Isaac Beeckman Akademie

Op www.isaacbeeckman.svpo.nl/advert.asp?pagina=vacatures&gclid=COz7qZWCkbACFQ8htAodIHXfpQ
heeft een vacature-beschrijving mijn aandacht getrokken. Als dat wat de Isaac Beeckman akademie beweert waar is lijkt die school sterk op een ideale BON-school. Een volledig en op normale wijze door de overheid gefinancierde HAVO/VWO-school met klassen van 16 leerlingen, weinig overhead en zelfstandig werkende leraren. Wel vind ik op een andere pagina van IBA dat de school financiële steun ontvangt van de “Stichting voor Persoonlijk Onderwijs” Dat laat de vraag oprijzen of het genereel mogelijk is om door het terugbrengen van overhead met klassen van 16 leerlingen te werken. In hoe verre en in welke mate er klassikaal les wordt gegeven is onduidelijk. De leerlingen krijgen persoonlijk onderwijs met een persoonlijk lesrooster.
Er staat ook een citaat van Walter Dresscher (voorzitter AOB): “Een kleinschalige school voor voortgezet onderwijs. Kleine klassen van zestien leerlingen, de volle aandacht voor het lesgeven. Daar gaat het om de interactie. Dat is een voorbeeld waar ik wél in geloof.”.
Weet iemand wat meer van deze school?

14 Reacties

  1. De Isaac Beeckman Academie is

    De Isaac Beeckman Academie is eerder op de BONsite ter sprake gekomen Seger. In 2010 op jouw blog, maar ook recenter hier.

  2. Sapienda
    Omdat ik wilde weten hoe de Beeckman akademie het klaarspeelt om wel klassen van 16 leerlingen te vormen en andere schoolgeldloze scholen niet en verder hoe hun “gepast” onderwijs er uitziet heb ik de Akademie verzocht om 2 vragen van mij te beantwoorden. Daarop is een antwoord binnengekomen.
    ……………
    VRAGEN:
    Geachte heer Beeckman,
    Bij het lezen van een vacaturemelding voor uw school kreeg ik de indruk dat uw school door een zeer geringe overhead en het voor de leraren minimaliseren van niet direct aan het lesgeven verbonden verplichtingen een maximale klassegrootte van 16 leerlingen kan aanhouden. Deze indruk wordt elders op de website weer afgezwakt door de mededeling dat uw school naast de voor een school met een leerlingenaantal gelijk aan dat van uw school gebruikelijke overheidssubsidie ook een financiële ondersteuning van het SvPO ontvangt. Daardoor zou het kunnen zijn dat het voor scholen die geen extra subsidie ontvangen een maximale klassegrootte van 16 leerlingen niet haalbaar is.
    Het is mij ook niet duidelijk of een gedeelte van de lessen frontaal gegeven wordt of dat elke leerling helemaal zelfstandig zijn individuele leerweg overeenkomstig zijn eigen rooster volgt.
    Ik hoop dat u de 2 door mij gestelde vragen zult willen beantwoorden.
    met vriendelijke groet,
    Seger Weehuizen

    ANTWOORDEN:
    Beste meneer Weehuizen,

    De ondersteuning van de SVPO is nodig om een schoolgebouw in te richten (eerste inrichting).
    Leerlingen krijgen op eenzelfde manier les als op andere scholen: zowel frontaal, als in groepjes, als individueel. De werkvormen zijn eveneens divers: instructie klassikaal en in kleine groepen, samenwerken, individueel werken, groepsopdrachten, spreekbeurten, werkstukken etc.

    Hoop dat dit de beantwoording is op de vragen die u had.

    Met vriendelijke groet,

    Dorien Verweij
    …………
    Ik zou aan de akademie graag een aantal aanvullende mondelinge vragen willen stellenen er een kijkje willen nemen. Zijn er nog meer BONleden die dat willen?
    S

  3. isaac beeckman academie

    Mijn zoon zit in de tweede klas van de Isaac Beeckman Academie. Een aantal pluspunten van de school:

    – Hij zit dus écht maar met 16 kinderen in de klas.

