De laatste jaren zijn er op veel scholen ict-taken bij de lesgevende taken gekomen. Ik heb de indruk dat bijvoorbeeld het instellen van een ELO taakverzwarend is voor de docenten. Collega’s die met een ELO werken: krijgt u hier eigenlijk taakuren voor? Of is het instellen van de ELO op uw school bovenop uw bestaande taken gekomen? Het lijkt me van belang dit met elkaar te inventariseren. Het kan toch niet zo zijn dat de directie dergelijke klussen zonder enige vorm van beloning aan het takenpakket mag toevoegen? Het in stand houden van een ELO vraagt voortdurende inspanningen van docenten.
Welke ict-taken zijn er de laatste jaren bovenop uw lesgevende taken gekomen, zonder dat dit werd gecompenseerd in taakuren? Op mijn eigen school is bijvoorbeeld het inrichten en bijhouden van een vaklokaal op de schoolsite niet opgenomen in de taakuren.
Reacties zijn gesloten.
Leeft dit thema niet of heeft het met het tijdstip te maken?
Ik laat het nog een dag staan. Wie het weg wil hebben, mag het zeggen.
Het leeft bij mij wel
Het leeft bij mij wel, maar dit kost me wel even wat tijd om voor te bereiden.
Neem me niet kwalijk
Ik wil niemand opjagen …
Geen taakuur teveel hoor (naar: Zeeuws meisje)
Op onze school wordt je geacht in de ELO actief te zijn maar krijg je er geen taakuren voor. Ik ben low-profile niet actief in de OLE en stttt!… het is vooralsnog onopgemerkt gebleven.
Als ik een onderwerp toe mag voegen: ons cijferregistratiesysteem is sinds twee jaar behoorlijk ingewikkelder en tijdrovender in de bediening geworden… in de lerarenwerkruimte wordt daar wel over geklaagd maar daar blijft het bij.
Zouden er in andere sectoren
banen zijn te vinden waar je geacht wordt taken uit te voeren buiten je werktijd en onbetaald?
Maak u maar geen zorgen…..
…het is zelden goed geregeld. Medische wereld, advocatuur, ondernemerschap, zakenleven. Dit zijn echter ‘vrije’ beroepen waar je na een invechtperiode een zekere onafhankelijkheid krijgt in ruil voor dat krankzinnig harde werken. Wij waren vroeger ook zo’n vrij beroep. Het harde werken is gebleven; de onafhankelijkheid is ons uit de handen gewrongen.
Laten we de vergelijking beperken
tot andere ambtenaren die onder een cao vallen.
Dan is het antwoord
nee. Ambtenaren werken van 9 tot 5 en trekken dan de deur achter zich dicht (morgen weer een dag).
Dat bedoel ik
Waarom wij niet?
taakbeleid
Het is helemaal verkeerd van directies (en hoe je ze verder ook maar mag noemen) om ons steeds weer met iets extra’s op te zadelen.
Aan de andere kant laten wij (en daar hoor ik ook bij) het wel gebeuren. Er wordt aangekondigd dat we er iets bij moeten doen. We foeteren met z’n allen. We saboteren het nog een tijdje en dan gebeurt het toch. Na korte tijd hoort het bij je taak en is het wachten op de volgende verzwaring.
Waarom zeggen we in zo’n geval niet dat we het best willen doen als er voldoende tijd tegenover staat? Dat kan heel goed via de MR (die moet wel de rug recht houden). Als we de tijd niet krijgen, het niet doen of een andere taak afstoten (geen repetities meer). Ik merk zelf dat er nog teveel een mentaliteit is dat we onze lessen geven en daar nog wat klusjes omheen doen. Voor de lessen wordt steeds minder tijd beschikbaar gesteld en de klusjes worden uitgebreid. Zolang het aantal lessen niet groter wordt, lijkt het wel goed te zitten.
Een klein beetje meeleven met de directie kan ik wel. Ze krijgen domweg te weinig geld om ons voldoende tijd te geven. Ze zoeken bezuinigingen.
Fout is dat ze daarin doorschieten en fout is dat ze de bezuinigingen accepteren. Al een directie gezien die tegen het ministerie zegt dat de examens het komende jaar wegens geldgebrek niet doorgaan? Een directie die zegt dat ze geen 1040 uur les gaan geven en dat het ministerie de school dan maar moet sluiten?
