Terug naar de middenschool?

In Buitenhof van 15 december te gast:
Maurice Crul, schrijver van De sleutel tot succes (proefschrift 2000) en betrokken bij het onlangs afgesloten onderzoek De tweede generatie en
Ineke Dezentje, al jaren opzoek naar de ultieme kwalitieitsnorm binnen het onderwijs.

Volgens Crul is de doorstroming naar het hoger onderwijs onder Turkse/Marokkaanse kinderen in Duitsland 7%, in Nederland 28% en in Frankrijk 47%. De getallen zijn in het onderzoek niet terug te vinden. Het hoge percentage kan natuurlijk verontreinigd zijn door de goede beheersing van de Franse taal onder Marokkanen.
Maar er zijn meer verschillen: het brevet de collège is niet te vergelijken met onze oude afsluitingstoets basisvorming…

In de discussie probeert Clairy Polak zonder het m-woord te gebruiken antwoord te krijgen op de vragen:
Kan een school op 12 jaar een keuze maken en kan een school kinderen 2 jaar langer bij elkaar houden?.

Uit: Aansluiting voortgezet onderwijs op het basisonderwijs (mei 2007):
Elk jaar worden zo’n 190.000 leerlingen die het basisonderwijs verlaten, geplaatst in een van de vier leerwegen van vmbo, in de havo of in het vwo. Deze plaatsing gebeurt in grote meerderheid op grond van het advies dat zij krijgen van de basisschool. Dit advies komt doorgaans overeen met de score die de leerlingen op een eindtoets, zoals de Cito-toets, krijgen.

In het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs zit één op de vier leerlingen niet meer op het niveau van dit advies. Ruim 11 procent van de leerlingen stroomt af naar een lagere onderwijssoort dan door de basisschool geadviseerd werd, 12 à 13 procent van de leerlingen stroomt op naar een hogere onderwijssoort. Ruim 3 procent van de leerlingen is blijven zitten in het eerste of het tweede leerjaar.

8 Reacties

  1. Drie jaar na het advies
    elf procent omlaag en 12 procent omhoog. Dan doet dat basisonderwijs, plus Cito, het toch verdomd goed. (m.b.t. het advies)!

    • Die conclusie kun je op basis van de cijfers niet trekken
      Als er helemaal geen enkele mogelijkheid was voor kinderen om op het VO omhoog of omlaag te gaan, dan was de score: 0% omhoog en 0% omlaag. En toch kan letterlijk iedereen verkeerd geplaatst zijn.

      Dus op basis van deze cijfers valt er weinig of niets te zeggen over de juistheid van het advies PO+cito.

    • Inzake goed advies
      Ik ben het helemaal met Leo eens. Driekwart komt direct goed terecht en van de rest de helft te hoog en de hellt te laag. Het is natuurlijk een kwestie van smaak of je hiermee tevreden kunt zijn, maar ook ik vind dit eigenlijk een prima score.
      In elk geval heel wat beter dan de score van economen, beleggingsadviseurs, reclassering en ongeveer even goed als die van personeel in kledingwinkels (betreffende passende kleding).
      Als ik een stuk kaas van 500 g wil hebben krijg ik altijd iets tussen de 490 g. en de 625 g.
      Dus wat zeurt die Plasterk eigenlijk? Het sterkt mij in mijn indruk dat het hier weer eens gaat om een oplossing waar een probleem bij gevonden moet worden.
      Het probleem van de te vroeg kieze

      • Onderzocht
        Ikmoet het maar weer eens opzoeken maar er is een onderzoek geweest naar doorverwijzing door de basisschool directeur ( aan de hand van “ik heb de leerling zes jaar meegemaakt”) en doorverwijzing op basis van cito-score. Ten dele klopt het verhaal van het topic. Alleen heeft het onderzoek de hele ‘voortgezette’ schoolcarriere meegenomen en dan ligt het toch wat anders. Wat mij bijstaat is dat de verwijzingen op basis van de cito-score een foutmarge had van 15% zowel false positief als false negatief. Er is dus ook rekening gehouden met opstromen. Met de verwijzing van de directeur was er echter wat anders aan de hand. In de brugklas scoort de directeur opmerkelijk beter dan de citoscore, minder dan 10% missers, maar naar gelang de leerling doorheen het voortgezet onderwijs gaat wordt zijn foutmarge groter en het meest opmerkelijke was dat hoe hoger het niveau hoe groter de foutmarge, en als het mij goed voorstaat was de foutmarge voor de gymnasiast zelfs 59%. Voor de mavo was de foutmarge 32% wat overeenkomt met de gemiddelde foutmarge die wij allen maken onder invloed van de beoordelingstendenties. Voor het vmbo bleek de foutmarge rond de 25% zijn.
        Nog een goede reden om de cito toets niet af te schaffen. Reken maar dat in juni de poppen aan het dansen gaan wanneer een cito-toets een vwo advies geeft en de leerling ondertussen dank zij de juf is ingeschreven in het vmbo.

      • Het probleem, lijkt me vooral
        de instroom (PO), van kinderen met ernstige taalachterstand (allochtoon) en de uitstroom, acht jaar later, van dezelfde kinderen, met nog steeds ’n grote taalachterstand. De oplossing komt echt niet van beter rekenende juffen (wel aanbevolen), maar vooral van faciliteiten om taalachterstanden en gedragsproblemen aan te pakken.
        Oude Amsterdammer, met mosterd is heerlijk.

  2. Keuze is blijvend misverstand
    Er is GEEN sprake van keuze. Er is sprake van determinatie op grond van inzet, van wat er geleerd is en misschien wel van intelligentie. Niemand kiest voor het VMBO als hij intelligent genoeg wordt geacht voor HAVO of VWO.

    Wat een versluiering en een voor de gek houderij. Men kiest niet!!!!!!!!

    • Vanzelf
      Uiteraard is er voor een leerling die op grond van inzet, aanleg, kennis en intelligentie door cito en basisschoolleraren wordt ingeschat op een laag vmbo-niveau geen andere reële keuze dan vmbo. Als vmbo basis in de rede ligt, is het al mooi als zo’n leerling vmbo kader haalt, en misschien is zelfs wel vmbo-t mogelijk, alles binnen het vmbo. Dat komt door de spanwijdte van het vmbo, waar meer dan de helft van alle leerlingen naartoe gaat.
      Het lijkt mij een vorm van kindermishandeling om een leerling die op de basisschool niets heeft gepresteerd, en ook op de citotoets laag scoort, en verder ook niets heeft laten zien waaruit meer talenten blijken, desondanks in een havo- of vwo-brugklas te plaatsen. Zijn er ouders die dat willen? Ik kan mij ook niet voorstellen dat een school zo extreem van het advies zal afwijken, als daar geen enkele onderbouwing voor is.

      En natuurlijk kan een leerling met een havo- of vwo-advies wel “kiezen” voor vmbo. Hij/zij voldoet immers aan de minimumeisen.
      Het zou alleen wel een enorme verspilling van talent zijn.

Reacties zijn gesloten.