In het Belgisch openbaar onderwijs is het coquetteren met hooddoekjes nu ruim een jaar niet meer toegestaan. [P&W – 22 september 2010 – 27:08]
Rector Karin Heremans, die aanvankelijk de keuze bij de leerling liet, legt uit waarom zij uiteindelijk toch voor een verbod koos. Plasterk bij dit thema zeer op zijn hoede, praalt weliswaar met zijn boerkaverbod, maar ziet dit met de hoofddoekjes niet gebeuren. Wat moeten we dan met de keppeltjes?
–
Ook in de Bildungsrepublik Deutschland denkt men over een verbod na. Bij Maischberger aan tafel Alice Schwarzer (schrijfster van Die grosse Verschleierung) en twee moslimvrouwen: Güner Balci (maker van de film Kampf im Klassenzimmer [6998]) evenals Schwarzer tegen het dragen van hoofddoekjes op school en Zehra Yilmaz (integratiecoordinator moskee Duisburg) tegen een verbod.
[Menschen bei Maischberger – 12 oktober 2010]
–
De discussie die aanvankelijk in al rust verloopt wordt soms zeer 'hektisch' als ook drie mannen in de discussieronde aanschuiven… Voor Güner Balci een mooi moment de Groenen eens flink de oortjes te wassen over hun theezakjes model rond inburgering.
–
Verdiepingsmateriaal:
cgb.nl ziet het dragen van een hoofddoekje als een godsdienstige uiting
evangelisch.de meent dat de Koran uiterst vaag is over het hoofddoekje
theology.de geeft online toegang tot de verschillende heilige schriften met index op gebruikte woorden
–
Onze Raad van State is zeer stellig:
de verschillende uitverkoren kledingstukken worden gedragen om een religieus voorschrift na te leven. (28 januari 2012) [33165 – 4]
Leidraad een rapport uit 2006. [29754 – 91]
–
Reacties zijn gesloten.
Vraagje
Er is op de BON-site verbazingwekkend weinig gereageerd op het feit dat de PVV de grootste politieke partij is onder onze “doelgroep”. De discussie die nu in Duitsland ontstaat wijst op eenzelfde tendens. Kunnen we goed onderwijs combineren met het negeren van zulke zaken? Philippens?
Re: vraagje
Wie of wat is de ‘doelgroep’ die je noemt? Heeft BON een specifieke doelgroep?
Wat
dacht je van pubers tot en met adolescenten? Het lijdende voorwerp van ons onderwijs?
Watte?
Wie is onze doelgroep en hoe weet je dat daar de PVV de grootste is?
Minder zorgelijk
Het is minder zorgelijk dan het lijkt. Het gaat er ook niet in de eerste plaats om wie de grootste is, maar welke combinaties mogelijk zijn. Het CDA is bij de jongeren vrijwel weggevaagd, en ook de VVD wint minder dan bij de echte verkiezingen. Jongeren stemmen relatief meer op Groen Links, D66 en de Partij voor de Dieren. Zie HIER.
Als het aan de jongeren lag, was een regering van CDA en VVD die met steun van Wilders kan regeren niet mogelijk geweest.
Ik vind het zorgelijker dat er zoveel volwassen mensen op de PVV stemmen.
Doelgroep en hoofddoekjes
Je commentaar vind ik ook duister.
Ik denk niet dat onder onze BON-leden zoveel PVV-ers zitten. Daar denken ze te genuanceerd voor.
En wat de hoofddoekjes betreft. Daar volg ik een CDA-redenering.
Principieel vind ik dat mensen het recht hebben zich te kleden naar hun geloof. Practisch vind ik dat op scholen geen hoofddoekjes horen. Net als petten en jassen geeft dat zo’n buitenloopaanblik in de klas. En bijkomstig is dat meisjes die het eigenlijk liever niet dragen niets hoeven uit te leggen.