Ooit al eens meegemaakt dat docenten de leerlingen begin mei naar huis sturen omdat dan de jaartaak van de docenten er op zit? Nee, we foeteren en werken gewoon door. Af en toe een burn-out, dat is pas taakvermindering.
Dit is de vraag toch niet ?
Beste wms, dit is de vraag toch niet ? Fritzi vraagt om concrete beschrijvingen.
WMS geeft een verklaring
waarmee hij ingaat op mijn vraag: waarom wij niet? Maar inderdaad, hoe concreter hoe beter. Ook al stonden we erbij en keken ernaar, het lijkt me wel zinvol om in beeld te brengen wat de introductie en het onderhoud van al die leuke ict-speeltjes betekent voor de taakbelasting van de docent. Mijn veronderstelling is dat ict in belangrijke mate bijdraagt aan taakverzwaring, terwijl er geen tijd tegenover is gesteld.
En weet u wat het grappigste is…….
Wij gaan er in deze discussie compleet aan voorbij WAAROM die computers ook al weer in het beroepsleven werden ingevoerd. Waarom eigenlijk ook alweer? Oh, ja, om de doelmatigheid van het werk te verbeteren en om zinvolle nieuwe dingen mogelijk te maken die voorheen niet mogelijk waren.
En kijk nu eens om u heen. Waar heeft die computer tot een efficiëntere organisatie geleid? Waar heeft die computer tot beter onderwijs geleid? En om nog een stap verder terug te gaan, waar heeft de rekenmachine tot beter rekenen geleid?
In deze draad gaat het erom dat ICT-uren vergoed moeten worden. Wat we eigenlijk aan al die ICT zullen hebben is niet duidelijk.
Voor de goede orde: ik heb 19 jaar in de computerwereld mijn brood verdiend.
Eens!
Opmerkelijk: hoe meer mensen van ICT weten, hoe gereserveerder men staat tov de zegeningen van ICT op scholen.
Ik heb een stille hoop dat computers in het onderwijs ons avn de (on)nodige administratie zouden kunnen verlossen, maar eerlijk gezegd merk ik daat in mijn omgeving ook bar weinig van. Als scholen zelfs dat niet goed kunnen invoeren, dan kun je werkelijk niets verwachten van een klus die 1000 x ingewikkelder is: zinvol gebruik bij leer activiteiten
Ook eens!
Zelf heb ik vier jaar in de ICT gewerkt voordat ik naar het onderwijs ben uitgeweken. Ik wilde per sé loskomen van dat beeldscherm, en in plaats daarvan mensen en boeken voor m’n neus.
Cijfers invoeren, en repetitie-opgaven kant en klaar uit het kopieerapparaat laten rollen vanuit Word: prima. Maar als ze aankomen met ELO’s en “je moet de computer in de les gaan gebruiken”, dan doe ik dat dus niet. Omdat het inderdaad gewoon niets zinnigs toevoegt en omdat ik voor computerwerk het onderwijs niet ben ingegaan. En als het toch moet, dan ga ik wel weer terug naar het bedrijfsleven om te programmeren. Als ik dan toch geestdodend werk moet doen, dan liever ook meteen goedbetaald.
Inderdaad,
helemaal waar.
Pim Fortuyn zei het al: “Flikker die pc alstublieft de scholen uit.”
Interessant in dit verband is een citaat uit een interview met Steve Jobs, de computergoeroe:
[Could technology help by improving education?]
I used to think that technology could help education. I’ve probably spearheaded giving away more computer equipment to schools than anybody else on the planet. But I’ve had to come to the inevitable conclusion that the problem is not one that technology can hope to solve. What’s wrong with education cannot be fixed with technology. No amount of technology will make a dent.
It’s a political problem. The problems are sociopolitical. The problems are unions. You plot the growth of the NEA [National Education Association] and the dropping of SAT scores, and they’re inversely proportional. The problems are unions in the schools. The problem is bureaucracy. I’m one of these people who believes the best thing we could ever do is go to the full voucher system. […]
These are the solutions to our problems in education. Unfortunately, technology isn’t it. You’re not going to solve the problems by putting all knowledge onto CD-ROMs. We can put a Web site in every school – none of this is bad. It’s bad only if it lulls us into thinking we’re doing something to solve the problem with education.
