Adviseer het kabinet over herstel beroepseer!

Vanaf 1 mei zijn op www.beroepseer.nl , in opdracht van de Stichting Beroepseer gemaakte, persoonlijke videoboodschappen te zien van minister Roland Plasterk en staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (onderwijs). Zij nodigen al diegenen die werkzaam zijn in het onderwijs nadrukkelijk uit om hen suggesties te doen wat hun plezier in het werk kan bevorderen en te melden wat hun in het werk belemmert.
Iedereen kan op de site direct op deze videoboodschappen reageren, suggesties doen en punten te geven aan suggesties van anderen. Daarmee geeft de Stichting Beroepseer werknemers onderwijs de kans om te melden wat zij nodig hebben om naar eer en geweten te kunnen werken. Onder het motto: geef stem aan de ervaring op de werkvloer! De inbreng zal voor iedereen zichtbaar zijn op de site. De actie loopt tot 1 juni. Daarna worden de reacties gebundeld en overhandigd aan de genoemde bewindslieden. Ga dus naar www.beroepseer.nl !

Nadere informatie:
Thijs Jansen, secretaris stichting Beroepseer, info@beroepseer.nl

[ Commentaar MAP: meestal laten we zulke expliciete reklameboodschappen, die vooral bedoeld zijn om gebruikers naar andere sites te lokken, niet toe. Hier maken we echter een uitzondering: dit vinden we een uitermate goed initiatief. Gaat allen uw stem hoorbaar maken! ]

16 Reacties

  1. Onderwijs als opvoeder …..
    Onderstaand commentaar op Plasterk’s video lijkt me veelzeggend over de rol die de scholen volgens sommigen hebben. Nu is het weer het opvoeden in de vorm van het ontwikkelen van “democratisch burgerschap in een multiculturele context”. Gelukkig is er een Stichting die hiervoor een Methode heeft ontwikkeld waar het BO/VO zich mee bezig mag houden. En het SCO Kohnstamm Instituut doet ook mee, dat is een hele geruststelling ……

    Elisabeth de Leeuw – 1 mei. 2007, 14:24
    Het onderwijs heeft in toenemende mate ook een taak als opvoeder in de meest brede zin van het woord. Dit punt komt in deze video niet aan de orde. Tot de verantwoordelijkheid van het onderwijs reken ik zelf in ieder geval wel het aanreiken van kennis en vaardigheden op het gebied van democratisch burgerschap in een multiculturele context. Hiervoor is in de politieke beleidsvorming wel aandacht maar het ontbreekt vooralsnog aan een concrete aanpak en curricula. De Stichting Gotthold Ephraim Lessing, waarvan ik voorzitter ben, heeft op dit punt het voortouw genomen en een methode ontwikkeld voor democratisch burgerschap voor laatste groepen BO / eerste klassen VO. Deze methode wordt momenteel beproefd in een driejarig pilot programma op drie Amsterdamse basisscholen. De effectiviteit van het programma wordt beoordeeld door het SCO Kohnstamm Instituut dat speciaal hiervoor een onderzoeksinstrument heeft ontwikkeld. Indien u geintereseerd bent stuur ik u graag meer informatie.

    • instrument
      Ik heb net heerlijk een uurtje mijn instrument weer eens bespeeld. Fijn om een goede gitaar te hebben.
      Waarom heb ik nou zo’n vreselijke hekel aan onderzoeksinstrumenten en andere kul.
      Hier bedoelen ze denk ik een vragenlijst. Daar is geen instrumentmaker aan te pas gekomen

  2. Heb ik gedaan, maar…
    je kunt je tekst alleen maar intikken in een piepklein vakje; van rustig even herlezen is geen sprake. Het doet mij teveel denken aan stand.nl: vooral korte, niet goed overwogen reacties gewenst.
    Maar misschien heb ik het verkeerde browserprogramma. Zijn er anderen die wél overzichtelijk hun boodschapje hebben kunnen doen?

    • Firefox
      Ik (browser: firefox) krijg ook een heel klein schermpje. Oplossing denk ik: copy en paste vanuit een tekst editor.

