Ik las een recentie van “Het Marokkanendrama”, een nieuw boek van Fleur Jurgens. Het is een onderzoek naar de problemen met Marokkaanse jongeren en is gemaakt na tientallen interviews met leerkrachten, hulpverlenders, politie etc.
Een belangrijke aanbeveling: Volgens Jurgens is het een illusie te denken dat de Nederlandse overheid het Marokkanendrama zelf kan oplossen. Toch doet zij een aantal dringende aanbevelingen om de gevaarlijke groei van een boze Marokkaanse onderklasse in te dammen. Een kleine greep daaruit. „Zorg voor kleinschalig, praktisch en prestatiegericht onderwijs met veel aandacht voor discipline …..
Jurgens interviewde…
… zo’n zeventig mensen uit het veld over de thuissituatie van de jongens. De leraren, kinderrechters, werkmeesters, tolken, opvoedkundigen, huisartsen, gezinstherapeuten, forensisch psychiaters, politieagenten en andere professionals die in dit boek aan het woord komen werpen een onthullend licht op de gezinssituatie van de zogenoemde ‘Marokkaanse prinsjes’.
Met een dosis gezond verstand en wetenschappelijke inzichten in de hand ontmaskert Jurgens de bekende mythes over de tweede generatie Marokkanen. Dat maakt dit boek tot een verontrustend portret van de nieuwe Marokkaanse onderklasse. Haar conclusie is: wij Nederlanders moeten eens ophouden het tot ons probleem te maken. We zijn altijd maar weer geneigd onszelf de schuld te geven. Maar het probleem ligt bij de Marokkanen zelf. Zij moeten dat probleem zelf oplossen.
Het gaat mij om de rol van het onderwijs
Dat onderwijs is ons probleem, onze verantwoordelijkheid. Wij moeten de kinderen die het onderwijs binnenkomen op de best mogelijke manier onderwijzen. Het zal ongetwijfeld waar zijn van die prinsjes. Je hoeft geen groot licht te zjn om dat te constateren. Ook de verwaarlozing van de kinderen die tot savonds laat op straat lopen is evident. Van die dingen geef ik “onszelf” in het geheel niet de schuld, maar ik denk wel dat “het onderwijs” hier beter, maar ook slechter op kan reageren.
De mening van Jurgens hier is duidelijk: de betere manier is sterk gestructureerd, met discipline en goede praktijk. Ik vertaal dat maar even in LTS vakmensen in plaats van een VMBO met HNL.
Ik ben er van overtuigd dat dat beter helpt dan voor- en naschoolse opvang, cursussen Nederlands voor de moeders op het ROC van de kinderen of een taskforce jeugdwerkloosheid die vooral gaat bedelen bij bedrijven om stage en leer/werkplekken.
Dan nog hebben deze kinderen de achterstand van verwaarlozing en de prinsjes opvoeding, dat kan het onderwijs niet veranderen, dat moeten de ouders zelf doen.
structuur en disicpline
Lees goed wat 21_3_1945 schrijft/citeert: “de betere manier is sterk gestructureerd, met discipline en goede praktijk. Ik vertaal dat maar even in LTS vakmensen in plaats van een VMBO met HNL.”
Ik geef dit jaar les in 4VMBO. De Marokkaanse identiteit is sterk vertegenwoordigd in die groepen. Daaronder heb ik weer meer jongens dan meisjes. Ik spreek dus vanuit de keiharde realiteit. Ik heb toevallig deze week nog zijdelings over dit onderwerp gepost.
Ik zie dat Fritzi m.b.t deze groep, het weer heeft over gebrek aan respect voor vrouwen. Vanuit mijn praktijk kan ik deze uitspraak NIET beamen. De beste remedie om onacceptabel gedrag tegen te gaan, dan wel te voorkomen is wat in genoemd citaat staat: DE BETERE MANIER IS STERK GESTRUCTUREERD, MET DISCIPLINE EN GOEDE PRAKTIJK.
Voorts, wil ik in herinnering brengen dat er jaren waren waar er veel werd toegelaten door dezelfde groep die nu moord en brand gilt. Alles kon en mocht.
Toen de ouders, m.n de vaders van deze kinderen wilden ‘optreden’ tegen het ergerlijk gedrag van hun kinderen werd en masse geroepen dat kinderen rechten hebben. ‘Hier in Nederland’ werd bijna badinerend eraan toegevoegd. Vaders zouden aangeklaagd worden wegens kindermishandeling. Zo was en moest de stand van zaken zijn.
structuur en discipline, vervolg
Leest u a.u.b goed. Ik rechtvaardig het slaan van kinderen absoluut niet, noch beweer ik dat kinderen geen rechten hebben. NEE, NEE, nogmaals NEE dat beweer ik niet.
