Onze zoon zit in groep 7 van het basisonderwijs. Aan het begin van het schooljaar werden wij geconfronteerd met een wijziging van de lesmethode. De wereldorientatie zou voortaan niet meer op de klassieke wijze plaatsvinden (logisch positivistische traditie) maar op een sociaal-constructivistische wijze worden aangeboden. Het ging ondanks protesten gewoon door maar zou een evaluatie krijgen. Natuurlijk bleven taal en rekenen buiten schot. Deze week kregeen we een nieuwsbrief met de vermelding dat het team zich orienteert op vernieuwing van het taalonderwijs. Dit moet meer contextgericht en zonder die duffe gramatica. Na enig speurwerk bleek het Landelijk Bureau voor Vernieuwing in het Onderwijs al jaren de grote denktank voor het schoolteam te zijn. Voor zover wij kunnen beoordelen een particuliere organisatie met winstoogmerk.
Wij zien een teloorgang van het onderwijs op de scholen maar kunnen onvoldoende argumenten aanvoeren tegen de professionele argumentaties die van het LBVO komen.
Wie heeft meer informatie en adviezen voor ons.
Alvast dank voor de reactie.
H. Nijhuis
Greetje van der Werf
Greetje van der Werf is hoogleraar onderwijskunde in Groningen en één van de critici van het nieuwe leren. Google op die naam en je zult tegenargumenten van het nieuwe leren vinden. Het probleem is alleen dat je voor elke tegenstander ook een medestander zult vinden. Het gaat niet om gelijk hebben maar om gelijk krijgen. Wil je de school werkelijk afbrengen van de richting waarin die op lijkt te gaan, dan zul je andere ouders moeten mobiliseren en zo de druk op school opvoeren. Je zult dan ongetwijfeld vele succes verhalen horen van (basis)scholen die naar het nieuwe leren zijn overgegaan, maar niet elk succes verhaal is feitelijk juist. Ik ken situaties waarbij de problemen worden weggepoetst en de successen worden opgepoetst. Om duidelijkheid te krijgen kun je vragen naar de feitelijke resultaten van de genoemde succes verhaal scholen. Hoe zit het met de cito scores sinds de invoering? Verder is het voor leerkrachten soms lastig om openlijk tegen de nieuw gekozen richting in te gaan, dat wordt soms niet gewaardeerd en men kiest dan eieren voor zn geld.
Een blik op de website van de lbvo zegt heel veel over het type onderwijsvernieuwing waar men voor staat. Men spreekt Halvabetentaal. Voor uitleg hierover zie:
www.hetlaatstewoord.com/ en kijk bij halvabeet.
Of voor de liefhebbers van Neerlands Klassiekers: Lees Elschot’s Lijmen en het Been.
lbvo
Hartelijk dank voor uw ter zake kundige informatie. Ik had haar naam in de nrc al eens gelezen maar kon ze niet meer terugvinden.
Ik ga googelen.
vrgr
H. Nijhuis