Rapport Cornielje: week blijft 32 lessen – bekostiging toereikend

LAKS reageert gematigd positief. Het kwartje moet kennelijk nog vallen…

Voor de leerling verandert er op papier weinig:
1. de week zal blijven bestaan uit 32 lessen.
2. het aantal weken les resp. reces komt op 37.5 en 13.4 (was 38.6 en 13.4 – van der Hoeven)
3. voor de onderwijstijd (ook de ophokuren; voorwaarden: bijlage 9) geldt aanbeveling 1.

Aanbeveling 1: definitie onderwijstijd uit de waarde van een norm
1. het onderwijs moet onder de pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid van daartoe bekwaam onderwijspersoneel worden uitgevoerd;
2. het onderwijs moet deel uitmaken van het door de school geplande en voor de leerlingen verplichte onderwijsprogramma;
3. het onderwijs moet door een inspirerend en uitdagend karakter bijdragen aan een zinvolle invulling van de totale studielast van leerlingen.

Nieuw: 10 snipperdagen door de school te bepalen.
Prijs voor de leerling: een week van het zomerreces gaat naar de snipperdagen.

Voor de docent wordt in de voorstellen
1. het aantal lessen per week 750 / 37.5 = 24
2. het reces 12.4 weken.
Deze tijdwinst zou ingezet kunnen worden als lesvrije werkdagen waarmee de werkdruk van de docent verlaagd kan worden… hoe verzin je het!

Bij stand.nl (stand is dan 50/50) schrijft Aarnout:
Er wordt een vakantieweek afgenomen en in die tijd mogen ze vergaderen of bijscholen en dat allemaal onder het mom van werkdrukverlichting. Heeft de cie. wel door waar het over gaat?

Expert zegt:
Ja, dat klopt.
Dus ik begrijp niet zo goed waarom sommige leraren en vakbonden klagen. Is die lange vakantie dan toch heilig? Ik weet wel dat er een week voorbereiden vanaf gaat maar dan nog blijven er 5 lange weken over om van een welverdiende vakantie te genieten. En dan zijn er nog korte vakanties zoals de crocusvakantie…

Wat de gemiddelde burger niet schijnt te weten:
het reces, voorstel Cornielje onderwijs 12.4 weken, is voor onze politici op dit moment maar liefst 15.0 weken.

Ghislaine Plag in gesprek met Clemens Cornielje (lid Tweede Kamer voor VVD van 1994 .. 2002) over vakantie in stand.nl:

P:
U noemt het een afgewogen voorstel de oppositie zegt het is veel te vrijblijvend. U zou het harder kunnen insteken. Het LAKS vindt de definitie van de onderwijstijd nog te vaag. Waar hebben we het nou over? Had U niet wat harder moeten doorpakken? Had U niet wat duidelijker moeten zijn?

C:
Volgens mij is het een heel duidelijk rapport. We hebben een paar heilige huisjes ook omgekegeld, kun je zeggen. want aan de vakanties komen van leraren is toch heel erg moeilijk.

P:
Als ze aan uzelf zouden vragen meneer Cornielje, U heeft het al zwaar. U werkt hard. We halen nog een week van uw vakantie af. Maar dan heeft U wel 5 dagen extra de tijd om wat bij te spijkeren en wat vergaderingen door te nemen.

C:
Maar mevrouw ik heb geen 12 weken vakantie. En het voorstel wat wij doen is dat die mensen, die leraren elf weken vakantie en een dag overhouden. Dat heb ik niet. En ik denk dat heel veel Nederlanders dat niet hebben.
En ik vind het niet erg. Onderwijs geven is topsport. En dat erken ik ook. Maar 11 weken vakantie, zoals de docenten in het basisonderwijs hebben, vind ik heel verantwoord. Daarin kun je echt bijtanken.

Over de bekostiging…

De heer Cornielje (VVD) op 12 mei 1997 in de Tweede Kamer.
Een kleine rekensom leert ons dat er op dit moment gemiddeld 1000 klokuren lesgebonden onderwijs wordt gevolgd. Het betreft 30 lessen van 50 minuten. Dat is 25 klokuren. Maal 40 weken is dat 1000 klokuren per jaar. De studielastbenadering gaat uit van 1600 klokuren per jaar voor schoolgebonden en buitenschoolse studietijd samen.
Er wordt niet bezuinigd op het aantal FTE’s. De verhouding leraar-leerling blijft dus gelijk.