Wel is het zo, dat zowel Welzijn Nederland (+ leerkrachten) op hun geitenwollen sokken als een bepaald segment (o.a) Marokkaanse kinderen zijn doorgeschoten in deze stand van zaken. Leerlingen werden ten onrechte beschermd door docenten als zij onbehoorlijk gedrag vertoonden. Ouders werden niet ingelicht over handelingen van hun kinderen, zgn. uit angst voor het pak slaag dat het kind thuis zou krijgen. Leerlingen maakten misbruik van de goedgelovigheid van docenten en vertelden over zware straffen die ze thuis zouden krijgen als de docent zou vertellen wat zij hadden uitgespookt. Met enkele woorden van beterschap beloven kwamen ze bij misdragingen van hun straf af!!!
Als mentrix heb ik hen altijd gezegd dat als ik na een, twee pogingen er niet in slaagde hen te corrigeren het thuisfront meteen zou worden ingelicht.
Klein voorbeeld: Ik wist dat een leerling tijdens mijn les had gespijbeld. Na school was ik nog vóórdat dat meisje thuiskwam al op bezoek. Het was meteen áfgelopen met dat spijbelgedrag. De rest van de klas was daar echt van onder de indruk.
Ik heb op de laatstgehouden oudermiddag alleen maar waardering gekregen voor het kort houden van de lijn naar huis. Waar ik weinig aan kan doen, is het wangedrag dat sommige leerlingen uit mijn klas bij een collega vertonen. Tja, of de leerlingen ten volle debet zijn aan de gebruikelijke toestand in de les bij die collega, is maar zeer de vraag! Ik zeg ook: “laat HNL zomaar los op jongeren en gij zult wat moois beleven naast het luieren achter je bureau.”
Fijn dat je zo reageert
Fijn dat je zo reageert. De lijntjes kort houden geldt toch voor alle kinderen ? Ik zie het aan mijn kleinkinderen, oma op bezoek: lijntjes zijn kort, kinderen proberen het, oma geeft niet toe en ze houden op. Zelfs bij mijn hond geldt dit: consequent zijn en kort houden. Tjonge wat klink ik “ouderwets”.
Ik kan me jaren geleden een discussie herinneren over hoeveel geluid toelaatbaar was tijdens college. Ik stond stomverbaasd: als ik praat is iedereen stil, anders gaan we zingen.
re structuur en discipline
Goed verhaal Ivy, ben het helemaal met je eens.
Willem Smit
Reconstructie
Hier lees ik een reconstructie van het onderwijs zoals dat was vóór de ‘sociale ingenieurs’ (waaronder v Kemenade) hun destructieve plannen gingen uitvoeren. De Uyliaanse visioenen verdwijnen. Dat is goed nieuws.
Je onderwijs serieus nemen
Eigenlijk hoef je als docent maar één ding te doen: je eigen onderwijs serieus nemen. Als ik wat vertel is het belangrijk, dus luister je. Als je een opdracht moet uitvoeren en je mag niet samenwerken is dat niet voor niets. Als je wél moet samenwerken, dan moet er ook gewerkt worden. Absentie betekent dat je iets belangrijks mist.
Op ál dat ongewenste gedrag moet je reageren. Een beetje stil bestaat niet, een beetje spijbelen is ook spijbelen. Leerlingen zijn gewoon stomverbaasd als je consequent bent in je eisen. Ik ben daarentegen verbaasd dat collega’s daar soms zelfs niet eens een poging toe doen. Je neemt je eigen les dan toch niet serieus?
Mijn ervaring is (gelukkig sta ik hierin niet alleen) dat dit respect oproept bij leerlingen. Ze houden van die duidelijkheid en minachten (soms zelfs openlijk) de collega’s die het maar een beetje laten lopen en zeggen dat de leerling moet leren zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als hij/zij dat niet doet zijn de consequenties ook voor hemzelf. Volgens mij kun je dit van pubers niet verwachten.
Dat is wel zo, maar ….
Hinke zegt: “Eigenlijk hoef je als docent maar één ding te doen: je eigen onderwijs serieus nemen.” Dat is wel zo, maar het is uitermate vervelend als je merkt dat collega’s er andere opvattingen op na houden: “bij mij mag er tijdens de les wel gegeten worden, doe ik zelf ook”, “bij mij mogen ze tijdens de les wel praten als ik er zelf maar geen last van heb”, enz. enz.