    – De school is kleinschalig; er zijn nu nog maar twee leerjaren. De leerlingen voelen zich heel "gezien", iedereen kent elkaar.

    – Per jaar betalen de ouders € 250,- aan de Stichting voor Persoonlijk Onderwijs en  € 190,- voor de laptop en andere verbruiksmaterialen.

    – De leerlingen werken volgens een vast lesrooster, tussenuren en uitval bestaat niet, ze kunnen namelijk altijd verder werken in hun leersysteem op de computer.

    – Er wordt geen tijd besteed aan allerhande flauwekul en projecten.

    – Leerlingen krijgen echt de kans om alles uit zichzelf te halen wat er in zit, pas in de derde klas wordt definitief de keus tussen HAVO of VWO gemaakt.

    – Vanaf klas 2  gaan de leerlingen twee keer per jaar een week op talenreis. Afgelopen november was de reis naar Cambridge, waar ze Engels op een taleninstituut hebben gevolgd. Volgende week vertrekken ze naar Rouen om op een frans instituut 25 uur Frans te krijgen. De ouderbijdrage is per reis € 120,-.

     

    Zomaar een paar puntjes van de inside…

     

     

    • ongerijmd?

      Fijn dat we van jou, juf, nu een paar dingen over de IBA uit de eerste hand te weten zijn gekomen. ik zit een beetje met de tegenstelling tussen klassikaal les geven en het volgen van een geprogrammeerde instructie, wat naar mijn idee een eigenschap is van computergestuurd onderwijs. Het is vreemd dat als de docent voorhad klassikaal les te geven maar wegens ziekte afwezig is  de leerlingen meteen aansluiting kunnen vinden bij het computerprogramma. Kun je dat verduidelijken? Met een “vast” lesrooster wordt blijkbaar een rooster bedoeld waarin gedurende het schooljaar niets verandert. Is het zo dat leerlingen die na 2 jaar in het VWO verder gaan op eigen kracht met succes nog wat extra leerstof en wel leerstof met een duidelijk VWO-karakter bestudeerd hebben?

      120 EURO is natuurlijk een schijntje voor een week Cambridge of Rouan met lessen erbij. Wie betaalt de rest en blijft dat mogelijk als er veel meer IBA’s zouden komen? Kunnen arme kinderen wel naar een IBA toe?

       

      Seger Weehuizen

  4. beekman academie
    Ziet er vooralsnog interessant uit. Uit een financiele analyse (dit lopende jaar) zal gemakkelijk kunnen blijken of deze kleinschaligheid duurzaam houdbaar is.

    In ieder geval helpt het feit (zoals gesteld) dat er vrijwel geen direct-cost overhead is (voor directie- ne management nivo’s).; natuurlijk afgezien van wat er nodig was als investering en start-up.

    Lijkt me van dringend belang, dat een dergelijke analyse er komt : als BON wil aantonen dat klein-schaligheid werkt. Aantonen gaat verder dan als mening uiten “dat kleinschaligheid mogelijk is”. Kan BON bijdragen dat een dergelijke analyse er komt ? Wie wil zich daarvoor inzetten ?

    • Ik wil dat het succes van de

      Ik wil dat het succes van de IBA(‘s) een argument wordt dat door BON gebruikt wordt om een aantal politieke partijen zo ver te krijgen dat zij het huidige restrictieve vestigingsbeleid willen afschaffen. Haar succes moet als het experimentele bewijs voor de nefaste resultaten van schaalvergroting en overhead uitgedragen worden. Dat scholengemeenschappen vanwege het binnen de gemeenschap moeten samenwerken van scholen van heel verschillende leerlingenpopulaties aan hun VWO-ers lagere eisen stellen is al eerder door de zelfstandige Gymnasia aangetoond. Deze stellen immers veel hogere eisen aan hun leerlingen dan scholengemeenschappen aan hun WWO-ers of gymnasiumleerlingen stellen. “Artsen en notarissen mogen zich tegenwoordig vrij vestigen maar de profiteurs van de Haagse vrije teugel mogen nieuw ontluikend leven in Onderwijsland vertrappen of wegschoffelen” moet een credo van veel kiezers en enkele politieke partijen worden.

