gedrenkt is in, ja aangedreven wordt, door angst : angst voor het snelle nieuwe, technisch-technologische, onbekende-onervarene ; en tegelijk dat “nieuwe” omarmt, die nieuwe religie aanbidt, terwijl het een plaatsje vrij houdt bij ”urbi et orbi”, just in case.
            Zo eenvoudig is het eigenlijk ; en zo lang zal het nog duren, totdat de samenleving zichzelf verlost. Tijd voor het ganzebord-spel van oudejaarsavond, over tien jaar, maybe twenty.

            maarten

          • De vulling van de black box
            In een Black Box School, maarten, is het enige dat vastligt dat bij een eindmeting door de overheid bepaalde, uiteraard meetbare, afgesproken einddoelen bereikt moeten zijn. In een Atheneum bij voorbeeld moeten bij voorbeeld na 6 jaar 80% van de leerlingen geslaagd zijn voor het STAATSEXAMEN vwo. Hoe dat bereikt wordt is de verantwoordelijkheid van alle medewerkers aan de school. Die verantwoordelijkheid kan hen alleen opgelegd worden als zij in dat HOE ook de volledige vrijheid hebben. Voor het door jou gewenste onderwijs is dus binnen zo’n begrenzing ruimte. Maar als de leerlingen niet aan de vastgestelde eindeisen voldoen worden de school en haar medewerkers wegend wanprestatie financiëel verantwoordelijk gesteld.
            Seger Weehuizen

          • helaas, de black box blijft leeg -1- re : Seger
            Het is met de black box als met onvervulde sinterklaas wensen : de black box is een toverhoed met nieten ; virtueel = leeg.
            Het lijkt alsof er geld in zit, in die black box, maar de leerlingen blijven weg ; en de leraren ook ; en de ouders hebben liever een hypotheek, meer secure vooruitzichten (hoewel : Klaas Knot ? ? regeeraccoord ? ?). Niets is zeker, en een black box het meest onzeker van alles.
            En het zou een typische karakteristiek van de “virtuele wereld” van vandaag zijn. Lang geleden was er Andersen met zijn kleren van de keizer – dit is de moderne IT versie.

            Hoe komt dat ? Welnu ; het black box model veronderstelt dat het MvO de box preambulair vult en achteraf mag leeghalen als blijkt dat de kleur werkelijk zwart is. Zoiets als een aandelen-emissie Madoff stijl, virtueel gebakken lucht. Met de geur van oliebollen verkoop je geen oliebollen als er geen krenten in zitten. Er zijn geen klanten die loterij loten tegen = 100 kopen, als die = 0 waard zijn.
            Een wiskunde-noob-statisticus (m/v) kan dat uitrekenen, ouders ook. De vergelijking :
            R = 100 = 0
            (waarin R is risico) gaat niet op.

            maarten

          • helaas, de black box blijft leeg -2- re : Seger
            Wat mankeert er aan ? Zie ook het commentaar hieronder (sterke ouderorganisatie – re : Seger -2-) :
            [1] een hechte, vasthoudende groep ouders die de school van hun kinderen steunt,
            [2] vasthoudsende kerngroep van leraren (m/v), even vasthoudend (op het obstinate af),
            [3] politieke ruimte,
            [4] leerlingen die willen en volhouden

            Wat nodig is : stevige activering van ouders. Als dat langdurig en vasthoudend verzekerd is, komt een leraren-kern (m/v) vanzelf. En dan kan het MvO niet anders doen dan faciliteren ; wat ze nu gemakkelijk afgaat om dat niet te doen.