    • @ S.Stevin: in Word
      Als je je betoog nu eerst uitwerkt in Word, dan kun je het daarna toch met knippen en plakken invoeren in dat kleine vakje? Overigens wordt dat kleine vakje vanzelf groter al naar gelang jij er meer intypt!

  3. Mijn beroepseer
    hoeft niet hersteld te worden.
    Volledig intact.
    Weg met WSNS!

    Valt onder:
    A Pruttelen
    B Polderen
    C Prutsen
    D Moloch

    • hulp bij herstel?
      hoe een domme overheid hebben we als ze nog steeds advies behoeft bij het herstellen van beroepseer van werkenden in de zorg en onderwijs? wat dacht u van een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden? laten we nu niet nèt doen alsof de werknemers in het veld niet allang hebben geschetst hoe het anders beter kan. even geen zin meer.

      • Hulp herstel beroepseer
        Weg met het overtollige management binnen scholen. Leerkrachten zijn zelf in staat te denken en oplossingen te zoeken. Dit wordt juist ondermijnt door betweterige managers en schooladviesdiensten, die zelden of nooit met kinderen gewerkt hebben. Zo worden leerkrachten als een soort onbenullen behandeld. Schooladviesdiensten komen maar al te vaak met onzinnige cursussen waar je niets aan hebt. Denk aan cursussen over het nieuwe leren. Een falikante mislukking. Cursussen over spelling, lezen en rekenen worden zelden gegeven, want dat beheersen de schooladviesdiensten zelf niet. Toch ligt de salarisschaal bij deze diensten veel hoger en ook bij het management. Zo wordt in Nederland veel geld over de balk gegooid en komt ook niet terecht bij de mensen die het echte werk doen. In dit geval de leerkracht. De leerkracht zou wel bijscholingscursussen moeten volgen om meer kennis te verwerven vooral op het gebiedlezen, spelling , rekenen, biologie, aardrijkskunde en geschiedenis, want vele leerkrachten bezitten te weinig kennis. Kennisoverdracht is dan ook niet mogelijk. Wat je niet beheerst kun je een kind niet leren. Een leerkracht dient ver boven de leerstof te staan.

        • Eerherstel
          Een leerkracht dient ver boven de leerstof te staan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • boven de leerstof staan
            Nee nee, dat zien jullie echt verkeerd! Het motto van de schoolleiders van tegenwoordig luidt: “Als je maar een hoofdstuk voorligt…” Meer hoef je toch niet te weten?

          • Tom Tom methodiek
            Dat doet me denken aan mensen die met een Tom Tom de weg zoeken (één afslag voorliggen, dus), geen flauw idee hebben waarheen ze op weg zijn en vervolgens helemaal de kluts kwijtraken als er ergens een weg opgebroken is.

          • Een hoofdstuk voorliggen
            Inderdaad, dat gebeurt natuurlijk ook. Maar gelukkig loop je alleen maar langs als de leerlingen zich zelfstandig de stof eigen maken, dus kun je volstaan met: “Daar moet je nu zelf uit zien te komen,” waarna je gauw naar een leerling toegaat die iets niet snapt wat jij nog net wél weet. Echt, als je de voordelen ervan inziet is Het Nieuwe Leren een genot.

          • Is dit
            werkelijk wat u meent, Margootje? Of is dit sarcastisch bedoeld.

            Mocht de eerste vraag door u met ja beantwoord worden, dan is het nog slechter met het onderwijs in Nederland gesteld dan ik dacht.
            A) een leraar dient ver boven de stof te staan die hij onderwijst.
            B) een leraar dient breed georiënteerd te zijn, dus geen oogkleppen op voor alleen zijn eigen vak.

            Dit soort docenten zijn:
            1) instaat om leerlingen ook verbanden tussen vakken te laten zien.
            2) instaat het belang van geleerde zaken in andere vakken voor/in zijn eigen vak te verweven en er naar te verwijzen.
            3) door een school te gebruiken om bij een les uitval in de onderbouw deze les op te vangen, waardoor leerlingen dat uur toch nuttig voor dat vak op het lesrooster kunnen besteden.
            4) instaat om leerlingen te boeien voor zijn lessen, door uit eigen ervaringen/kennis te putten. (net zoals vroeger veel voormalige handwerklieden op LTS/LHNO/LEAO les gaven in praktijkvakken.

