Lerarenopleiders: oorzaak van het tekort?
Leraren zijn mensen die ruimte nodig hebben in hun hoofd en in hun hart. Ze moeten niet op maat gesneden worden door de benepen types van de postacademische lerarenopleidingen van dit moment. Ik was er gisteren, in het midden des lands, bij de diplomering van een aantal DIO’s. Mijn Hemel, welke gek wil door de beproeving heen die lerarenopleiding heet. De Roos van Leary, de taxonomie van Bloom, de Aanbidding van het Kalf, de Artikelen des Geloofs, Zaligmaking door Zorgbreedte. Kijk, ijdel ben ik ook, maar lerarenopleiders, het slaat echt alles. En welbespraakt kan ik ze niet vinden, wel breedsprakig en dat is, zoals bekend, een doodzonde bij ijdeltuiten. Ik heb in mijn dertigjarige loopbaan nog nooit anders dan recalcitrant kunnen reageren op de wonderlijke ondersoort der lerarenopleiders. Of ik ze nu tegenkom als stagebegeleider, of ik ze ontmoet op een nascholingscursus of gewoon in het wild op een avondje van vereniging van geschiedenisleraren, altijd die penetrante walm van het bestruikende zweet van het Noordelijk Halfrond. Wat mankeert die mensen? Op alles wat ze in het onderwijs zien reageren ze met een air dat ze het maar zo zo vinden, maar waag het niet een vinger naar de kaste der opleiders uit te steken. Ik ben diep in de vijftig, maar ik zou het toch niet in mijn hoofd halen studenten op te zadelen met de productie van zo’n oliedom en volkomen overbodig portfolio. Ik ken horden begaafde, maar onbevoegde leraren die liever de gifbeker drinken dan zich bij zo’n groezelig instituut vervoegen om daar de Pyongyangcursus hedendaags onderwijs te volgen bij een stel doorgeschoten druïden en hun heksenvierschaar. Als GroenLinks, de SP en de PvdA ècht linkse partijen waren, dan realiseerden ze als eerste regeringsdaad de sluiting van dit soort instituten. Dan zouden de daar ontslagen hyperpedagogen in hun ballingsoord de eveneens verbannen hooligans van AJAX en Feyenoord mogen heropvoeden. Wilden ze tenminste een kans maken op toestemming om terug te keren naar het Vaderland.
Those who can’t do…
Those who can’t do teach. Those who can’t teach teach how to teach.
Overigens zijn er bij BON ook (tenminste) 2 lerarenopleiders regelmatig forumbezoeker en de bijdragen van deze 2 mensen waardeer ik zeer. Dus er zijn wel degelijk goede lerarenopleiders.
Bij mijn wiskunde-opleiding werd een ‘presenteervak’ gegeven door de lerarenopleiders. Dat was een nuttig vak (geen portfolio gedoe). Maar inderderdaad de 2 ‘oude’ lerarenopleiders waren breedsprakige ijdeltuiten (niet zonder charme overigens). Ik zorgde er dus voor dat ik bij de jonge lerarenopleider in de groep zat voor dit vak (hij kwam net van het echte werk in de klas en was dus nog niet verpest).
Oplossing
Mark 79 schrijft: [Overigens zijn er bij BON ook (tenminste) 2 lerarenopleiders regelmatig forumbezoeker en de bijdragen van deze 2 mensen waardeer ik zeer. Dus er zijn wel degelijk goede lerarenopleiders.]
Van het schrijven op dit forum wordt je dus een goede lerarenopleider ;). Ik heb dat zelf ookzo ervaren: sinds ik op dit forum post, benik een veel betere leraar dan voorheen…
Daad bij het woord.
Arend, jongen, word er een. Eens kijken hoe jou dat bevalt.
nooit
is de maat halfvol of half leeg?
That ship has sailed. Ik zou ook niet in het team passen, omdat ik niet respectvol met andere meningen kan omgaan. Ik zou het belang van Het Onderwijs stellen, ver stellen, boven het belang van mijn studenten. Het afserveren van een student die het op twee scholen verprutst heeft, zou me, stiekem, iets van vreugde bezorgen. Ik zou dat niet als een nederlaag zien. Ik zou zeker niet gaan soebatten om een derde stageplek omdat meneer (m / v) dan zijn certificaat niet zou halen. Ik zou anderszijds ook niet loyaal zijn waar het gaat om de samenstelling van zo’n bezopen portfolio. Met zo’n verwrongen, vergezocht onderzoek naar huiswerkattitudes. Dat zou misschien zelfs te moeilijk voor me zijn. Ik ben niet zo dol op die vragenlijsten die data aan het veld willen onttrekken. Een leuke boutade over al die pseudowetenschappelijke prietpraat staat te lezen in W.F. Hermans’ Evangelie van Dapper O. Dapper. Neu, zo’ n stelletje gezellige maoisten dat stelselmatig de betere leraren afbrandt en de zwakke broeders uit de wind houdt, daar ben ik niet zo dol op. Maar er zijn anderen hoor, geen zorg…