6. De globalisering vereist anders opgeleide werknemers, dus ook ander onderwijs

Over wat er in ’s hemelsnaam moet worden bedoeld met dat ‘anders’ kan je het nog lang hebben. Maar waarom die globalisering nu plotseling speciaal het competentiegericht onderwijs, Iederwijs-scholen, of Het Nieuwe Leren nodig zou maken is door de voorstanders nog nooit duidelijk gemaakt.

Met globalisering wordt vermoedelijk in dit verband bedoeld, dat er een steeds fellere wereldwijde concurrentie ontstaat en dat hooggeschoold werk niet langer aan Europa en de Verenigde Staten is voorbehouden.
Óf dat consequenties zou moeten hebben voor ons onderwijs, en wat voor consequenties, dat is nog maar helemaal de vraag. Zoiets kan je beter van geval tot geval bekijken. Onze eerste zorg zou dan zijn dat ons onderwijs in alle sectoren degelijk en doelmatig is.

Eén ding staat als een paal boven water: vernieuwingen als het studiehuis, de basisvorming en het competentieleren zullen in Singapore, Korea en Taiwan in hetzelfde rijtje bezienswaardigheden worden gezet als ons drugsbeleid en de Amsterdamse Wallen.


Deze drogredenen zijn verzameld en ontkracht door BON-lid S. Stevin.

Terug naar de lijst.