De meeste meisjes die
De meeste meisjes die hoofddoekjes dragen doen dit niet omwille van de religie die zij al dan niet hebben, niet omwille van de cultuur van het land waar hun [over(groot(ouders))] vandaan komen maar met de intentie om een statement te maken.
Wat die statement is moeten ze zelf maar uitleggen.
Vijftien jaar geleden zag je enkel de moeders van die meisjes (de vrouwen van de gastarbeiders en misschien 1 generatie later) hoofddoeken dragen, tegenwoordig zijn het juist de tieners onder de Marokkanen die dat dragen.
Ze moeten de vrijheid hebben om dat in hun vrije tijd te dragen, ofdat het op school en op het werk kan moeten die school en de werkgever maar bepalen en hier hebben ze zich aan aan te passen.
Het behoeft geen betoog dat het ongepast is wanneer een rechter, een politieagent of een gemeentehuismedewerker een hoofddoek of eender welk ander cultureel of religieus symbool draagt.
Voor een school vind ik het een goede zaak om hoofddoeken te verbieden.
Die schooldirectrice die te gast was bij P&W legde uit hoe de leerlingenpopulatie op haar school veranderde en hoe die leerlingen onredelijke eisen gingen stellen doordat die school publiekelijk verklaarde dat iedereen een hoofddoek mocht dragen. Meisjes die dat niet wilden werden gedwongen om een hoofddoek te dragen, meisjes begonnen bewust voor een ander profiel te kiezen op basis van het al dan niet dragen van een hoofddoek, de leerlingen eisten tot op zekere hoogte segregatie tussen de meisjes en de jongens enz.
Dan maar een hoofddoekverbod, dan voorkom je al dat gedoe.
Bovendien kunnen openbare en christelijke scholen in alle redelijkheid (andere) uitingen van andere religies op hun school verbieden, de een omdat zij voor een andere religie kiest (zogezegd), de ander omdat zij ervoor kiest om geen religie te kiezen.
re Bart
Bart
Je constateert dat die meisjes tegenwoordig een hoofddoekje dragen terwijl de vorige generatie dat nog niet…… etc. Het gaat hun dus niet eens om religie maar om een statement? En…?
Er zouden minder problemen met het onderwijs zijn als men zich eens op het onderwijs concentreerde ipv op de epifenomenen (dat zijn zaken die waar het om gaat slechts tangentiaal raken). Die hoofddoekjes zijn geen probleem voor het onderwijs. De directrice bij P&W kletst maar wat, ws. was zij niet bestand tegen de druk opvallende uitspraken te doen die in dat soort programma’s groot is en op momenten overheerst. Misschien is ze gewoon dom. Wat kan het mij schelen, ik heb voor die prive flauwekul geen belangstelling. Ik heb het niet gezien.
Willem Smit
Goed onderwijs en PVV-voorkeuren.
Op onze school scoorde de PVV bij de scholierverkiezingen maar weinig vergeleken met andere scholen en met de scholieren in den lande.
Maar bij ons stemden alleen de 175 5vwo-leerlingen die van mij les hebben. Misschien is dat een antwoord op je vraag.
En voor degenen die denken dat dat komt doordat de leraar indoctrineert, de grote winst ging naar de VVD.
Onderzoek
Philippens,
Welk verband suggereer je?
Jouw VWO klassen – geen PVV
* maw verband goed onderwijs neem ik aan – zie titel van jouw post – en daarom geen PVV.
VWO – geen PVV
* maw iha verband tussen hoger IQ en daarom geen PVV.
Ben je bekend met de reden waarom jouw VWO-klassen – indien de leerlingen stemgerechtigd waren – de VVD een grote winst hadden bezorgd? Je suggereert dat leraren naar ‘links’ indoctrineren. Waarom? Wat is naar jouw mening ‘goed onderwijs’? In maatschappijleer, heb ik het juist?
Zou het kunnen zijn dat VWO-scholieren minder met de door PVV op de agenda gezette problematiek – bureaucratie, immigratie – te maken hebben? Is er een verband met een (groot)stedelijke omgeving te leggen?