En staatssecretaris Netelenbos, in lijn met de briljante uitleg:
De heer Van de Camp heeft een opmerking gemaakt over de 1000 uur. Hoe verhouden deze zich tot de huidige regeling? Komt dat overeen met het huidige bekostigingsprogramma? Het antwoord hierop is: ja, men wordt nu bekostigd voor 30 lessen. [pag 50]

Wanneer de 1000 klokuren in 37.5 weken gerealiseerd moeten worden dan moeten nu 32 lessen (50 minuten) per week bekostigd worden.
Amai, dat wordt krap!

Oplossing: vermenigvuldig de waarde van de norm voor de bovenbouw met de Cornielje-factor = 37.5/40 = 0.938.

Eveneens verschenen
Onderwijstijd en lesuitval in het voortgezet onderwijs 2007-2008 eindrapport van Regioplan Beleidsonderzoek,
Spreiding, hoezo spreiding? Evaluatie van de regeling vakantiespreiding van EIM onderdeel van Panteia met aandacht voor de snipperdag en een dag later
Tijdsbesteding leraren voortgezet onderwijs van RegioPlan, een rapport dat de docent van dienst kan zijn bij het optimaal invullen van zijn snippertaken.

Naschrift 1:
Utrecht, 3 februari 2009. Zestig schoolleiders brainstormen met de VO-Raad over ‘De waarde van een norm’. Als de Cornielje-factor, het getal waarmee de norm voor de bovenbouw gecorrigeerd zou moeten worden, besproken wordt gaat het mis.
Op pagina 8 van de representatie, Inconsistenties / zorgpunten VO-raad had de berekening voor
de onderbouwnorm 32 u x 50 min x 37,5 w moeten luiden 32 lessen/w x 50 min x 37,5 w
de bovenbouwnorm 25 u x 50 min x 37,5 w moeten luiden 30 lessen/w x 50 min x 37.5 w!
Met dank aan jl.

Naschrift 2:
Ergens op zondag 1 maart 2009 is de commissie Onderwijstijd niet meer. Volgens het instellingenbesluit 08.002417 verrichtten de vijf leden de job voor 5.000 euro de man. De voorzitter kreeg een bonus van 1000 euro. Artikel 8 Instellingenbesluit.
Daarnaast mocht de commissie onkosten declareren (Artikel 9.1) waaronder kosten voor vergaderingen, secretariele ondersteuning, externe deskundigen, verrichten van onderzoek en publicatie van rapportages. Naar de begroting van deze kosten (Artikel 9.2) kan de burger vooralsnog alleen maar gissen…

Op 27 maart 2009 het vervolg
—————————————-
Radio 1 Stand.nl over rapport Cornielje.

3 Reacties

  1. Cliché ’s van Cornielje
    Cornielje definieert wat hij onder onderwijstijd verstaat:
    het onderwijs moet door een inspirerend en uitdagend karakter bijdragen aan een zinvolle invulling van de totale studielast van leerlingen. Daarmee zegt hij niets anders dan dat het gewoon een goede les moet zijn. Inspirerend? Nee toch, Clemens, je meent het! Uitdagend? Ik val van mijn stoel! En wie, mijnheer Cornielje, moet dan wel bepalen wat inspirerend en uitdagend is? Misschien is het wel zo netjes om dat in één adem met deze gigantische gemeenplaatsen te vermelden. Maar het antwoord op de vraag kan ik zelf ook wel geven, hoor. Dat bepaalt in geen geval een vakdocent. Een vader, een moeder misschien, een leerling, een bovenschoolse baas, alles is goed, als het maar niet wordt beoordeeld door iemand met een zekere vakkennis. Straks krijgen we ook nog eens een keertje echte lessen. Het moet niet gekker worden.

    • Ter informatie
      Clemens Cornielje is voorzitter van de AOC-raad ( agrarische opleidingen)zoals onze Sjoerd behartigt hij de belangen van de bestuurderen van de Agrarische Opleiding Centra. Clemens toucheert voor dit bijbaantje ongeveer 30.000 euro per jaar ( zie elsevier deze week). In de zomer neemt hij afscheid als voorzitter met als reden : “Helaas heb ik wel onder ogen moeten zien, dat mij de tijd ontbreekt om dat te doen op de manier waarop ik dat zou willen en die de AOC Raad ook verdient. Te vaak moest ik op belangrijke momenten verstek laten gaan; u heeft dat vast wel gemerkt. Ik heb niet de verwachting dat dat in de toekomst anders zal worden, eerder het tegendeel.”( bron: website van de aoc raad).
      Doe mij ook maar zo een bijbaantje, liefst vergaderen in die vakantieweek die Clemens mij niet gunt.

Reacties zijn gesloten.