Prick, het onderwijsdrama, en het gevolg.

Ik denk niet dat ik voor grote scholen ben, maar waarom zou een grote school per definitie slecht zijn. Als er maar gedegen onderwijs en vorming wordt gegeven. In Prick zijn laatste artikel vind ik dat hij teveel aansluiting zoekt bij juist de ouderwetse onderwijs ideologie wat nu juist zoveel heeft afgebroken. Het heeft geen zin om bij de onderwijs afbrekers van linkse makelij te verwachten dat deze hem zullen steunen in zijn kritieken. Daarmee gaan de onderwijs kritieken weer richting holle frasen.

Ik vind dat Prick een eigen statuur moet geven aan het nieuwe onderwijs berustend op kennis en vakmanschap. Als van de linksen ( andere mensen dan degene die sociaal en solidair zijn) gezegd kan worden dat ze hun eigen burgers wantrouwen dan geldt dat zeker voor kennis en vakmanschap.
Overigens ben ik van mening dat met de gesel in de hand het bedrijfsleven uit onderwijs en wetenschap verdreven moet worden. Het wensdenken van Adam Smith kan dan wel suggereren dat ondernemers investeren, maar zonder vooruitzichten doen die dat beslist niet. Het bedrijfsleven kan betrokken worden bij het middelbaar beroepsonderwijs, maar liever niet als speerpunt. Juist ontwikkelde jonge mensen dienen hun eigen maatschappij in te richten. Mogelijk kan de overheid facilitair zijn in research and development, maar liever niet meer dan indirect. Het bedrijfsleven betrekken bij fundamenteel onderzoek geeft alleen maar restricties op de creativiteit. Er staat nog veel strijd te leveren voor echt nieuw onderwijs. En heb ik al of niet gelijk kijk daarvoor maar in de NRC van zaterdag 25 maart 2006. In één en dezelfde krant wordt aangekondigd de oprichting van Pharma een top instituut betreffende farmaceutisch onderzoek en tevens de teloorgang beschreven van een eerder topinstituut betreffende voedsel, Centre for Food services. Logica en theorie geven aan dat dergelijke structuren niet kunnen en zo is het wat kennis, innovatie, technologie en onderwijs betreft nog steeds nada met Nederland.
Hieronder een verzameling beschrijvingen van de dramatische ontwikkelingen van het feit dat het bedrijfsleven gaat bepalen wat de Nederlandse studenten moeten gaan leren. Anders gezegd hoe ze de jeugd en de toekomst kunnen ronselen om tewerk gesteld te worden.

Muriel Muyres

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.