collega’s, alstublieft verenigt u!

Als we nu eens met z’n allen laten zien dat we professionals zijn die niet met zich laten piepelen, als we met zijn allen laten merken dat wat er nu gebeurt het label “misdadig” opgespeld mag krijgen (Ik kan het echt niet anders formuleren). Als je een hele beroepsgroep die eeuwenlang een reputatie heeft opgebouwd volledig uitschakelt en daarbij, nog erger, een hele generatie jonge mensen op een niet mis te verstane wijze voor de gek houdt. Als je dat lukt, en het valt niemand op(de bonden niet, de politiek niet, de publieke opininie niet,… tja, dan hebben we toch briljante bestuurders en managers in het onderwijs).
KIjk eens naar het HBO: als je al na enkele maanden voorzitterschap van de HBO-raad (die overigens alleen uit bestuurders bestaat) en het onderwijs alleen maar kent van de eigen schooltijd)en zo snel al alles weet over het hoger beroepsonderwijs en tegen docenten zegt dat hun promotiekansen worden vergroot (omdat die ene verdwaalde docent mag promoveren om zich vervolgens te voegen bij het managementkorps)terwijl iedereen kan zien dat dat onzin is…Tja dan ben je een werkelijk briljante geest. Of is het misschien zo dat wij als docenten, hoogopgeleide professionals, toch niet zoveel voorstellen als we denken. Misschien is het precies dit wat de heren bestuurders, managers en onderwijskundigen etc.ons willen doen geloven.
Maar..het is nu 2 voor 12. We moeten voor eens en voor altijd duidelijk maken wie zouden moeten bepalen wat kwaliteit is. De grens is bereikt. Immers elke elastiek knapt ooit, als je maar hard genoeg trekt. Dus collega’s, van primair onderwijs tot en met wetenschappelijk onderwijs verenigt u, verenigt u, verenigt u, maak een vuist, sla er heel hard mee en laten we ons prachtige vak terugnemen, terugnemen voor het te laat is en geef onze kinderen hun toekomst terug.

4 Reacties

  1. Parlementaire enquete
    Parlementaire enquête naar hoe het met het onderwijs is gegaan de afgelopen twintig jaar??? Iemand? Ik ben voor! Het is nogal een teer kindje om mee te experimenteren, ons onderwijs. En het lijkt alsof er een experimentje is mislukt.

  2. Collega’s, alstublieft verenigt u !
    Alle professionals die zich hebben geweerd, zitten nu thuis. De rest geeft applaus voor de managers als dat zo gevraagd wordt. Het wordt nog veel erger. Helaas.

  3. Prima, die vuist. Maar sla
    Prima, die vuist. Maar sla niet in het wilde weg. Zo`n parlementaire enquete: ik heb niet zoveel vertrouwen in de politiek. Wat wij moeten doen is aantonen met ontieglijk veel voorbeelden, dat het onderwijs van nu a b s o l u u t niet werkt. Voor er nog meer kinderen de dupe worden. En verder om de schade te beperken: doe gewoon wat je altijd al deed,en waarvan je hebt ervaren , dat het werkt, om mijn part tegen de opdrachten van het management in. Alleen jammer: het is dan wel onbezoldigd. Misschien ook onbenullige opdrachten weigeren? Ik denk, dat als de inspectie (want daarmee wordt bij mij op school altijd gedreigd) merkt, dat er massaal wordt geweigerd om met allerhande hypes mee te doen, er ook daar wel een belletje moet gaan rinkelen.

  4. Competentiegericht leren. En dan…?
    Vroeger was alles beter. Dat is een gedachte die steeds vaker bij me boven komt drijven. Word ik dan ook zo’n oude chagrijn? Net als mijn vader en grootvader denk ik, dat ik, zij destijds niet, wél een reden heb zo reactionair te mogen oordelen. Vroeger was er tenminste nog gewoon onderwijs. Toen praatte men trouwens niet over onderwijs; toen had men het gewoon over “school’. Wilt u dit reactionaire stukje niet verder lezen? Klik dan hier. Anders… Lees het gehele artikel » www.regelzucht.nl/?p=341

Reacties zijn gesloten.