            Idee nummer 1 :
            Facit : BON is niet het ge-eigende instrument voor dit soort initiatief. Mooi dat het forum dit ter sprake brengt, dat wel. Er zal een soort OIVO moeten komen, anders wordt het nooit wat.
            OIVO = Ouder Initiatief Voor Onderwijs. Zeg maar : de opvolger van de ooievaar die de toekomstige klantjes aanlevert.
            Mooi idee nummer 2 :
            BON en OIVO trekken samen op. Ook goed voor de ooievaarsstand.

            maarten

          • de black box afrekening – re : Seger (vulling van de black box)
            Mooi idee. Theoretisch. Ja ik wou (ook) dat het werkte. Wat is het probleem :

            [1]
            UVD is de uiterste datum, door grootgrutters aangegeven op hun perishable products, zeg maar fluffy brood, afgeroomde melk en kiloknallers-met-antibiotica ;
            [2] een black box school heeft een UVD die in de onzekere toekomst ligt ;
            [3] onzekere factoren zijn : vooruitzichten, vreemd gaan, mogelijke scheiding, ontsporend kroost ;
            [4] gaan ouders tekenen voor die onzekere toekomst ?
            en, nog brandender vraag : leraren ?
            antwoord : ja, maar alleen als ze compleet vertrouwen op hun door de ooievaar * (zie hierboven, zie hieronder) verschafte producten, CIF basis door deze phoenix ingevlogen ;
            [4] die garantie (CIF, cost insurance, freight paid for) is niet verzekerbaar bij de banken, die hebben zo hun eigen onverzekerd probleem ;
            bonusbankiers en hun soort kiezen liever voor de gedrilde zekerheid van Luzac, niet voor de vrijheid van onderwijs.

            De rauwe werkelijkheid tegen idealistische illusie. Zonder sterke, volhardende ouders en dito leraren (m/v) wordt het niks. OIVO + BON, dat kan wel.

            * ja, ik weet het :
            de ouders van Tristan – in Alphen – noemden hem liefkozend Tristan ;
            dat kassameisje in Almelo was een lief kind ; Milly in Dordrecht ook, en die politieagentuzz-in-opleiding-met-revolvers zijn ook ooit ingevlogen door de ooievaar

            maarten

          • @Sassoc
            Als ouder hoop ik dat er eindelijk eens een einde komt aan de uniformering van het onderwijs. Wat nu gebeurt is dat iemand bepaalde ideeën heeft over hoe er beter onderwijs gegeven wordt (hierbij denk ik niet aan BON) en dat die vervolgens voorgeschreven worden aan alle leerlingen. Vaak zonder dat die ideeën behoorlijk in de praktijk aan een proefpopulatie getest zijn. Maar dan nog, als de ingevoerde veranderingen voor de leerlingen gemiddeld beter onderwijs brengen zullen er altijd leerlingen zijn die zonder die veranderingen of met andere veranderingen beter af zijn. We leven in een tijd van ongelofelijke intolerantie op onderwijsgebied. Om bij het voorbeeld van het Ateneum te blijven: Het is een toelatingsexamen voor de universiteiten en moet dus meten of op dat moment de leerling geschikt is om universitair onderwijs te volgen. Hij moet op een voldoende hoog niveau van abstractie kunnen denken en een bepaalde voorkennis hebben. De eindexamens van de HBS en het vroegere Gymnasium voldeden aan die eis. De huidige VWO-examens zouden daar ook aan moeten voldoen en geen irrelevante zaken mogen testen. Het meten van vereisbare algemene vaardigheden acht ik onbetrouwbaar en verplichte training daarin vind ik misdadig omdat er ook leerlingen zijn die die vaardigheden van zichzelf uit hebben. Een perfect toelatingsonderzoek onderaan voor toelating tot de eerste klasse VWO bestaat niet. Zo mogelijk moet ook de motivatie meegenomen worden. Maar je kunt van een VWO-school geen 100% succes verlangen en je moet ook voorkomen dat een school misvormd wordt tot een examentrainingsinstituut zoals het Luzac College (dat van mij mag blijven bestaan en zelfs een BBS zou mogen worden).
            Seger Weehuizen

          • “mijn” BBS
            De BBS waaraan ik denk is wel sober: geen wintersportreizen want daarmee gaat de school m.i. buiten zijn boekje en worden de leraren met oneigenlijke opdrachten belast. Maar BBS-en die dat wel doen mogen ook bestaan. Verder hoort hrt onderwijs zo gegeven te worden dat ouders zich niet met de school HOEVEN te bemoeien.
            Seger Weehuizen