Wonderbaarlijk
Noem mij maar ouderwets, maar een docent die *eet* tijdens een les? Kan het gekker? Ja, roken tijdens de les maar dat is tenminste gewoon verboden 🙂
—
Marten
Dat kan, het nieuwe leren is erbij uitstek geschikt voor:
Je kunt naar hartelust je mond vol proppen, je hoeft toch niet te praten.
Ik vind je mening overigens niet ouderwets, maar dat had je al begrepen
Groskamp-ten Have zei het
Groskamp-ten Have zei het reeds :”Men bevredige zijn behoefte niet in het openbaar”.
Gewoon een kwestie van beschaving en opvoeding dus dat je niet overal loopt te herkauwen en zeker niet in de klas.
Goed voorleven dus en bovenstaande verklaring erbij geven, vinden leerrlingen niet eens gek.
4 mythen
4 mythen: Volgens Fleur Jurgens belemmeren vier hardnekkige mythen het debat over Marokkaanse criminele jongens. Hoog tijd om deze mythen uit de wereld te helpen.
Als kleuters al
Dit is precies wat ik op veel scholen gezien heb: Marokkaanse jongens (gelukkig niet allemaal, hoor!) die al als kleuter onuitstaanbaar verwend en dus dominant gedrag vertonen, nauwelijks te corrigeren zijn voor me tname vrouwelijke leerkrachten, andere kinderen agressief bejegenen en als je al een ouder te spreken krijgt, is het klagen dat de juf niet aardig is, dat ze andere kinderen voortrekt of discrimineert. De beste remedie lijkt me heel veel media-aandacht voor het ontmaskeren van de mythen. Bij Pauw en Witteman maar ook allerlei multi-cultiprogramma’s. Dit moet in de Marokkaanse gemeenschap zelf landen.
Reactie van de PvdA-Amsterdam
Reactie van de PvdA-Amsterdam.
Ahmed Marcouch,
… voorzitter van stadsdeel Slotervaart onderkent de problemen ten volle en zegt in Netwerk:”De ouders hebben totaal geen controle meer over hun kinderen. De enige oplossing zou zijn om hen in internaten met scholing op te nemen en niet meer terug te laten keren naar hun ouderlijke woonomgeving.”
Opvoedcursussen
als verplicht onderdeel van inburgering?
alsjeblieft geen opvoedcursussen
Ik heb de vreselijkste visioenen over de instanties die dat dan gaan verzorgen. Ik zie de mega fusies al komen: HNO en CGO samen met HNL.
Financiering gewoon uit de kinderbijslag die nu natuurlijk direct gestort wordt naar Fontys Opvoed Ondersteuning BV, en verder projectgelden om de noodzakelijke vernieuwlingen te implementeren
O bah nee
dat moeten we niet hebben!
Marokkaanse leerlingen
Marokkaanse leerlingen zijn over het algemeen niet gewend te worden tegengesproken op school. En dat heeft alles te maken met de verstikkende sfeer van de politieke correctheid die de micro-kosmos onderwijs nog steeds stevig in haar greep heeft. Als je een Marokkaanse leerling tegensprak, en ik spreek hier uit een ruime ervaring, werd je door de leidinggevende al snel aangesproken op verondersteld racistisch gedrag.
Ik kan mij nog goed herinneren hoe op mijn MAVO-school in Amsterdam grote aantallen juichende Marokkaanse leerlingen op het schoolplein hun steun betuigden aan massa-moordenaar Saddam Hoessein, toen hij de eerste Golfoorlog begon door Koeweit te bezetten. En geen conrector of directeur die er tegen optrad. Ook in de docenten kamer was het gehele onderwerp streng taboe.
collectieve schuld?
Ik begrijp je frustraties hierover. En het wordt bijna onoplosbaar als je mensen of groepen de schuld gaat geven. Zijn die kinderen zelf verantwoordelijk? Hun Ouders? De werkgevers 30 jaar geleden? Politiek links of rechts? De te softe of politiek correcte onderwijs “mikro-kosmos”. Ben je mede verantwoordelijk als je onvoldoende tegen die politiek correcte stroom bent ingegaan? ALs je je eigen baan/carriere/gezelligheid in de docentenkamer hebt laten prevaleren boven je mond open doen?
Ik weet het allemaal niet en waag me geen oordeel aan zonder ok mijn eigen rol daarin te veroordelen.