Lincoln did not have a Web site at the log cabin where his parents home-schooled him, and he turned out pretty interesting. Historical precedent shows that we can turn out amazing human beings without technology. Precedent also shows that we can turn out very uninteresting human beings with technology.
It’s not as simple as you think when you’re in your 20s – that technology’s going to change the world. In some ways it will, in some ways it won’t.
Iemand die denkt dat computers in de klas het probleem niet oplossen, terwijl hij er zelf het grootste belang bij heeft dat dit wel zo is. Dat is wel erg overtuigend.
re Inderdaad
Waarom zou Stve Jobs verstand van onderwijs hebben?
Uit deze paar citaten -omgekeerd proportioneel, unions, bureaucracy, vouchers, Lincoln- blijkt dat hij er geen verstand van heeft en waarschijnlijk teveel lezingen geeft. Dan betekent zijn uitspraak over het nut van de PC in het onderwijs ook niets.
Willem Smit
Bezijden mijn punt
Het ging niet om zijn onderwijsuitspraken (die trouwens ook helemaal niet op het Nederlandse onderwijs van toepassing zijn, dus die had ik inderdaad net zo goed weg kunnen laten).
Het ging mij er om dat juist de mensen die het meeste verstand van computers hebben (en dat heeft hij duidelijk wél) het meest sceptisch zijn over het nut van computers in het onderwijs, zelfs als dit tegen hun eigen belang in gaat.
Mensen die meer ICT in het onderwijs propageren weten er vaak weinig vanaf.
ja
Ik heb in het verleden in het VO aan een ELO gewerkt en kreeg daar 2u per week voor. Veel te weinig natuurlijk, maar dat is haast een gegeven.
ELO en taakuren I
Bij ons is het ontwerp en de inrichting verzorgd door een taakgroep bestaande uit de ict-coordinator en twee docenten, die daar in totaal 600 taakuren voor gekregen hebben De inrichting vergde nogal wat voorwerk en overleg, omdat ook het portfolio ingericht moest worden. De ELO werd al eerder gebruikt bij het projectwerk (i.p.v. allerlei op internet te vinden virtuele kantoren). Het onderhoud en de dagelijkse “verzorging” is opgedragen aan de ict-coordinator, die dat binnen zijn takenpakket doet. Docenten kunnen of hun materiaal aanleveren of zelf bepaalde rechten krijgen om e.e.a. in te richten naar eigen believen, wel rekening houdend met de randvoorwaarden. Daar krijgen zij geen taakuren voor. Wel zijn er cursussen verzorgd waar taakuren voor uitgegeven zijn (15 uur per docent, als ik mij niet vergis, te betalen uit het scholingsbudget per team). Voor het begeleiden van stageaires, van projectgroepen en van individuele studenten (coaching) krijg je taakuren en je wordt geacht binnen die omvang met de ELO te werken. Er zijn docenten die dat niet of nauwelijks doen, omdat ze meer hechten aan “fysiek” contact en een stageaire liever bellen en van de producten van de projectgroep in hun postvak willen hebben. Probleem is dan dat de administratie van deze activiteiten afhangt van de administratie van de individuele docent en wat de student er van beheert, zodat de voortgangsrapportages problematisch zijn. Daar waren ook altijd veel klachten over, vandaar het overgaan op de ELO met een digitaal portfolio, waar ook alle competenties in opgenomen zijn.
ELO en taakuren II
De ict-taken die bovenop de onderwijsverzorgende taken zijn gekomen zijn niet zo gemakkelijk te benoemen, omdat veel specifieke taken bij bepaalde personen liggen. Probleem is natuurlijk de scholingscomponent. Een onderzoek naar de ict-vaardigheden van het personeel liet zien dat er nog veel geschoold zou moeten worden. Een taak die wel erg is toegenomen is het lezen en beantwoorden van de e-mail, hoewel er ook docenten zijn die, net als vroeger hun postvak, deze maar een paar keer per maand legen. Maar als studenten merken, dat je ze serieus behandelt dan heb je er een behoorlijk klus aan. Maar dat is ook wel weer interessant, je leert er zelf ook vaak van.