Deze opmerkingen zijn m.i. nodig om de discussie te verhelderen. Anders verzandt de discussie in gemeenplaatsen over ‘goed’ en ‘slecht’ zonder dat de achterliggende problematiek – die er blijkbaar is – wordt behandeld. Heeft BON forum als ‘beter onderwijs’ vereniging overigens zin in deze discussie?
Nee
denk ik.
Sluit dit discussietje
Het was een antwoord op Hendrikush ver naar boven.
ik wil inderdaad niet teveel op dit punt ingaan op de bon-site.
Aleen enkele misverstanden ophelderen:
Maar mijn leerlingen stemden natuurlijk ook voor een deel op de PVV. Maar het leek alsof veel potentiële stemmers itt andere scholen vooral bij de VVD gebleven waren.
Lange tijd heeft maatschappijleer het odium gehad dat het een links vak was of is. Ik wil duidelijk maken dat dat niet geldt voor het vak nu, nu Rutte en ik als leraar actief zijn. Tenminste ik neem aan dat hij evenmin zieltjes wil winnen.
Overigens wordt er in de wijken waar mijn leerlingen vandaan komen, bijzonder veel PVV gestemd.
Openbaar ambt en religieuze tekenen
Personen die een openbaar ambt bekleden behoren m.i. geen religieuze tekenen te dragen. Waarom is hierover in Nederland ophef ontstaan? Het betreft volgens mij een grondbeginsel van de democratische rechtsstaat. Turkije hanteert de regel vrij strikt.
Het nadeel van de scheiding tussen kerk en staat is dat de overheid minder eenvoudig kan ingrijpen bij hetgeen binnen een religieuze instelling wordt gepreekt, ook indien het in flagrante strijd is met onze rechtsstatelijke grondbeginselen. De westerse wereld heeft ‘predikers’ gehuisvest die in hun eigen landen niet getolereerd worden. Komen we in de discussie over de onderlinge verhouding tussen de grondwetsartikelen 6 vrijheid van godsdienst, 7 vrijheid van meningsuiting en artikel 1 gelijkheidsbeginsel/discriminatie terecht.
We willen niet terug naar de schooluniformen denk ik. De religieuze tekenen als ‘statement’ zijn in opkomst. Het is een teken van ‘openbaar zedelijk leven’, waarbij de drager zich wenst te onderscheiden van de omgeving. Het niet gewenste gevolg kan zijn, dat deze omgeving, juist door de religieuze vlag, als ‘onzedelijk’ wordt bestempeld. Denk aan vrouwen zonder hoofddoek.
Hoe dient een seculiere staat zich op te stellen?
Vaak wordt goed onderwijs als oplossing van maatschappelijke problemen genoemd. Ik denk dat een open discussie, indien mogelijk, nodig is. Er gebeurt de laatste jaren zoveel dat niet meer in vertrouwde patronen is te vatten.
Het zit me niet lekker
Op aanbeveling van Meindert Fennema heb ik zojuist “De schijnelite van de valse munters” van Martin Bosma gelezen. Ik vind het een verbijsterend relaas en weet nog niet goed wat ik ermee aanmoet. Dat weet ik ook niet met de opkomst van de PVV onder scholieren.
De tijd van theedrinken lijkt me voorbij en de boel uit elkaar houden wordt nu het grote probleem. Hopelijk ben ik te somber.
Meindert Fennema
Terzijde in deze draad:
Meindert Fennema heeft in de Groene van deze week een interessante analyse van dat boek gegeven: hij geeft ook aan hoe de gedachtengang waar deze uitgave op stoelt, tot weinig goeds leidt.
Dank
voor dit tegengif. Nu de oplossing nog.
Schooluniform
Sympathisant schrijft:
We willen niet terug naar de schooluniformen denk ik.
Schooluniformen zijn hier in Engeland nog heel gewoon.
Schooluniform
In Belgie heeft men toch onlangs juist vanwege religieuze symbolen besloten tot continuering van het schooluniform? – als het tenminste in discussie was. Ik kan me zoiets van een paar maanden geleden herinneren.
