Ik zou wel weer terug willen naar de tijd van de HBS

Vaak wordt hier gesuggereerd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit is gegaan met de invoering van allerlei vernieuwingen in het onderwijs zoals het competentiegericht onderwijs. Ik denk echter dat de verloedering van het onderwijs is begonnen met de invoering van de mamoetwet in 1968. Ik ben in 1977 met een Havo-diploma van school gekomen met 6 vakken in mijn vakkenpakket. Ik realiseer me nu dat deze basis veel en veel te smal is geweest. In die tijd waren Nederlands en Engels verplicht en kon je verder elke combinatie van vakken kiezen. Door mijn brede interesse koos ik vervolgens voor Economie, Frans, Wiskunde en Natuurkunde. Nu ik afgelopen schooljaar als invaller voor de klas heb gestaan en natuur- scheikunde heb gegeven in de onderbouw besef ik mij dat ik veel te weinig kennis heb van Biologie en Scheikunde terwijl die vakken mij in de 2e klas van de middelbare school bijzonder interesseerden. Ondertussen ben ik 48 jaar en besef ik dat ik deze achterstand in deze vakken niet meer zo gemakkelijk kan inhalen. Mijn basis is te smal realiseer ik me nu. Door het uitkleden van het vakkenpakket tot maar 6 vakken waarvan 2 verplicht heeft men de lat naar mijn idee dusdanig laag gelegd dat er geen fatsoenlijk niveau meer over is gebleven. Ik zou er voor willen pleiten dat op Havo en VWO weer in 12 of 13 vakken eindexamen zou worden gedaan om leerlingen weer een fatsoenlijke basiskennis mee te geven voor een vervolgopleiding. Ik pleit er voor dat we weer terug gaan naar de tijd van de HBS.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.