Inschaling teamleiders VO

Eerstegraads docenten kunnen nog maar heel moeilijk in schaal LC komen. Maar wat gebeurt er bij ons? De nieuwe teamleiders komen na een jaartje proefdraaien volgend jaar maar liefst in een LD-schaal. Vier stuks maar liefst. Niet dat de problemen van de gewone lesboer of boerin nu zijn opgelost of zelfs maar worden aangepakt ….. Hoe zit dat met teamleiders op andere scholen?

22 Reacties

  1. Tweesprong
    We staan nu op een cruciale tweesprong: Ofwel de salarissen van alle eerstegraders worden weer gewoon schaal LD en de rare organisatie-theoretische ficties rondom schaal LC worden ontmaskerd als flauwekul, ofwel dit gebeurt niet en alle academici zullen snel uit het VO verdwijnen. Dan wordt het adagium van managers dat meer management nodig is een self-fulfilling prophecy.

  2. INFO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Daadje,

    even een leidraadje. Die LD-functie is in het kader van de FUWA een nieuwe functie en alle nieuwe functie dienen via een sollicitatie procedure vervuld te worden. Dit is een punt in de wet welke veel docenten en vooral MR-en niet bekend is. De directie hoort dit wel te weten, maar rept er niet over, omdat dit zo beter voor hun uitkomt.

    Protesteer, lig dwars via de MR, nodig de AOB of een andere vakbond uit op school, laat je voorlichten en niet door de directie pootje lichten.

    Ik was door voorlichting van de AOB in het gehele voor traject van de FUWA goed ingelicht. De leiding nam mij niet in dank af dat ik hun plannen torpedeerde en dat zij het automatisch toekennen van een hogere functie aan reeds lang zittende en coördinerende taken uitoefenende vriendjes van ze, niet konden door voeren.

    Wij hebben nu dus maar 3 LC docenten, dit waren echt nieuwe functies waar ook open sollicitaties op zijn gevoerd. Niet eens zoals ze eerst wilden 3 coördinatoren functies in LC, maar nu 1 coördinator, 1 innovator en 1 senior docent LC.

    Laat de directie eerst maar eens goed onderbouwen dat get gewicht van de functie inderdaad LD is en waarom de teammanagers dan niet gelijk in die functie zijn geplaatst.

  3. Fuwa is farce. In zijn
    Fuwa is farce. In zijn totaliteit onbegrijpelijk dat bonden hier hun fiat aan hebben gegeven. ‘Personeelsbeleid’ is onbekend in het onderwijs, investeren in mensen is ‘not done’. Walgelijke incompetentie, nepotisme en kortzichtigheid bij de ‘managers’. Het enige wat de fuwa creërt is vergaande polarisatie en wedijver op de werkvloer.

    • we zitten er wel mee
      Beste BC, we kunnen het dan wel niet eens zijn met FUWA-SYS, maar we moeten er wel mee werken. Dan lijkt het mij de weg om alle processen scherp te bewaken en vooral de zwakten er van aan te tonen en daarmee naar de bonden gaan. En niet als grumpy old men and women blijven mopperen en niets ondernemen.

      • Afschaffen
        Je kunt er voor pleiten slechte dingen te vervangen door goede dingen McNeacol, daar is niets mis mee.

        FUWA moet eruit.

        • dat is …..
          Mark dat is wat ik zeg, maar dat moeten we wel met bewijzen doen. Je moet je zaak onderbouwen, dat is toch wat wij wetenschappers steeds zeggen?

          • Bewijzen?
            Wat bedoel je in deze context met bewijzen McNeacol?

            Onderbouwen kan wel: leraren horen meer te verdienen dan secretaresses en bij FUWA is het precies andersom (al noemt de secretaresse zich tegenwoordig manager). Maar dit is een keuze, geen wetenschappelijk feit.

            Je kunt ook beargumenteren dat academici het voor dit salaris niet doen, maar de tegenstander kan dan zeggen dat je die vakidioten ook niet in een school moet willen hebben.

            Als je het niet eens bent over de axioma’s valt er niets te bewijzen

          • bewijzen
            Ik bedoel dat we bewijzen moeten verzamelen om het manco van het fuwa aan te tonen en de wantoestanden die het systeem veroorzaakt. Daar moet dan elk lid mee naar zijn vakbond.

            mogen zij de veroorzaakte puinhopen opruimen.

    • Fuwa sprookje
      Helemaal mee eens. Mij is geen enkele schoolleider bekend die de competenties bezit (walgelijk woord zo langzamerhand) om een werknemer op een objectieve manier te kunnen beoordelen. Wat is dan inderdaad de praktijk? Degene die de deur naar ‘the good old boys network’ heeft gevonden komt in LC. Zit je daarnaast ook nog bij dezelfde sportclub, dan is de LD-schaal gegarandeerd.

      • Zullen we competenties consequent vervangen door kwaliteiten of
        capaciteiten? Dat is vast beter voor onze gemoedsrust.

      • Zo waar…
        Maar wat te doen?
        _______________________________________________________
        “Modern onderwijs is georganiseerd geheugenverlies. Wie niets meer uit zijn hoofd leert, vernietigt het verleden.”

        • Afschaffen
          Zolang er geen goed beoordelingssysteem is (incl. beoordelaars die de kwaliteiten hebben om te kunnen beoordelen) is het misdadig om werknemers op subjectieve gronden te bevorderen naar een hogere schaal. Het enige alternatief is het simpele maar beproefd systeem van functiejaren. Wat mij betreft mag men FUWA dus direct afschaffen.

          • Wettelijke basis van FUWA
            Welke status heeft FUWA? Heeft dat een wettelijke basis en hoe zit dat dan verder?

          • CAO
            De FUWA staat in de CAO. dus verplicht. Eerst was het zo dat er een modis was om te zorgen dat het aantal LD functies gelijk zou blijven (procentueel) aan het aantal oude schaal 12 functies, maar dat is door de minister meen ik geschrapt omdat het te duur werd. Per 1/8/05 moesten alle scholen 12% aan LC functies hebben en daarna was elke school vrij om de zaken verder in te vullen. Geen verplichtingen meer dus.

          • MR blijkt al helemaal accoord te zijn gegaan met die LD-functies
            dus iets tegenhouden zit er niet meer in. Even niet goed opgelet.

          • procedure
            Aangezien het nieuwe functie zijn, moet wel de procedure van open sollicitaties gevolgd worden.

          • Hoe vreemd
            Bij ons op school zijn alle MR-leden probleemloos vanuit LB in de LC of LD terechtgekomen.
            Wanneer deze ‘move’ vooraf door de directie de MR-leden in het vooruitzicht is gesteld, wat valt er dan nog tegen te houden!

  4. En masse in beroep gaan.
    Ach dacht ik…m’n salaris verandert toch niet en het is toch vechten tegen de bierkaai.
    Wat blijkt: vijfentwintig collega’s zijn in beroep gegaan. Dat had de directie niet verwacht. Zijn heftig geschrokken.
    De beste tactiek is wellicht….allemaal en iedereen en masse in beroep gaan.
    Schrikken ze geweldig van.

    • beroep
      Ik heb als enige beroep aangetekend bij mijn vorige werkgever. Dat is mij niet in dank afgenomen. De beroepsprocedure is door de werkgever nooit uit gevoerd. Ontslag lost alles op.
      In de ambtenarij mocht beoordelen niet zonder een personeelsfunctionaris die daartoe scholing had gevolgd om het proces te bewaken. Weet iemand hoe dat in het onderwijs zit?

Reacties zijn gesloten.