Waar het nu om gaat is te leren van gemaakte fouten en te pleiten voor duidelijkheid, structuur, discipline en zinvol onderwijs. Dat doen veel collega’s hier in deze draad. Collega’s die zelf ook met de poten midden in de modder staan en die het lukt om er iets moois van te maken. Laten we met die collega’s als voorbeeld blijven pleiten voor goed onderwijs. Voor de wiskunde student, voor de leerling lasser en voor die wellicht vreselijk moeilijke groep van marokkaanse prinsjes. Dat is het enige dat we zelf kunnen doen. BON is daar dan ook hard mee bezig. De jochies zelf zijn niet verantwoordelijk, want simpelweg te jong. En als goed en gestructureerd onderwijs nu eens als “bijvangst” een goede opvoedkundige impuls met zich meebrengt, dan hebben we kans om op verschillende plaatsen te laten zien wat wij hiermee kunnen.
En wat moeten we hier dan mee 45?
Jurgens: Het probleem ligt bij de Marokkanen zelf. Zij moeten dat probleem zelf oplossen. Er is in de buitenwijken van Amsterdam een groeiende onderklasse van Marokkaanse jongeren die gewoon tégen de Nederlandse samenleving zijn.
Waar U voor pleit is het oude verhaaltje: pappen en nat houden.
Ik zou haar boek maar eens lezen!
Dan wil ik Uw mening graag nog eens horen.
Niks pappen en nathouden
Dat de Marokkanen het probleem zelf zullen oplossen lijkt me een illusie. Maar de enige manier waarop je iets kunt bereiken is juist met het stoppen van steeds maar weer de ogen dicht knijpen of de hand over het hart of…..
Op scholen is dat nog te doen ook. Ik herinner me een destijds veelbesproken VMBO school in Amsterdam West waar een nieuwe directeur in een paar maanden orde op zaken had gesteld door volslagen duidelijk en consequent te zijn. Het klinkt te romantisch, als een Hollywood speelfim, maar het was echt waar. Van een school met de links politiek correcte aanpak die Snaporaz noemt werd het een school waar docenten met U moesten woren aangesproken en waar wangedrag niet werd getollereerd.
De betreffende directeur is destijds in verschillende media uitgebreid aan het woord geweest. Hij kwam van buiten het onderwijs en was slechts interim. Wat er verder van geworden is, weet ik ook niet.
Inderdaad: er is een onderklasse die tegen de Nederlandse samenleving is. Ik ben ook niet optimistisch hoe Nederland daarmee verder kan. Ik pleit alleen om binnen het onderwijs te doen wat we kunnen. En dat is juist niet pappen en nathouden, maar vanaf groep 1 van de basisschool regels stellen en uitvoeren. We hebben absoluut niets te verliezen. Erger kan het nauwelijks.
Maar misschien ben ik ondanks mn sombere inborst toch een optimistischer mens dan ik zelf wel eens denk.
Dus:
…de jochies zijn dus wél verantwoordelijk en de ouders ook?
Ik wil als docent..
…dus niét de rotzooi van een ander hoeven opruimen.
Doe ik al genoeg.
natuurlijk niet
Het probleem is echter dat die rotzooi in jouw huis wordt aangericht. In je klas, in je stad, in je land. Dan is er maar een optie: zeer duidelijke regels die gehandhaafd worden. Waar consequenties (voor de ouders ook) aan verbonden worden als ze worden overtreden.
Ik vrees dat dat een Hercules klus is, in het begin. Maar het moet wel. En het moet als school als geheel.
De rotzooi is er mede door gekomen dat die duidelijke regels er nooit waren. Tijd om orde op zaken te gaan stellen.
Deze directeur …
… was afkomstig uit het gevangeniswezen 🙂
Daar was hij eerder directeur geweest.
Zero tolerance
U weet ook hoe Giuliani New York weer leefbaar heeft gemaakt? Zero tolerance. Niet de kleine vergrijpen door de vingers zien en je richten op de grote, nee, andersom! Beginnen met de meest pietluttige vergrijpen zoals rotzooi op straat gooien of schelden op agenten, en dan langzaam omhoogwerken naar de ernstigere. Van onder naar boven alle criminaliteit wegvegen.
dezelfde manier waarop je in een klas de orde bewaakt
Ieder leraar weet het: en een klas moet je direct ingrijpen op het moment dat een leerling jouw grens overscheidt, Bij de een is dat als hij een pet op heeft, bij de ander misschien pas als hij te laat komt. Het gaat er om elke overtreding direct aan te pakken. Niet het laten escaleren en dan een volgertje voor paal te zetten.
