En dat is niet leuk, want zo’n twee jaar geleden beweerde een staatssecretaris, en een schare aan kamerleden, met stelligheid dat het gratis schoolboek tot prijsdalingen zou leiden. Het kulargument: ‘De school bepaalt, de ouder betaalt’. [4326]
Veel scholen komen met de toegemeten 315 euro niet uit en moeten dus op de leermiddelen beknibbelen.
Maar volgens een vaag AOb-onderzoek in het Onderwijsblad nr. 14 (18 september 2010), worden de boeken ook nu op kwaliteit gekozen en niet op prijs. Vier emailtjes in het artikel, waarvan twee reppen over het kopieren van lesmateriaal, doen vermoeden dat het gratis schoolboek bij de meeste docenten geen hot item is.
Voor Slagter (VO-raad) heeft het gratis schoolboek veel voordelen, want nu de school het geld zelf in handen krijgt kan de school ook eigen, natuurlijk digitaal, lesmateriaal gaan ontwikkelen…
Nog steeds wordt voorbijgegaan aan de opvatting dat de nieuwe regeling geen onderwijskundige (geen leerling meer zonder boeken) maar een inkomensmaatregel is, die vooral voor rijke ouders een echte meevaller is. [Raad van State]
Als het aan de VVD ligt wordt het gratis schoolboek onmiddellijk afgeschaft.
“gratis” schoolboeken
Bonnie meldt: ‘Als het aan de VVD ligt wordt het gratis schoolboek onmiddellijk afgeschaft.’ Als het aan mij ligt ook. De gratis schoolboeken leveren leraren veel extra werk op: Klassenstapels uitreiken (en aan het eind van het jaar weer bruikbaar terug zien te krijgen), balende leerlingen (die niet meer in hun werkboek mogen schrijven), een maximum (veel te laag) bedrag per leerling opgelegd krijgen (zodat je niet meer de boeken kunt gebruiken die je het beste vindt en zelf veel materiaal in elkaar moet draaien).
Wat betreft het digitale materiaal: dat is leuk ‘voor erbij’ en dan maar hopen dat het smartboard geen kuren vertoont op het moment dat jij een les rondom internet hebt gepland.
LIA hoort alleen tevreden geluiden van sommige vmbo-scholen. De leerlingen hebben daar minder vakken en dus hoeven er voor het zelfde bedrag minder boeken aangeschaft te worden. Leraren daar zeggen: ‘nu hebben ze tenminste allemaal een boek…’
Dat zit er dus niet in…
Erger Het bedrag wordt nog krapper volgens onderdeel G8 [bijlage regeerakkoord]
Jasper van Dijk (SP) zag dit al helemaal gebeuren in het AO van 21 april 2009l [31700 VIII – 180]:
De ontwikkeling lijkt: alle scholen aan het wikiwijs-infuus.
Gratis schoolboeken
In 1980 kocht ik collegedictaten voor 10 gulden (4,5 euro). Tegenwoordig koop je hetzelfde materiaal in boekvorm voor 60 euro. Als ik de inhoud vergelijk is 95 procent hetzelfde.
Het kwaliteitsdenken dat boeken actueel en recent moeten zijn is blijkbaar een grote prijsopdrijver. In dit geval 55,50 euro meer voor 5% actualiteit.
Daarom ben ik er voor dat de school voor het lesmateriaal z.
Een collegediktaat bestaat uit een aantal samengbonden A-4-tjes uit een stencilmachine of iets anders dat net een iets betere reproductiekwalteit oplevert. In principe kunnen die stencils elk jaar aangepast worden en kan de prijs van de syllabos 5 EURO blijven. Bovendien waren de stencils in het Nederlands. Waarom kunnen niet ook de schoolboeken door syllaboi vervangen worden?
Seger Weehuizen
Kosten
De kosten van een schoolboek zitten niet zozeer in het drukwerk, maar in het materiaal. Die syllabi waren zo goedkoop omdat de tijd die de hoogleraar nodig had om de syllabus te schrijven niet in de kosten opgenomen was.
Dat neemt niet weg dat schoolboeken veel goedkoper kunnen dan dat ze nu zijn (en ook nog veel beter).
optimaliseren van het aantal auteurs
De kosten van het schrijven kunnen ook flink omlaag als het maximale aantal schrijvers 2 is. Bij meer schrijvers gaat de afstemming te veel mensuren eisen.
Seger Weehuizen
Zo werkt dat niet…
Volgens een oud SEO-rapport zit in de prijs van een schoolboek gemiddeld 10% voor de schrijver(s). Dus meer schrijvers minder opbrengst per man.
Eerder werd al eens zo’n landelijke berekening uitgevooerd voor een (oud) wiskundeboek [3963]
Een mooi moment voor een kleine correctie:
Als het leerboek 10 jaar door een herdruk kwam zonder al te grote veranderingen dan was het netto prijskaartje voor een uur schrijven toen fl 700,-
Zo is het Bonnie
Mijn mede-auteurs en ik delen de een-auteursopbrengst.