Nederlanders willen er niet meer aan, denk ik.
De drang tot individuele identiteit/profilering is bij pubers grenzeloos…
Uniformpjes
Sym,
Mijn lagere school had voor de oorlog nog uniformen (en bijbehorende petjes). Die zijn na het fascisme om begrijpelijke redenen niet meer teruggekomen. Evenmin als de exercitie, voor de zevende klassers, met geweer en al. Die geweren waren tijdens de bezetting ergens onder het schoolplein begraven, na de oorlog op de zolder van de school opgeborgen. Ik meen te weten dat ik ze daar ook wel eens gezien heb, keurig opgesteld in de lengte van de zolder, maar ja, het geheugen is een geheimzinnig ding.
Het is een boeiend onderwerp, juist ook in verband met die drang van pubers om zich te onderscheiden (allereerst van volwassenen, daarna ook van andere groepen pubers). Een mooie folklore? In Engeland heeft het dragen van uniformen meer te maken met het terugdringen van verschillen in sociale klasse als storende factor in het schoolleven. Of zoiets. Uniformen kunnen tal van functies en uitwerkingen hebben.
Ik moet toch eens kijken wat de historische boekjes over mijn school erover hebben te melden.
geweertjes
Ik vermoed Ben, dat de aanwezigheid van Paleis Het Loo er veel mee heeft te maken. Je woonde toen toch in Apeldoorn? Je was dus lid van de locale vigilantes. Dat maakt je tot een volwaardig lid van BON.
Willem Smit
Nieuw licht
Willem,
Zo had ik het nog niet bekeken. Dit werpt nieuw licht op de zaak. Die vigilantes hebben bestaan:
Dat is nog eens iets anders dan een opstel over ‘de sneeuw’ maken. Citaten uit ‘Koninklijk in het groen’ 150 jaar Koningsschool in Apeldoorn. (Uitgave: Helicon Opleidingen, zie ook pdf) Die uniformpjes blijken trouwens alleen petjes geweest te zijn, mijn geheugen heeft me weer eens in de steek gelaten.
De oorlog
Ben,
Met de associatie van schooluniformen met WO II word ik onpasselijk. Van het gekoketteer met de tweede oorlog door – zichzelf zo benoemde – ‘Gutmenschen’ ook.
Wil je alsjeblieft de oorlog buiten deze discussie laten?
Dank.
* In Nederland werd om dezelfde reden een schooluniform gedragen als in Engeland. De reden van mijn opmerking.*
Sympathisant.
De oorlog
Sym,
Hoewel ik De Oorlog niet bewust heb meegemaakt, maakt deze geschiedenis een belangrijk deel van mijn leven uit. Waar jij op doelt is het maken van vergelijkingen met het heden, daar moeten we inderdaad spaarzaam mee zijn. Een dergelijke vergelijking heb ik hier niet bedoeld te maken.
Pubers uit Jahrklasse 9 zorgen voor een nieuwe mediahype…
Onder Duitsland een link naar de Suddeutsche Zeitung die waarschijnlijk enkele uren verwees naar het Bericht-109 van het Kriminologisches Forschungsinstitut Niedersachsen. In Bericht-109 (sommigen verwijzen naar Bericht-107) zijn de genoemde percentages niet terug te vinden.
Wel op pagina 66 een tabel 3.6 over Ausmaß der Befürwortung verschiedener Gruppen als Nachbar bei Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund.
Uit de tabel is af te lezen dat gelijksoortige 15-jarige pubers elkaar dikwijls mogen (hoe bestaat het!) en dat Turkse pubers vaak door andere pubers niet leuk worden gevonden.
Terug naar het kernthema.
Vandaag wordt duidelijk dat in Turkije het verbod op het dragen van een hoofddoek binnen het onderwijs (en het ambtenarenapparaat) niet versoepeld wordt. Velen zijn beducht voor een geleidelijke islamisering van de staat zoals in Iran (1979).