Uit Trouw van 9 maart 2007:
“Minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) moet zich dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer verantwoorden voor fraude in het hbo. Dat heeft SP-Kamerlid Jasper van Dijk vrijdag gezegd in het actualiteitenprogramma EénVandaag, dat de misstanden aantoonde.
Uit onderzoek van het tv-programma blijkt dat hbo-studenten voldoendes en studiepunten krijgen voor vakken die zij niet hebben gevolgd of waarvoor zij nooit een tentamen hebben gemaakt. Volgens de onderzoekers hebben studenten uit het hele land met deze spookvakken te maken.
Een student aan de Hogeschool InHolland vertelt in het programma dat hij een bepaalde lerares nooit heeft gezien en toch een 8 bij haar heeft gehaald. Ook zouden cijfers zonder problemen met een punt worden verhoogd om studenten maar te laten doorstromen. Hertentamens zijn volgens de onderzoekers bovendien vaak exact gelijk aan de originele tentamens.
Voorzitter Wouter Schoonman van de Nederlandse Vereniging voor Examens noemt de situatie in het tv-programma zeer zorgelijk. “De student wil afstuderen, de docent wil studenten afleveren en de directie wil een winkeltje draaiende houden. Dit is extreem.” Schoonman wijt de praktijken aan de schaalvergroting in het hoger onderwijs. “De kwaliteit van het hoger onderwijs is aantoonbaar gedaald. De onderwijsinstelling krijgt betaald per afgeleverde student en heeft dus belang bij het ‘produceren’ van zo veel mogelijk studenten.”
bron.
Meer informatie…
…op Eén Vandaag, zaterdag na het 6 uur journaal op nederland 1.
De doodsteek voor het Nieuwe Leren.
Crimineel of arrogant
Deze beschuldiging aan het adres van het hbo klinkt zeer ernstig, dit is niets meer en minder dan valsheid in geschriften. Zelf schat ik in dat het wel voorkomt maar niet heel vaak. In mijn omgeving komt vrijstelling veel meer voor als oplossing voor het niet beschikken over een docent. Hoe echter te denken over het geven van een cijfer waar wel iets voor gedaan is maar niet voldoende. Denk hierbij aan afstudeeronderzoeken. Hoe vaak komt het niet voor dat de student feitelijk een 4 zou verdienen maar hij er toch een 6 voor krijgt. Dit gebeurt heel bewust want de student zal nooit tot beter in staat zijn en wegsturen zonder diploma, wat eigenlijk wel zou moeten, is veel te duur. De docent is er toe bereid omdat hij er geen uren meer voor krijgt. Of het cijfer laten bepalen door een volstrekt ondeskundige( vooral vaak bij projecten) of het vervangen van de externe deskundige door een collega(directeur) om de zaak binnenskamers te houden, bij probleemstudenten. Denk ook aan al die kunstmatige cijfer verhogingen om de studenten gemotiveerd te houden. Denk ook aan het plaatsen van andere data op examenpapieren om zodoende nog subsidie te krijgen. Maar denk ook aan het afspreken van een ontslagprocedure waar naar de rechter toe papieren gaan die een heel ander beeld geven dan wat er feitelijk speelt om zodoende een conflict uit de weg te gaan.
Zo kan ik lang doorgaan en ja Heertje heeft gelijk, ze vertonen de kenmerken van een criminele organisatie.
Maar het zijn geen criminelen in de traditionele zin het is veel meer een elite gedrag. De onderwijsbestuurders zien zichzelf veel meer als staande boven de regels, het is pure arrogantie.
Corgi
Witteboordencriminaliteit
lijkt me wel in de buurt komen van wat Heertje bedoelt.