Wordt de school met de plannen van het nieuwe kabinet eindelijk verlost van zijn opvoedkundige taak en krijgt de leraar in de toekomst weer welopgevoede kinderen in de klas?
Zal het afgelopen zijn met asociaal gedrag van kinderen op school en kan de leraar zich daardoor zich weer wijden aan zijn eigenlijke taak: het lesgeven?
De nieuwe plannen van het nieuwe kabinet beloven veel goeds.
Naast de thema’s sociale cohesie en milieu, zijn jeugd en gezin de speerpunten van dit nieuwe kabinet.
In het coalitieakkoord staat:”Het gezin is een belangrijke bron voor het kweken van betrokkenheid bij de samenleving. Een gezinsvriendelijk beleid draagt ertoe bij dat kinderen van jongs af aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en verantwoordelijkheidsgevoel meekrijgen.
In het gezin moet geborgenheid worden geboden en essentiële waarden en normen worden overgedragen aan volgende generaties.
Ouders moeten daarvoor voldoende tijd, middelen en vaardigheden hebben.
De overheid moet hen daarin ondersteunen.”
Er zijn zes kernpunten voor de jeugd:
– Het wettelijk recht op ouderschapsverlof wordt verdubbeld van 13 naar 26 weken.
– Alleenstaande bijstandgerechtigde ouders met kinderen tot 5 jaar krijgen een scholingsplicht en geen sollicitatieplicht meer.
– Ouders en kinderen kunnen voor hulp en steun bij de opvoeding terecht bij centra voor jeugd en gezin.
– Ouders worden wettelijk aansprakelijk voor schade die hun kinderen tot hun achttiende jaar aanrichten.
– Er komt aandacht voor de gevolgen van echtscheiding voor kinderen.
– Jongeren tot 27 jaar krijgen een leer- of werkplicht.
Dat zijn drastische maatregelen en die hebben grote gevolgen voor ouders én kinderen.
Het is afgelopen met de vrijblijvendheid van de jeugd en het ontlopen van verantwoordelijkheid door de ouders.
Ouders zullen gedwongen worden zich te laten helpen bij de opvoeding van hun kinderen.
Nu zijn gezinscoaches nog te veel gericht op probleemgezinnen, terwijl heel veel meer doorsnee vaders en moeders grote behoefte hebben aan simpele opvoedingsadviezen.
Kindermishandeling, waarvan de meeste gevallen door de hulpverleningsorganisaties intern werden afgehandeld, kunnen niet langer ontsnappen aan de rechtelijke macht.
Kinderen zullen gehoord moeten worden, wanneer de ouders uit elkaar dreigen te gaan, en krijgen daarin een belangrijke stem.
Ook kinderen en jongeren ontsnappen niet langer aan hun eigen verantwoordelijkheden en zullen aangesproken kunnen worden op hun daden en gedrag.
Bovendien krijgt de jeugd een school- of werkplicht tot hun 27e jaar.
De sociale dienstplicht zou een belangrijke rol hierbij kunnen spelen.
School en leraar zullen ongetwijfeld meeprofiteren van deze maatregelen.
Vanzelfsprekend zullen zij wel een cruciale rol blijven spelen in de opvoeding van de kinderen, maar zij zullen in veel mindere mate geconfronteerd worden met onopgevoede kinderen en met de grote problemen die nu spelen in de thuissituatie van vele kinderen, waardoor de eigenlijke taak van de school, het lesgeven, in de verdrukking komt.