Ik begrijp werkelijk niet waarom dat in NL ook niet gewoon kan… herstel.. ik begrijp het wel… omdat elke aanpak enkel een wettelijke juridische kan zijn. Maar op school kan het zeker. En kennelijk in New York ook. Maar dan hoor je weer de geluiden dat we hier geen “Amerikaanse toestanden” willen. Ik wel, eerlijk gezegd.
Voor alle rotjochies
En het voordeel van een stricte aanpak is, dat het goed is voor álle rotjochies van welke kleur of ras dan ook.
Hinke,
Boek lezen!
@45
Jij bent een voorbeeld van mijn bewering dat de politieke correctheid het onderwijs nog steeds stevig in de tang heeft. Natuurlijk zijn die Marokkanen die er op school een potje van maken zelf verantwoordelijk, net als hun ouders die het laten afweten. En schoolleidingen en docenten die niet durven in te grijpen bij wangedrag van Marokkanen zijn ook schuldig. Toon eens wat meer zelf-respect, 45, en stap eens af van dat zielige slachtoffer idee, waarvoor de Marokkanen ons vierkant uitlachen.
@Snaporaz
Een voorbeeld van politieke coorectheid… ik kan me niet heugen dat ik ooit dat verwijt eerder heb gekregen. Het lijkt me ook geen daad van verregaande politieke correctheid om deze draad te beginnen.
Ik ben de laatste die het heeft over zielige slachtoffers. Maar kinderen die op de basisschool binnenkomen kan ik met de beste wil van de wereld niet verantwoordelijk houden voor hun eigen opvoeding. En hetzelfde geldt voor kinderen die het VO binnen komen.
Ik constateer dat hun ouders er kennelijk niets aan doen en beaam de suggestie van de schrijfster dat het onderwijs aan deze kinderen gebaat is bij een duidelijke en gestructureerde lijn.
Dergelijke docenten worden niet door die jochies uitgelachen. In ieder geval niet als de schoolleiding en de andere collega’s één duidelijke lijn trekken. En wellicht zal dan nog 50% van die jochies ons uitlachen, dan is in ieder geval met de andere 50% veel bereikt. Die 50% wel uitlachers moeten van school verwijderd worden natuurlijk, dar is andere opvang voor nodig die nog duidelijker is. Het is eerder aangetoond dat het wel kan. Er mankeert niets aan mijn zelf-respect. Ik heb me nooit laten beledigen door kinderen, maar heb ook niet als docent in het VMBO gewerkt.
politieke correctheid
Al kort na de dood van Fortuyn kon je al weer waarnemen dat het moeilijk werd dingen bij hun naam te noemen. En dat de weg-met-onzers gewoon doorgingen hun politiek-correcte praatjes te verkopen en andersdenkenden de mond te snoeren.
Toen Wilders de dubbele paspoorten kwestie heropende heb ik hem een aantal malen horen zeggen dat het hem daarbij niet ging om de loyaliteit van de twee betrokkenen. Nochtans hamerden zijn tegenstanders er juist op dat dát schandalig was. Exit dubbelepaspoortendebat, welkom Wilders-discriminator, en dat lust toch niemand? Nu komt Marijnissen ermee en is het iets anders. Steeds hetzelfde patroon: niet over het Marokkanenprobleem praten maar over hoe je voorkomt dat je extreem rechtse jongeren in de kaart speelt.
Bah.
Willem Smit
OT: Marijnissen (eigenlijk toch on-topic)
We dwalen af.. maar kan niet laten hier nog even op te reageren:
Marijnissen had zelfs een reden om zich tijdens dat debat tegen Wilders te keren: “hij wilde niet in dat kamp ingedeeld worden”.
Dát nu vind ik echt treurig: dat je je standpunten laat afhangen van degene die het er mee eens of oneens is.
Misschien is dat wel een zeer menselijke eigenschap. Uitermate noodzakelijk en tegelijkertijd levensgevaarlijk. Je zou er eens een goeie filosoof over moeten vragen. Kennen we er niet eentje? Uhum.. we dwalen minder af dan ik dacht.
Hetzelfde doet zich voor bij onderwijsvernieuwling: het zijn altijd groepen mensen die er aan mee doen, mensen beslissen zo iets nooit individueel, op basis van argumenten. Maar eerder: wat doet de ander, En vaak gebeurt dat onbewust.
