Nieuws – trivia

Bijgaand twee nieuwsberichten die de aandacht van BON behoeven.

 

Rijksoverheid, 'Maassen van den Brink nieuwe voorzitter Onderwijsraad', Nieuwsbericht, 27-06-2014

"Prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink wordt de nieuwe voorzitter van de Onderwijsraad. De ministerraad heeft besloten haar voor te dragen voor benoeming. Ze treedt per 1 januari 2015 in functie.

Maassen van den Brink is als hoogleraar Economie verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en tevens verbonden als hoogleraar Evidence Based Education aan de Universiteit van Maastricht. In haar persoon komen onderwijspraktijk, wetenschappelijk onderzoek en kennis van evidence based beleidsevaluaties bij elkaar."

**

 

Robert Peal, ‘Playing the Game. The enduring influence of the preferred Ofsted teaching style.’, Civitas, July 2014

“The Chief Inspector of Schools, Sir Michael Wilshaw, has repeatedly claimed that Ofsted no longer prefers a certain style of teaching. He even told a recent education conference that any individual inspectors who disagreed with his stance had been "rooted out".

Yet concerns persist that Ofsted inspections are reinforcing prejudice against traditional teacher-led lessons in state schools.

In this new report, Civitas research fellow and teacher Robert Peal investigates the extent to which inspectors' preferences are continuing to creep into their judgements. His findings are worrying, pointing to considerable evidence that the bias towards unproven child-led teaching methods still persists.”

 

National Union of Teachers' (NUT) annual conference: verzoek tot aftreden hoofd inspectie Wilshaw. NUT -Ofsted.

Ook: “Snapshot 20-minute inspections by inspectors who often do not have relevant qualifications or recent teaching experience cannot be giving a true reflection of the work of schools or individual teachers."

3 Reacties

  1. Een derde nieuwsbericht.

    Een derde nieuwsbericht. Niets ontgaat de gretige onderzoeker / ambtenaar inzake innovatie in het onderwijs. Zouden computers en internet een bijdrage aan de innovatie kunnen geven? 😉 Wat kan beleid maken toch mooi zijn. De druk die van de 'wetenschappers' uitgaat is hoog. De politieke agenda kan worden uitgevoerd. 'Innovation as change' (part II). Verandering is per definitie goed. Constante verandering houdt de schil rondom het onderwijs actief.

     

    OESO, ‘Measuring Innovation in Education. A New Perspective’, Centre for Educational Research and Innovation (CERI), publicatiedatum: 17 juli 2014

     

    PART I. COMPARING INNOVATION IN EDUCATION WITH OTHER SECTORS

    1. Highly innovative workplaces in education and other sectors; 2. Employee participation in innovation in education and other sectors; 3. Speed of adoption of innovation in education and other sectors; 4. Highly innovative jobs.

    PART II. INNOVATION AS CHANGE IN CLASSROOMS AND SCHOOLS

    5. Innovation in teaching style; 6. Innovation in instructional practices; 7. Innovation in class organisation; 8. Innovation in the use of textbooks in classrooms;  9. Innovation in the methods of assessment used in classrooms;  10. Innovation in the availability of computers and the internet in the classroom; 11. Innovation in the use of computers in the classroom; 12. Innovation in the provision of special education in schools; 13. Innovation in the extent of teacher collaboration in schools; 14. Innovation in feedback mechanisms in schools; 15. Innovation in evaluation and hiring in schools; 16. Innovation in schools’ external relations; 17. Composite indices of innovation in classrooms and schools.

    PART III. CHANGE IN EDUCATIONAL OUTCOMES;

    18. Innovation and educational outcomes; Annex A. Data sources and methods; Annex B. Composite innovation indices.

  2. Een opmerking om zeer te

    Een opmerking om zeer te onthouden: de constante veranderingen houden vooral de schil actief.

    Die schil kan blijven doen alsof die ertoe doet; waanwijs als steeds.

    De leraar is elke dag al actief; zelfs traditioneel onderwijs vergt al veel van hem/haar. Maar wat de schil weet te bedenken, in dat eigen parallele wereldje, kan maken dat menig leerkracht met de handen inn het haar komt te zitten. Want eenmaal voor een groep van 30 echte mensen, blijken papieren plaatjes meestal buitengewoon onwerkbaar te zijn. Maar dat zal die schil een worst wezen. Die schil is dol op al dat gepraat in het luchtledige.

    IJdelheid der ijdelheden, zei de Prediker al. Lucht en leegte, vertaalde men 'modern' in dit land. Beide typeringen zijn treffend voor die schil met al die bijbehorendehoogdravende maar lege babbels.

    Sinds de politieke horden zulke holle taal zijn gaan bezigen, is het onderwijs acheruit gehold. Waarvan acte.

     

Reacties zijn gesloten.