Belabberd taalgebruik

In zijn kolom bij De Ochtenden op 6 nov 2007 maakt van Haperen melding van het belabberde taalgebruik van kinderen van een tweede klas gymnasium. Hij pleit, in mijn ogen terecht, om ook bij andere vakken dan Nederlands te letten op het gebruik van de Nederlandse taal.
Overigens maakt hijzelf ook een paar fouten 😉 maar ik ben bereid hem dat, in het vuur van de uitzending, niet kwalijk te nemen.
Waarom is deze man toch een ’tegenstander’ van Bon?

Uitzending is als mp3 hier beschikbaar. Het bewuste deel begint op circa 43 minuten en 27 seconden vanaf het begin en duurt een kleine 10 minuten.

6 Reacties

  1. Taalfouten
    ‘Hij maakt er zelf ook een paar’- overkomt iedere docent. Ik heb geleerd om bescheiden te zijn.

    (Maar de taalvaardigheid van leerlingen is zo slecht, dat je daarover toch echt wel de noodklok mag luiden. Het is werkelijk beneden alle peil…)

    • de “het gaat niet om” mythe

    • Het gaat niet om de spelling, eigenlijk gaat het om goed kunnen communiceren.
    • Het gaat niet om rekenenen en cijferen, eigenlijk gaat het om gecijferdheid, getalbegrip en logisch denken.
    • Het gaat niet om “u zeggen tegen de juf”, maar om respect voor elkaar.
    • Het gaat niet om de rijtjes “je suis, tu est, …” maar om in het Frans te kunnen communiceren
    • Het gaat niet om 1600 slag bij Nieuwpoort, maar om iemand op te voeden als wereldburger
    • Het gaat niet om Hoogezand-Sappermeer maar om informatie te kunnen opzoeken en gebruiken.
    • Maar het resultaat is

    • dat niet alleen de spelling abominabel is, maar dat je van een mailtje van een willekeurige VO scholier niet meer begrijpt wat hij bedoelt te zeggen;
    • dat niet alleen alle rekenvaardigheid is verdwenen, maar dat ze geen enkel idee meer hebben van kwanititatieve aspecten van de maatschappij;
    • dat ze inderdaad geen u meer zeggen, maar dat respect tegenwoordig als dreigement wordt geuit;
    • dat niet alleen elke systematiek in vervoegingen is verdwenen, maar dat zelfs leraren Frans in restaurants in Frankrijk in het Engels hun gerechten bestellen;
    • dat niet alleen elke feitenkennis is verdwenen, maar dat het ook een openbaring is als je zegt dat er voor de tweede ook een eerste wereldoorlog heeft gewoed;
    • Dat de gemiddelde TomTom automobilist niet alleen volledig afhankelijk van die juf is geworden, maar dat hij ook niet weet dat je, als je naar Enschede moet, je wellicht even kunt langswippen bij je vrienden in Hengelo.
      • Zowel A als B, en de Slag bij Nieuwpoort
        Maar omdraaien moeten we het ook weer niet. Het is niet zo dat het niet om goed kunnen communiceren gaat, omdat het eigenlijk om de spelling gaat*). Het is niet zo dat we iemand niet tot wereldburger moeten opvoeden, omdat het eigenlijk om 1600 Slag bij Nieuwpoort gaat. Enzovoort.

        Het gaat om allebei.

        Het probleem is alleen: van onderwijs in A krijg je niet vanzelf B. En andersom ook niet. Ik heb van mijn twaalfde tot mijn zestiende tamelijk foutloos Franse werkwoorden zitten vervoegen, maar sprak na die vier jaar geen woord Frans. Dat heb ik er pas later aan toegevoegd. Het ontvangen rijtjesonderwijs was voor een deeltje nuttig, voor een deel zinloos, en in het algemeen zo demotiverend dat ik bijna een levenslange afkeer van Frans gehad zou hebben, als Jacques Brel me daar niet van af geholpen had. En zo weet iedereen wanneer de Slag bij Nieuwpoort plaatsvond, maar vrijwel niemand wat die Slag eigenlijk voorstelde en wat het belang ervan is.

        Ik meen dat je impliciete klacht – die ik deel – is dat je niet B moet onderwijzen in plaats van A en dan A bagatelliseren of denken dat A vanzelf wel komt aanwaaien. A en B moeten beide worden onderwezen, in een goed evenwicht.

        *) Zoals de spelling van Hoogezand-Sappemeer. Kwestie van opzoeken! 😉

        • de propositie logica en Het Nieuwe Lego
          Ik denk dat A (bijna) een noodzakelijke voorwaarde is voor B: om goed te communiceren moet je wel de spelling redelijk beheersen. “B impliceert A” of “niet A, dan ook niet B”.

          Ook zijn er minder soorten lego blokjes dan dat er lego bouwwerken te maken zijn. Je kunt er dus maar beter zorgen voor dat “ze” die blokjes kennen, dan dat je allelei bouwwerkjes gaat onderwijzen.
          Waarbij het overigens evident is dat je bouwwerkjes maakt als je met blokjes aan de slag gaat.

          Helaas bestaat er ook HNL (Het Nieuwe Lego) waarbij er een waanzinnige hoeveelheid prefab blokjes zijn die je “just in time” paraat hebt om een voorbedacht en voorgeschreven bouwproject te kunnen namaken.

      • Lang leve ’45
        Al veel langer was ik een fan van je doorwrochte, temperamentvolle en soms zelfs poëtische bijdragen aan dit forum. Het gedicht ‘Het gaat er niet om’ is wederom fantastisch. Stuur het naar de dagbladpers, desnoods aan het onderwijsblad van de AOB. Dit verdient bredere publicatie!

Reacties zijn gesloten.