NRC/Handelsblad
Belgische toestanden in ons eigen parlement komen uitgebreid aan de orde in het artikel van Meindert Fennema en daaronder Afshin Ellian.
Dappere Marijnissen achteraf
Nu steunt hij Wilders weer achteraf.
In de paspoortaffaire van Hirshi Ali gaf hij Verdonk ook gelijk achteraf.
Maar ja, hij was op dat moment geen woordvoerder, was zijn verweer achteraf.
@45
Je hebt niet op het VMBO gewerkt, zeg je. Waar heb je het dan over? Ik heb jarenlang op het VMBO in Amsterdam gewerkt, en ik doe de werkelijkheid geen geweld aan als ik zeg dat het op het VMBO in de grote steden één grote rotzooi is. Extra geld besteden aan het VMBO in de grote steden, zonder visie, zoals de PvdA van plan is, is totaal zinloos.
Wat vind je er trouwens van dat er op deze scholen geen les meer gegeven kan worden over de Jodenvervolging? Iets dat we moeten aanvaarden uit respect voor de Marokkanen?
@Snaporaz
Ik heb wel veel VMBO scholen van binnen gezien en met docenten gesproken. Het heeft me de ogen geopend voor de goedbedoelde maar rampzalig uitpakkende aanpak. Ik vind het walgelijk dat er niets gezegd zou kunnen worden over Jodenvervolging, dat een leraar niet voor zijn geaardheid mag uitkomen,dat kinderen in klassegesprekken zeggen dat Bin Laden groot gelijk heeft of dat van Gogh een varken was en dood moest. Ik vind een school (directeur) die dat accepteert geen knip voor de neus waard. En extra geld is ook waanzin. Maar ik pleit daar ook helemaal niet voor. Ik pleit voor heldere regels, goed inhoudelijk onderwijs, consequente aanpak en niet accepteren dat kinderen gaan bepalen wat er gebeurt. Dát lijkt me volledig in lijn met BON. En dat is voor die kinderen nog wel meer nodig dan voor de VWO-ers.
En in weiger die kinderen te zien als monsters waar het allemaal nooit meer mee goed kan komen (zeg niet dat jij dat wel doet hoor). Ik weet ook iet of we al niet te laat zijn, maar denk dat we enkel kunnen doen wat we oeten doen.
Tenslotte: “Jij hebt er niet gewerkt, dus mag je er geen mening over hebben” is natuurlijk een erg flauwe manier van discussieren. Jij hebt er wel gewerkt, maar wellicht ook maar op één of twee, misschien 5 scholen. Het gaat om argumenten en daarbij zo eerlijk mogelijk zijn over je eigen kennis en ervaring. Dat probeer ik hier ook steeds te doen, wil niet meer pretenderen dan ik kan waarmaken. Vandaar dat ik zelf aangeef welke ervaring ik met VMBO heb.
Er was eens een directeur van een basisschool
Nee, dit is niet het begin van een sprookje, het is waar gebeurd. Hij was niet politiek correct; dat heeft hij geweten. Binnen de korste keren heeft de hier aangeduide groep de roddel verspreid dat hij meisjes in groep 8 zou hebben betast en verbaal sexueel ongewenst intiem zou zijn geweest. De roddelaars hebben allerlei hulpverleners voor hun karretje weten te spannen en na enkele maandan zat de directeur thuis. Hij werd aangeklaagd, maar ook vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. De man is helemaal kapot gemaakt. Na een paar jaar heeft hij nog eens zijn verhaal uit de doeken kunnen doen in een paginagroot interview. Heel, heel triest, hoe deze man gestraft is voor zijn rechte rug.
@45
Ik heb diverse jaren op een aantal VMBO scholen in de grote steden gewerkt, dus ik weer waar ik over praat. Waar ik me altijd gigantisch aan heb geirriteerd, was die verstikkende politieke correctheid die als doel had de miserabele werkelijkheid aan het gezicht te onttrekken. Op de scholen waar ik werkte werd een paar keer een directeur door leerlingen onderuit geschopt door familie van leerlingen die “wraak” kwamen nemen, diverse malen werden docenten door leerlingen met een mes bedreigd, en ook is een keer een collega van mij in haar lokaal helemaal in elkaar geramd door een leerling. Tranen die de wereld niet zag, en die de wereld nog steeds niet ziet omdat er een formidabel taboe op geweld op scholen rust.
Ik weet het
Ik ken de verhalen van de studenten die ik begeleidde en uit de docentenkamers van het VMBO.
