Computer op school?

rekenliniaaldoor Hans Duijvestijn

Vijftig jaar geleden was onze nieuwe docent wiskunde stomverbaasd dat wij, leerlingen van 5 gym, nog nooit met een rekenliniaal hadden leren werken. Dat zou ons later op de universiteit wel eens kunnen opbreken. Ik heb de rekenliniaal nooit gemist. Wel volgde ik op de universiteit het keuzevak Informatica van de ex-wereldkampioen schaken Max Euwe.

We mochten zelf onze programma’s op ponskaarten zetten en op de computer uitvoeren. Al voor de introductie van de pc in Nederland (1983) waren er zogenaamde homecomputers op de markt. Ook toen al gingen er stemmen op om deze apparaten van de toekomst op school te gaan gebruiken. Daarbij werden dezelfde argumenten gebruikt als nu voor de iPad-scholen: “We moeten onze kinderen laten kennismaken met de techniek van de toekomst”.

De overheid bemoeide zich ermee en startte het 100-scholenproject. Honderd scholen kregen ieder acht computers van Nederlandse fabrikanten waaronder Philips. Alle fabrikanten probeerden hun apparaten aan scholen te slijten met als gevolg dat er een grote diversiteit ontstond. De homecomputers met hun minicassettebandjes werden van de markt geveegd door de pc met de floppy disk. Ook de pc moest zo nodig in het onderwijs, maar ook hier duurde het lang voordat er sprake was van enige standaardisatie.

Al die fabrikanten gingen uit van het idee: de kinderen van nu zijn onze gebruikers van de toekomst. Maar hadden die kinderen er werkelijk voordeel bij om kennis te maken met de P2000 van Philips? Een degelijk onderzoek naar de effecten van de introductie van de computer in het onderwijs van de jaren tachtig van de vorige eeuw heb ik nog nooit gezien. Zoals ik zelf nooit een rekenliniaal heb gebruikt, is er nu ook niemand meer met een P2000. Ik voorspel dat er over dertig jaar niemand meer een iPad gebruikt. Heeft het dan zin om onze (klein)kinderen op school met een iPad te leren werken? Het apparaat zelf is niet relevant, want dat is, leert de korte geschiedenis van de computer, binnen de kortste keren verouderd.

De enige relevante vraag is: helpt het ding om het onderwijs te verbeteren? Dat vraagt om onderzoek. Laten we eens beginnen met een onderzoek naar het effect van de P2000 op het maatschappelijk succes van onze veertigers.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.


*