Het academische jaar is geopend.
In Wageningen ging Balkenende terug naar de Gouden Eeuw om vervolgens via de innovatieve Wageningse aardappel zijn zorgen uit te spreken over het minimalisme in ons HO. In P&W van dindag 4 september geeft Bas Haring tegengas, fel geattaqueerd door Henk Spaan.
In Maastricht blikt Ritzen met een global warning naar de toekomst. Als we niet tijdig reageren zal een Perfect Storm Europa van de kaart blazen! Brain circulation lijkt de oplossing.
Maastricht en Wageningen hebben zo’n 30% buitenlandse studenten. De Duitse studenten vormen de hoofdmoot en uiten zich uiterst lovend over ons onderwijs.
Een vos die de passie preekt?
This forces rich countries to reexamine their policies on equality of opportunity.
wegdrukken
“Higher Education demands a certain minimal level of cognitive, attitudinal and psychomotor abilities to succeed. These demands are translated into admission requirements for Higher Education. It is not entirely clear what the maximum percentage of the relevant age group which might qualify for admission to Higher Education in a stable rich (=developed) society, without capital market imperfections.” Wat betreft allochtone kinderen zijn de redenen wel duidelijk. Maar waarom maakt Ritzen er zich hier wat betreft de autochtone Nederlanders van een belangrijke handicap voor het behoud van onze welvaart af met “not entirely clear”?
Brain circulation
De Limburger van 04-sep-2007 [15]:
[…]
De UM lijkt zelf een lichtend voorbeeld van Ritzen’s woorden. Van de bijna 12000 studenten komt 43% inmiddels uit een ander land (2006: 30%), verdeeld over negentig nationaliteiten. Dat is ongekend, aangezien het aantal buitenlandse studenten landelijk op 3 procent ligt.
[…]
Volgens de UM-getallen is de instroom 43%, waardoor een iets teruglopend totaal aantal studenten (11616) 30% buitenlanders (3513) telt. Hiervan blijkt 26% uit Duitsland en Belgie te komen.
Niet bepaald de doelgroepen in het stuk van ritzen.