          • ballast – ref : Seger – commentaren -1-
            Commentaar in enkele onsamenhangende aspecten :
            [1]
            Het antiklerikale denken in Frankrijk heeft het franse onderwijs idd in sterke mate gepreegd – en dan vooral in de paar grote bevolkingscentra ; veel, veel minder op het platteland. De support parentielle, net zo, tot serviel toe.
            Het bevoordelen van intellectuele superioriteit gaat in Frankrijk heel ver en begint al heel jong ; zeg maar, ten koste van de afvallers. Een rat race dus, niet zo heftig als in Korea of Japan, maar veel extremer dan bij ons, NL. Die franse rat race begint ook vroeger dan in Engeland, en is veel rancuneuzer. Die begint ook eerder dan in Duitsland, waar het rancuneuze element ontbreekt.
            Ondertussen zijn de franse (en engelse) successen er ook naar : tot in het politieke EU bedrijf, and beyond, de franse atoompolitiek bijvoorbeeld, Afrika. En toch, mijn vertrouwen in de staatsfinancien van Frankrijk (en die van Engeland, om andere reden) is altijd minder geweest dan voor die in Duitsland.

            Het franse onderwijs-resultaat heeft de glans, de weerschijn van hoge intelligentie, ja, die schitterend-intelligente flue de bouche. Een artisan op het platste franse land dat ik ken (de Alpen), commentarieerde eens in zomaar-een-discussiele plattitude : “ça, c’est une differente musique”, en hij wist niets van Bernard Haitink, maar alles over van Gogh (die is fransman, son claireté des couleurs, “ceci”, c’est specifiek frans).

            maarten

          • ballast – ref : Seger – commentaren -2-
            ballast – ref : Seger – commentaren -2-
            Ingediend door sassoc op Do, 05/01/2012 – 14:49.

            [2]
            Met fundamentele aspecten van onderwijs, child development (Piaget, Carruthers, Segal e.a.) heeft dit allemaal niet van doen. Het franse onderwijs zit net zo goed scheef in elkaar als het engelse, of het onze. Het negeert fundamentele wetten van organische ontwikkeling ; net als ons onderwijs-systeem dat doet. Ware dat anders, dan zouden leerlingen van 10-12-14 jaar niet zoveel moeite hebben met het aanleren van rekenen en talen. Er zijn gigantische besparingen (in moeite en tijd) mogelijk door inzichten in early child development praktisch te gaan toepassen, veel eerder dan nu, vroeg in het BO (rekenen, talen, biologie, natuurkunde), veel eerder dus dan in het VO traject. In plaats daarvan worden deze mogelijkheden vertstopt door creche opvang, versjacherd in tv programmas-voor-kinderen, teletubbies, games en andere IT flauwekul, en zoveel meer shit. die huidige pop- en muziekcultuur incluis.
            Begrijp het goed : ik pleit niet voor versoft onderwijs in de VO fase ; integendeel. Door leerstof anders te faseren (leer-aanbod noemen knullige universitaire nitbit- onderwijs-on-kundigen dat) naar aanspreekbare gevoeligheid ontstaat juist ruimte voor zaken waar nu, op 14-16-18 jarige leeftijd geen ruimte voor is.

            maarten

      • sterke landelijke ouderorganisatie -2- : re. Seger
        Overigens : als we willen dat er een BON-type school ontstaat, dan zijn daarvoor twee omstandigheden onontbeerlijk :
        [1]
        een zeer sterke endossering (plus hun inzet) van een oudergroep op enig lokaal/regionaal nivo, een groep die het 5/6 tot 7/8 jaar volhoudt tegen lokale en politieke weerstand in ; ik weet dat, ik heb er meerdere malen tussen gezeten ;
        [2]
        een zeer sterk engament van een daarbij betrokken groep leraren (m/v), die het (tegen alle verdrukking in) 5 tot 8 jaar onverdroten volhoudt.

        Zonder deze twee fundamentele voorwaarden gaat het niet. Met deze fundamenten gaat het wel – immers, de grondwet verschaft vrijheid van onderwijs. Dat deze vrijheid door “ambtelijke” (lees : confessioneel c.q. liberaal/socialistisch geinspireerde) tegenwerking wordt aangetast, doet aan het principe niet af – er is wel veel uiterste volharding voor nodig.