Mijn leerboek wordt door een Belgische uitgever uitgegeven, omdat de uitgevers van Nederland alleen duur gedrukte veelkleurige materialen willen verzorgen..
“Want dat willen de leraren” kreeg ik te horen.
Mijn boek is dus het goedkoopste voor mijn vakgebied: geen vierkleurendruk maar een steunkleur
principieel aspect
Er zit ook een principiële kant aan gratis leerboeken. Als het onderwijs om principiële reden kostenloos moeten daaronder ook de schoolboeken vallen. Om praktische reden kun je misschien van die gratis boeken afstappen maar juist niet als het om een kostenplaatje gaat. Dat moet simpel zijn: Onderwijs is een collectieve voorziening waaraan we allemaal naar draagkracht bijdragen. Als schoolboeken niet gratis zijn (zonder vrijstelling voor arme ouders) denivelleer je, als je wel vrijstelling geeft aan arme ouders nivelleer je buiten het systeem van de normale belastingheffing om. In alle gevallen geef je met die eigen bijdrage van ouders aan jeugdscholing te kennen dat gratis onderwijs niet iets is waarvan kinderlozen later ook profiteren.
Seger Weehuizen
Kostenloos onderwijs…
… is in Belgie verankerd in de grondwet. Artikel 17 – §3 bepaalt dat de toegang tot basis- en secundair onderwijs kosteloos is tot het eind van de leerplichtige leeftijd. Toch bepaalde de rechter in 1992 dat sommige leermiddelen uitgesloten worden. [Arrest 28/92 van 2 april 1992] M.a.w deze bepaling sluit niet uit dat een bijdrage gevraagd kan worden voor het didactisch materiaal.
In 2008 deden Mayke Poesen, Vandeputte en Joost Bollens onderzoek naar Studiekosten in het secundair onderwijs. [OBPWO 04.07]
Op pag 46 het gezinsinkomen: Van de tweeoudergezinnen (n=2217) zouden 30% minder dan € 2000/mnd verdienen. Voor de eenoudergezinnnen (n=393) is dit 85%. Een indicate voor de groep die volgens de Raad van State niet wijzer werd van het gratis schoolboek?
Op pag 55: 60% van de leerlingen schaft nieuwe schoolboeken aan.
Op pag 70: gemidd prijs schoolboeken 1999/2000: € 224,49 (corr naar 2006) en 2006/2007: € 197,11. Als duurste set wordt € 647 genoemd
Price Waterhouse Coopers geconstateert dat de prijzen van onze schoolboeken over de peride 2000..2005 met 35% zijn gestegen.
Ondanks Artikel 17 vindt maar 24% van de groep dat het schoolboek gratis moet. (pag 110)
Geen boeken
Allemaal leuke principes maar nu de praktijk :
De school van mijn dochter is al weer zo’n maand open, maar zij heeft pas voor 1 (u leest het goed) vak een schoolboek. Verder wat alternatief gerommel met slechte vunzige kopien .
Ik betaal belasting, mijn kind heeft leerrecht.
Marja, waar blijft fatsoenlijk lesmateriaal (en vakbekwame, bevoegde docenten).
Onbevoegde zonder goed materiaal is een dubbele ramp.
Ik geef het kind voortdurend bijles voor meerdere vakken met mijn eigen boeken.
U begrijpt hoe het nu met haar klasgenoten gaat….
Mentor ziet geen probleem. Hij gaat “een prettig jaar veroorzaken” (onbevoegd). Maar er voltrekt zich een ramp. Wie ontfermt zich over de arme kinderen?!
Re: geen boeken
Klinkt als een 3e wereldland Historica.
De inspectie gaat borgklachten onderzoeken…
… maar misschien kan ook deze klacht meegenomen worden. [=>]
NMa en gratis schoolboeken (FYI)
NMa onderzoekt schoolboekenmarkt, 6 oktober 2010
“De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat de komende maanden een scan uitvoeren naar de markt voor schoolboeken in het voortgezet onderwijs. Hiermee wordt in kaart gebracht hoe de markt nu functioneert.”
Hier
NMa: gebrek aan prijsconcurrentie in schoolboekenmarkt, 26 november 2006
Hier en Hier
Eigen lesmateriaal ontwikkelen?
Dat zou nog wel eens groot kwaliteitsprobleem kunnen worden.
Er zijn begaafde leraren geweest die hun eigen materiaal ontwikkelden. En enkelen daarvan lukte het een uitgever te vinden.
Maar nu gaat de heer Slagter het omdraaien. Straks ziet hij mogelijkheden om goedkope materialen te laten ontwikkelen door leraren die de eruditie missen (en in de toekomst steeds meer zullen missen als we naar hun vooropleiding kijken) om breed getest materiaal van hoog niveau te maken.
Als een schoolboek hoge kwaliteit wil hebben, moet er jaren aan gesleuteld worden. Het wordt vervolgens gerecenseerd en bekritiseerd, als het goed is door deskundige en kritische gebruikers, en vervolgens wordt het bijgesteld.
Ik denk dat we veel inferieur materiaal gaan krijgen als de opperslagters van bovenaf de leraren gaan dwingen om hun dingen te produceren.