Zo werd een stagebegeleider van een van mijn studenten eens opgewacht door de neefjes van een leerling die hij straf had gegeven. Bedreigd, auto vernield. Maar de directeur vond toch dat hij met die jongens moest praten en zich moest verantwoorden en even uitleggen dat hij helemaal niet hu neef had gediscrimineerd.
Ik heb nooit begrepen dat de collega’s na zo’n “akkefietje” niet en masse in verzet kwamen. Niet per direct de school voor minstens een week sloten en aantoonbaar solidair waren.
Maar naderhand heb ik van solidariteit in minder bedriegende situaties ook nooit wat gemerkt. Slappe hap mentaliteit.
Ik weet het maar ik weet het niet
Snaporaz schrijft: Tranen die de wereld niet zag, en die de wereld nog steeds niet ziet omdat er een formidabel taboe op geweld op scholen rust.
En niet alleen daarop. De politieke correctheid kijkt ook over de toestanden heen in de wijken waar de probleemjongeren wonen. Daar wonen weinig doctorandussen en destemeer laaggeschoolden. Die laatsten moeten hun bek houden, die mensen bestaan niet. Zodra ze het woord Allochtoon kennen wordt het afgekeurd, niet langer correct. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten? My ass.
Laten we er maar over ophouden. Het gaat niet over onderwijs.
Willem Smit
Heel herkenbaar menselijk gedrag
Dit gedrag is zeer herkenbaar, 45. Je kent mogelijk dat napraten na een vergadering wel: “Als hij dat nog één keer flikt zeg ik recht in zijn gezicht, dat … “. Maar die volgende keer gaat geruisloos voorbij. En áls er al iemand opstaat tegen iets wat onrechtvaardig/onjuist/onterecht is, blijft deze persoon meestal alleen en eenzaam terwijl de rest lijdzaam toekijkt. Tja, hypotheek, vaste lasten, kinderen op school, moeilijk moeilijk. Gedrag dat weliswaar als ‘slappe hap’ overkomt maar ook niet helemaal onvoorstelbaar is, als je het mij vraagt. Wie hangt er nou echt graag de held uit met het risico om uit de groep gestoten te worden? Of veel erger zoals in de in deze draad beschreven situaties op VMBO-scholen?
—
Marten
Zou je eens moeten doen 45,
…op het VMBO les geven,..de wereld staat er op z’n kop.
Je kan er je ogen en oren niet geloven.
Doe echter maar niet, je kan ook het boek van Jurgens lezen.
Zouden alle docenten moeten doen. Dan zou tenminste niet meer de helft van het onderwijsveld SP stemmen, zoals Verbrugge in zijn Hubertus-interview vermeldt.
Dat laatste kan ik overigens nauwelijks geloven.
Marokkaanse jongeren
Marokkaanse jongeren, waarvan zo’n 40% geen middelbare school diploma haalt, krijgen vaak van thuis mee dat ze autochtone Nederlanders niet met respect hoeven te bejegenen, omdat zij, de autochtone Nederlanders, immers ongelovige honden zijn. In de koran, die naar de letter moet worden gelezen, staat immers heel duidelijk hoe er met de ongelovigen zal worden afgerekend. De haat waarmee veel Marokkanen de autochtone Nederlander plegen te bejegenen, heeft hiermee te maken. Jij mij respecteren, ik op jou spugen. Docenten aan het VMBO moeten daarom eens ophouden zich als voetveeg aan te bieden aan zulk soort leerlingen (zie hiervoor het filmpje op Geen Stijl waarop te zien valt hoe een Marokkaanse leerling met geweld zijn leraar het lokaal uit bonjourt). Het respect dat docenten op het VMBO verdienen, moet met straffe hand worden afgedwongen.
Nu je het aanhaalt
Kan iemand mij in de Koran laten lezen waar staat dat de Moslim zelf met ongelovigen moet afrekenen?
Ik heb hem gelezen en hier in huis staan, maar ben het niet tegengekomen. Graag Soerah en vers.
Het staat er net zo min als het in de Bijbel of de Baghavat Ghita staat.
Na de dood van onze collega op het Terra college, hebben wij op school gelijk de regels met betrekking tot bedreiging, slaan, vechten en diefstal gelijk aangescherpt, met positieve resultaten tot gevolg. Ook wordt de schoolagent gelijk uitgenodigd bij dit soort voorkomende zaken.