      Ik wil met het bestuur van de IBA’s in contact blijven en begrijpen waarom snelle en niet geplande  overgangen van klassikaal onderwijs naar individueel onderwijs vanaf een schootcomputer en vice versa in zijn werk gaat. En natuurlijk doorrekenen hoe het komt dat op de IBA’s met klassen van 16 leerlingen gewerkt kan worden. Maar daarvoor ontbeer ik wel elke kwalificatie.

      Seger Weehuizen

      • het succes van beeckman academie

        Malmaison hierboven : (cit.) En  – –  doorrekenen hoe het komt dat op de IBA’s met klassen van 16 leerlingen gewerkt kan worden. Maar daarvoor ontbeer ik wel elke kwalificatie.Seger Weehuizen (fin cit.)

         

        Nu, dat doorrekenen is niet moeilijk. Het kan gebeuren, bijvoorbeeld, in een door BON ingestelde werkgroep, die maar uit 4 of 5 leden hoeft te bestaan : mensen met pedagogisch begrip, met inzicht in exameneisen en -trajewcten, en vaardig in financiele analyse. Dat hoeven geen professoren/onderwijskunde te zijn, of boekhouders/accountants/economen ; met die soort xperts sneeuwt het probleem spoedig onder.

         

        Die klus is in een paar maand te klaren, zeg 6 maand (het schooljaar 2011-2012 meegenomen). Vereisten ervoor :

        [1] BON bestuur stemt in met het idee en verstrekt de opdracht daartoe ;

        [2] medewerking van IBA Kapelle ;

        [3] 4 of 5 BON-ners die gezamenlijk die taak opnemen en tot een goed einde brengen  –  rapport van analyse en bevindigen, conclusies;

        [4] publicatie van die resultaten  – –  media, onderwijs-instituuties, de minister ; anderen.

         

        Wie neemt dit initiatief ?

         

         

  5. meer beekman academie

    Hoe lastig het is om in het VO traject een nieuwe school te stichten, is, voor wie dat interesseert, weer eens na te lezen in het commentaar dat de minister naar de Tweede Kamer stuurde, op vragen van kamerleden (jaar 2010) :

     

    ebookbrowse.com/beantwoording-kamervragen-isaac-beeckman-academie-over-start-nieuwe-school-pdf-d218262449

     

     

    Overigens : de economische crisis van  nu (2008 naar 2012) heeft veel leegstand opgeleverd van kantoorgebouwen. Met wat fantasie zou het mogelijk zijn om gounstige lokaties te vinden voor meer VO scholen zoals Beekman Academie, met een financieel haalbare investering door dergelijke overbodige gebouwen in te richten voor onderwijs, met weinig extra investering.   .

    • Interessant is het concept

      Interessant is het concept verkiezingsprogramma van het CDA (u weet wel: de partij van de huidige minister van onderwijs). Daarin staat

      Wij staan principieel voor keuzevrijheid van onderwijs voor ouders. Niet alleen op basis van godsdienstige motieven, maar ook vanuit opvoedkundige of pedagogisch-didactische motieven moeten zij scholen kunnen oprichten.

       

      • Daarmee bevestigt dat CDA een

        Daarmee bevestigt dat CDA een lang bestaande situatie.

        Denk maar aan de Daltonscholen, Jenaplanscholen, Montessorischolen, Vrije Scholen, Reformatorische scholen, Scholen met de bijbel (ze bestaan nog steeds), Rooms-Katholieke scholen, Kees Boeke scholen, enz.

        De cynicus kan beweren dat het CDA hiermee vooral het gesubsidieerd christelijk onderwijs wil verdedigen. Misschien waar, maar tegelijk is dan ook de ruimte voor andere opvattingen.

         

        Papier is natuurlijk wel geduldig.

        Want intussen zijn er verplichte andere collectieven ontstaan: de collectieven van de Samenwerkingsverbanden WSNS. Die collectieven zijn vooral regionaal.

        Sinds wanneer geldt een regio als bepalend voor godsdienstige motieven, opvoedkundige of pedagogisch didactische motieven?

