De tien kenmerken van traditioneel onderwijs

1. Vernieuwing is niet altijd verbetering
De onderwijsvernieuwingen van de laatste vijftien jaar hebben geleid tot verminderde lees- en rekenvaardigheid. Het is tijd dat we alle leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau de basisvaardigheden aanleren en zodoende gelijke kansen bieden in plaats dat de opleiding van de ouders het  schoolsucces bepaalt.

2. Onderzoek alles, maar behoud het goede
Niet alles wat ouderwets is, is slecht. Niet alles wat nieuwerwets is, is goed. We hebben ouderwetse zaken als tafels stampen en klassikaal hardop lezen overboord gegooid, maar ontdekken nu dat deze zaken juist heel effectief zijn.

3. Niet stoten aan dezelfde steen
We hebben in het verleden geleerd welke onderwijsaanpakken niet werken. Als we alleen maar naar de toekomst kijken, dan bestaat het gevaar dat we ons stoten aan dezelfde steen. Het Nieuwe Leren is hiervan een voorbeeld en komt terug onder nieuwe namen als Adaptief Onderwijs of Gepersonaliseerd Leren.

4. Onthouden is de moeder van alle wijsheid
Leerlingen hebben pas geleerd als ze de leerstof hebben onthouden. Door veel te oefenen, wordt leerstof opgeslagen in het langetermijngeheugen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid tot denken en creativiteit.

5. Pen en papier
Leerlingen onthouden meer en beter als ze aantekeningen maken op papier. Een leerkracht die onderwijst is effectiever dan een leerkracht die coacht. Technologie heeft het onderwijs de afgelopen twintig jaar complexer gemaakt, maar niet verbeterd.

6. Bildung
Discipline en hard werken zijn de basis voor karakter en succes.

7. De basis op orde
Een vlotte en foutloze beheersing van de basisvaardigheden is voorwaardelijk voor hogere denkprocessen.

8. Intelligentie staat niet vast
Hoe meer leerlingen leren, hoe slimmer ze worden. We moeten intelligentie niet vaststellen, maar vooral ontwikkelen.

9. Iedereen kan leren
Er bestaan geen moeilijke woorden, alleen woorden die je niet kent en woorden die je wel kent. Iedereen kan de basisvaardigheden leren, alleen hebben sommige leerlingen hierbij extra hulp nodig.

10. Eén kans op goed onderwijs
Leerlingen hebben maar één kans op goed onderwijs; ze kunnen de basisschool niet opnieuw doen. Daarom verdienen ze onderwijs dat gebaseerd is op bewezen aanpakken: een leerkracht die kennis overdraagt. Veel onderwijsvernieuwingen reduceren de leerkracht tot begeleider en vervangen kennis door skills. Dit is geen onderwijsvernieuwing, maar onderwijsvernieling.

Vrij naar: Ten Principles of the New Traditionalism, Anthony Radice.
Afbeelding: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Theo_Thijssen.jpg

9 Reacties

  1. Dat zijn boude beweringen. Helaas, gepresenteerd zonder een enkele vorm van bewijs. Zelfs het aannemelijk blijven wordt hier achterwege gelaten. We kunnen ze dus laten voor wat ze zijn: een mening, zoals er al zo vele zijn. Ik word hier zelf wat moe van. Afijn, de auteur heeft zijn plasje kunnen doen, daar moeten we het BON-forum maar dankbaar voor zijn 😉

    • Kenmerk 8 (Intelligentie staat niet vast. Hoe meer leerlingen leren, des te slimmer ze worden. We moeten intelligentie niet vaststellen, maar vooral ontwikkelen.) vaagt om verdere uitwerking. Als leerling A in jaar I lager IQ heeft als de even oude leerling B en A leert hard en B nauwelijks dan is het goed mogelijk dat enige jaren later in jaar II A een hogere IQ-waarde scoort dan leerling B. Sommige onderwijskundigen gebruiken dat argument als zij pleiten voor een middenschool of inhoudelijke gelijkheid van de leerstof voor de lagere leerjaren van de verschillende onderwijsstromen in het voortgezet onderwijs. Dat maakt dat leerling B minder efficiënt kan bijleren en mogelijk daardoor zelfs de lust daartoe verliest.

    • Inderdaad, dat was ik. Leuk dat u mij daaraan herinnert! Na een lange afwezigheid hier wilde ik even kijken of de kwaliteit van de BONsite sindsdien omhoog is gegaan, of bv stellingen zouden worden voorzien van argumentatie. Laat ik het zo formuleren: de vormgeving is er echt op vooruit gegaan!

      Groet,
      Victor S.

  2. Een prima stuk! Alleen de titel klopt niet. Het moet zijn ‘De tien kenmerken van goed onderwijs’, maar ja dat is dan slechts een mening. Maar beter een mening dan hersenloos frituren…:-)

  3. Onderwijsgek heeft gelijk. Blogs en columns zijn er voor de meningsvorming en discussie. Of gewoon een leuk stukkie. Mark Peletier zei het hier tien jaar geleden al: “wie niets zegt wordt niet gehoord”.

Laat een reactie achter