            Naar die tijd moeten we weer terug, want dan wordt er weer degelijk goed onderwijs gegeven.

          • sarcastisch
            Mijn inbreng was zuiver ironisch, uiteraard, of misschien is uw woord ‘sarcastisch’ beter gekozen. Eigenlijk denk ik dat ook het woord ‘cynisch’ wel van toepassing zou zijn. Met uw reactie ben ik het gedeeltelijk eens. Een leraar dient inderdaad ver boven de stof te staan die hij onderwijst. Ik kan nog gedeeltelijk met u meegaan als u zegt dat een docent in staat moet zijn om leerlingen het verband tussen vakken te laten zien. Dat vind ik ook. Maar begrijp ik het goed dat u er een voorstander van bent om een leraar voor een ander vak te laten invallen? Dan moet u misschien een onderscheid maken in typen onderwijs. Voor het vwo lijkt me dat niet verkieslijk. Ik stel me zo voor dat de ‘echte’ vakleerkracht dan van alles moet gaan rechttrekken als hij/zij weer terugkomt. Voor een vwo vind ik een universitair opgeleide docent zeer wenselijk en die mensen zijn nu eenmaal niet echt ‘breed inzetbaar’.

          • invallen
            Met invallen bedoel ik niet gedurende een langer periode, zeker niet, dan moet er snel een vak vervanger gevonden worden. En alleen maar in de onderbouw, voor deze leerlingen is continuïteit van zeer groot belang, ik merk dat in de dagelijkse praktijk.

            Met uw opmerking over het vwo ben ik het deels eens. Inderdaad unniversitair opgeleide docenten zijn over het algemeen tegenwoordig erg narrow minded (forgive me the word), oogkleppen bevattend. Daar zal tijdens de opleiding aandacht aanbesteed moeten worden. Maar ik ken vele docenten met een oude 2 vaks opleiding, die tijdens hun opleiding ook wetenschappelijk onderzoek hebben moeten doen en met een korte bijscholing heel goed in staat zijn om in het tweede fase gebied les te geven.

            Daarbij sluit ik meteen aan dat ik vind dat die degelijke twee-vaks tweede graadsopleiding weer terug moet komen. Veel vakkennis opdoen, een goede vakdidaktiek per vak ontvangen, een beetje onderwijskunde en een duidelijk gestructureerde opbouw in de stages gedurende de 4,5 tot 5 jaar. In het laatste jaar een onderzoek uitvoeren bij hun hoofdvak. minimale aanwezigheidsplicht van 80% voordat je aan het tentamen mag meedoen. Een tentamen wordt schiftelijk afgesloten dmv een toets op nivo, extern gemonitored. Na het voldoende afleggen van het tentamen ontvang je pas je tentamenkaart en je akte pas mogen aanvragen wanneer je alle tentamenkaarten in je bezit hebt. Want zoals ik nu de educatieve hbo-instellingen zie, is bagger. Onder nivo presterende studenten/stagaires met een kennisnivo dat ver onder het vereiste minimum ligt.

          • narrow minded?
            Je schrijft”
            universitair opgeleide docenten zijn over het algemeen tegenwoordig erg narrow minded (tikfoutje verbeterd), maar in vergelijking tot niet-universitair opgeleide docenten lijkt me dat toch wel een hele sterke bewering. Ik geloof daar niets van.
            Je schetst een onterechte keuze tussen breed en diep. Die keuze is er alleen maar als de “inhoud” gelijk moet zijn. Een universitair opgeleide docent heeft een VWO vooropleiding. Breed en diep gaan eerder samen dan dat ze elkaar uitsluiten.

            De oude tweedegraads (2-vakken) opleiding (NLO) was inderdaad ook in mijn ervaring vakmatig zwaarder dan de huidige éénvakkige opleiding, maar dat zegt veel over de huidige opleiding.

Reacties zijn gesloten.