        De regio is vanouds zeer gedifferentieerd op deze gebieden.

        De samenwerkingsverbanden WSNS (verplicht!) sneden dwars door die verschillen heen.

        De samenwerkingsverbanden WSNS grijpen diep in in het de dagelijkse klassepraktijk van de leerkracht.

        Horen wij CDA-protesten over deze verbanden??

         

        Men belijdt het een maar doet het ander?

        Want ik heb ervaren dat er van vrijheid van onderwijs weinig meer overbleef nadat die Samenwerkingsverbanden hun dwingende eisen begonnen op te leggen.

        Zeker bij de speciale scholen was de ruimte voor een eigen visie bijna volledig afgepakt!

        Men verwachtte kennelijk weinig principiele weerstand van de ouders van de speciale kinderen.

        De speciale kinderen werden als eerste in de grote bulk geplaatst waarbij de erkenning van een idenditeit van die ouders helemaal werd genegeerd ten faveure van het 'ideaal' Weer Samen Naar School'.

         

         

         

        (Ik schrijf bewust met lege regels en alinea's. Helaas trekt het BON-programma  zich daar niets van aan en plaatst alle zinnen domweg achter elkaar. Met verdriet zie ik de opmaak van mijn tekst weer terug. Ik hecht aan mijn opmaak vanwege de helderheid; teksten domweg achter elkaar plaatsen is een achteruitgang in de ontwikkeling. Interpunctie en alinea's werden bedacht vanwege de leesbaarheid)

         

        • Zo lang het CDA het oprichten

          Zo lang het CDA het oprichten van nieuwe scholen niet veel gemakkelijker maakt is wat zij zegt over is de beleden keuzevrijheid van onderwijs leugenachtige propaganda. Het zou kunnen zijn dat zij voornemens is om ouders een beslissende stem te geven in het besturen van bestaande scholen maar scholengmeenschappen (=meerdere schooltypen onder één dak) bieden het bestuur een mooi handvat voor “verdeel en heers”. Het woord “principieel” klinkt wel goed in een zin, zeker bij het CDA, maar je kunt er gemakkelijk achteraan denken “maar helaas….” De praktijk zou wel eens niet kunnen meewerken of de Hiërarchie van principes biedt mogelijkheden om beloftes niet na te komen. Bullshit. Het WSNS wordt ook graag als principe (en niet een bezuinigingsmaatregel) gezien en met het implementeren van dat principe is het principe van keuzevrijheid voor de ouders al achtergesteld. De keuze voor wat “passend onderwijs” genoemd wordt in het basisonderwijs heeft er in Venlo zelfs toe geleid dat de oudste Leonardoschool van Nederland binnenkort verleden tijd is. Het “passend onderwijs”,  dwz het werken met educatief incohaerente klassen (heterogeen en homogeen zijn rare adjectieven in dit verband omdat niet duidelijk is waaraan je bij geen/gen=oorsprong moet denken) kan gemakkelijk overspringen op het secundair onderwijs want de voorstanders van niveausplitsing op 14-jarige leeftijd timmeren aan de weg.

        • Moby,
          Moby,
          .
          Over de opmaak: kies als tekstopmaak voor de optie ’plain text’. De rest werkt nog voor geen meter. Maar ook met ‘plain tekst’ verdwijnen je witregels in de onmetelijke ruimte.
          .
          Om een regel wit te krijgen, moet je een compromis sluiten.
          .
          Maak een regel waarin alleen een punt staat. Dat is dan je regel wit. Met een punt, natuurlijk. Who cares?

        • Het verschil met het bekende

          Het verschil met het bekende CDA patroon van bescherming van het christelijk onderwijs is dat ze nu expliciet schrijven over het oprichten van nieuwe scholen.

           

          Maar zoals Seger opmerkt: dat 'principieel' aan het begin van de zin kun je inderdaad lezen als 'in principe zijn we voor de mogelijkheid tot het oprichten van nieuwe scholen, maar in de praktijk zullen we alles doen om dit tegen te houden'. En dat is al decennia lang het CDA beleid…..

Reacties zijn gesloten.