IJverige Koranstudentjes
Ik denk ook eigenlijk niet dat die onhanteerbare Marokkanen thuis eerst de Koran hebben bestudeerd alvorens ze tot wangedrag overgaan. Ik vermoed dat ze überhaupt niet zo veel lezen. Waarschijnlijk wordt er wèl veel getelefoneerd. Gelukkig maar voor Nokia, Orange en al dat soort tenten.
Moskee
Een aantal heren bij de As-Soenna-moskee in Amsterdam heeft het ook rustig uitgelegd op een filmpje op Internet. Kijk, zeggen ze, er zijn dingen die wij moslims liever niet horen of zien. Iemand die dat toch doet, moet ‘gewaarschuwd’ en daarna ‘geslagen’ worden en anders…
Afshin Ellian…
… haalt in zijn column de politieke correctheid flink onderuit. Hij beschrijft de hypocrisie van de oude garde uit het multi-culturele paradijs.
“Vroeger had dit gezelschap het parlement en de media als podium, nu moeten ze samen met een links-extremistische groepering een collegezaal als podium gebruiken om de opmars van Wilders te trotseren.” Hij vindt ze zielig.
Hij geeft aan de hand van de Integratiekaart van WODC en CBS over 2006 vervolgens een opsomming van alles wat er mis is gegaan.
Hij zegt:”Niet Wilders, maar de problémen moeten worden bestreden. Maar de oude garde ziet de problemen niet en wil ze ook niet zien.”
Daarom richten ze zich maar op de boodschapper, Wilders in dit geval.
Ellian:”Laat ik het markant zeggen: de afwezigheid van een serieus beleid ter bestrijding van de genoemde problemen heeft Nederland te danken aan de multiculturele industrie.
Iedere kritische analyse van de multiculturele samenleving wordt gecriminaliseerd. Hieruit sproten Fortuyn en nu Wilders voort.
Het OM zou moeten worden ingezet ter bescherming van onze rechtsorde en niet ter verdoezeling van onze multiculturele problemen.”
terug naar school
Graag deze discussie weer terugbuigen naar direct aan onderwijsgerelateerde zaken.
@Stevin
Daar is hij weer de politieke correctheid. “Ijverig koran-studentje” wordt degene genoemd die de moeite neemt dit huiveringwekkend boek zorgvuldig te lezen. Als je dit boek goed leest, Stevin, is er geen andere conclusie mogelijk dat dit boek de gelovigen aanzet tot haat en verdelgingszucht ten opzichte van de ongelovigen. Van de koran is maar 1 interpretatie mogelijk, namelijk gewoon lezen wat er staat, naar de letter, dus doe je best. Van huis uit krijgen veel Marokkanen dit gedachtengoed ingepeperd, zo simpel is het. En als hun ouders de koran niet kunnen lezen, krijgen ouders of kinderen wel te horen in de moskee hoe de vork in de steel zit.
Mee eens, Ralph
Is inmiddels off-topic.
morgenochtend al terug naar school
“Discussie terugbrengen naar onderwijsgerelateerde zaken.” Precies.
Ook voor morgen is mijn motto: “En het voordeel van een stricte aanpak is, dat het goed is voor álle rotjochies van welke kleur of ras dan ook. (van Hinke)
Hoe luidt de aloude wijsheid weer? Rust, Reinheid en REGELMAAT.
Je hebt je directie
ook mee, Ivy. Maar afgezien daarvan heb ik bewondering voor je doortastende aanpak.
Nou Fritzi, ik heb de
Nou Fritzi, ik heb de directie ook mee?!! Nee hoor. Was dát maar zo. Mijn huidige directie propageert HNL……
Het is maar dat zij zien dat ik nooit huilend mijn lokaal uit hoef te rennen, ik geen ordeproblemen heb en dat ik het – ondanks het blijven handhaven van regels – toch goed kan vinden met mijn leerlingen. Werkelijk, ik geloof in consequent handelen, structuur, een goede lesvoorbereiding, een goed gestructureerde les, vrijheid binnen het roodwitte lint en niet te vergeten gevoel voor humor.
De kern
Op het moment dat de discussie de kern van het probleem begint te raken moeten we deze niet (laten) afkappen!
Ephimenco / Het drama van de Marokkanen
hier…….te lezen in Trouw van afgelopen week.
Het mag niet op het forum, omdat het onderwerp te weinig onderwijs gerelateerd zou zijn.
Jammer, want het onderwijs kan onmogelijk losgezien worden van verdere maatschappelijke ontwikkelingen en gebeurtenissen.
Daarom pleit ik er ook voor de onderwijsdiscussie wat op te rekken.