        Aan die volharding ontbreekt het. Instant enthousiasme is niet genoeg.
        BON en het BON forum zijn, naar mijn ondervinding (en de jouwe, vrees ik), helaas, niet de plaats om dergelijk initiatief met succes te funderen.
        BON heeft geen achterban onder ouders. En onder leraren (m/v) in het BON forum zie ik evenmin die volhardende beslistheid. Ouders activeren moet elders gebeuren – de gymnasia zijn niet een slecht voorbeeld ; en zelfs daar – – – – ?

        maarten

        • Kan je die tegenstand en de
          Kan je die tegenstand en de hierbij behorende volharding om die te weerstaan concreet toelichten?

          • tegenstand en bij behorende volharding – re. Bart, hier boven
            Ja, dat kan, ik heb er in de loop der jaren in meer dan 12 gevallen bij gezeten, het merendeel in een landelijke ouderorganisatie.

            Acuut is : ik zie het nu weer gebeuren, in een heel concreet geval dat al langer sleept.

            In dit forum zijn in het verleden een paar gevallen concreet gepasseerd – Haarlem, den Helder herinner ik me ; Seger e.a. waren er bij betrokken ; die gevallen zijn nu passé.

            Echter, als conversatie-onderwerp op dit forum, lijkt me, zijn concrete voorbeelden sujets discrets. In een besloten of beperkte kring kan het wel, en dan het liefst met concreet resultaat.

            maarten

    • JJ waarschuwt gewoon dat BON
      JJ waarschuwt gewoon dat BON geen schoothondje moet worden in ruil voor het mogen spreken met de ´belangrijke` mensen.
      Tip: vaak zijn critici de beste vrienden en zijn de beste vrienden kritisch.

      Ergernis van de dag: de onlogische Nederlandse spelling.

          • JJ heeft gesproken over het
            JJ heeft gesproken over het moeten vermoorden van zijn schatjes (killing your darlings) en dat schrijvers wel weten wat hiermee wordt bedoeld. Ik ben geen schrijver maar ik meen dit nog wel te kunnen interpreteren: hij had het gevoel niet meer vrijuit te kunnen schrijven, hij moest te vaak woorden inslikken en teksten anders formuleren.
            Zie jij geen verband tussen het “killing your darlings” en de waarschuwing die hij nu geeft?
            Ook ik heb al enige tijd de indruk dat BON minder vrijuit spreekt dan dat het geval was omdat zij bepaalde partijen niet tegen de harin in wil strijken. Ik heb er tot nu toe niets over gezegd aangezien ik niet wil polariseren maar ik ben dus blijkbaar niet de enige die vreest dat BON dadelijk misschien net iets te veel aan zelfcensuur gaat doen en net iets te veel water bij de wijn gaat, dermate veel dat de wijn niet meer goed smaakt.
            Ik uit deze kritiek als sympatisant van BON en juist omdat ik een sympatisant van BON bent.

          • Minder vrijuit spreken?
            Kwa vorm, wellicht? Kwa inhoud, zeker niet.

            Jesse kiest voor de rol van de nar:

            ‘Want voor velen ben ik de domme, de nar. Graag vervul ik deze rol omdat de domme in verleden en heden altijd een welkome gast was en is. De domme is namelijk de spiegel van alle dwaasheden, de zondebok voor alle hoogmoed, het kanonnenvoer, de pap om het zout en de duisternis in het licht. Zonder zijn weefgetouw kan geen enkel tapijt nog vliegen.’

            Dat is prima, maar dan blijf je aan de zijlijn staan vrees ik, en die fase zijn we voorbij naar mijn mening. Jesse’s keuze is een keuze die ik respecteer, (ge)zie(n) de link op mijn home page. Klein maar fijn.

            www.few.vu.nl/~jhulshof/

  2. Jeronimoon moet maar snel terugkeren op het forum….
    …kan hij alle vragen zelf beantwoorden.

Reacties zijn gesloten.