moderne vergadertechnieken

Ben werkzaam op een roc als docent maar ook als ontwikkelaar van projecten.

Het probleem waar ik tegen aanloop, en ik niet alleen, is de wijze en mogelijkheid tot communicatie tussen collega’s over tal van onderwijskundige zaken. Het plannen van overleg is binnen onze opleidingen een ingewikkelde zaak aangezien docenten binnen verschillende onderwijsteams werken, op verschillende locaties ingezet worden en door tijdgebrek bijna niet in staat zijn face to face te overleggen. Bovendien hebben we steeds meer te maken met collega’s die door pensioenregelingen maar enkele dagen op school zijn. Ook hebben we in onze opleidingen veel te maken met mensen die voor een specifiek vakdeel bij ons lessen verzorgen en daarnaast een andere baan hebben. Dit alles zorgt voor een belemmerende werking binnen het onderwijsproces met al zijn aspecten in alle geledingen; studenten, docenten en ontwikkelaars.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen op het gebied van moderne vergadertechnieken zoals Audioconferencing ofwel Telefonisch Vergaderen of andere technieken en mogelijkheden.
Dus als u ervaring heeft met moderne, niet plaatsgebonden vergadertechnieken, of andere oplossingen heeft dan ben ik daarin zeer in geïnteresseerd.
met vriendelijke groet,
Nico Kanne

7 Reacties

  1. vergaderen
    Ja, vergaderen is zeker nodig over de zaken waarmee ik mee te maken heb. Er zijn ook vaak genoeg bijeenkomsten die voor mijn gevoel gemist kunnen worden maar ik heb het hier over vakgroepvergaderingen, overleg over leerlingen, over werkstukken, over projectontwikkeling. anders zou ik deze vraag ook niet stellen.

    • Inzake vergadercultuur
      Vergaderen over werkstukken lijkt mij nogal vreemd. Een leerling maakt het, een leerkracht kijkt het na. Hoezo vergaderen? Vergaderen over leerlingen noemen wij in het VO een rapportvergadering; in dat geval, 4 x per jaar bij ons, moet je gewoon komen, vrije dag of niet. Andere zaken kan je beter 1 op 1 regelen. Als je, zoals ik, projectontwikkeling een kwalijke zaak vindt, dan vind je vergaderen over projectontwikkeling overbodig. Vakgroepvergadering: vooral niet te vaak, zie mijn opmerking over rapportvergadering.
      Voor het overige zie je hier de donkere kanten van het werken in deeltijd terug.
      Ja natuurlijk, voor al die problemen is een of andere electronische oplossing. Maar het zijn oplossingen voor problemen die wij eerst zelf met veel gretigheid opwerpen, en ik weet zeker dat die oplossingen weer hun eigen problemen gaan genereren (heb je je e-mail niet gelezen? De ELO was down.. Ik heb geen schrijfrechten op die server..Versie 2.1.4.56 is nog niet bij iedereen geïnstalleerd, dus..). Ik denk zelfs dat de gegenereerde problemen groter zullen zijn dan de oorspronkelijke problemen. Om dat op te lossen zult u meer IT-personeel in dienst moeten nemen. Maar die IT’ers kunnen alleen in deeltijd, en die moeten wel regelmatig vergaderen. Etc. etc. etc. ad infinitum.

    • Je geeft met je vragen…
      ..direct de nadelen en problemen van het huidige onderwijs aan.
      Veel vergaderen is uit den boze voor zowel de leerling als voor de docent.
      Ik zou zeggen: aan de slag met je klas en laat je collega’s verder met rust.

  2. ELO
    Je zou een ELO (elektronische leer omgeving/digitale leer omgeving/afstandsleren etc) kunnen gebruiken. Richt een prikbord als forum in; deel materialen etc etc.
    Eventueel zou je ook een wiki-omgeving, of Ning kunnen gebruiken.

  3. technische oplossingen zat…
    Er zijn natuurlijk voldoende technische oplossingen. Afhankelijk of je ook synchroon of alleen a-synchroon wilt overleggen.
    Het beeld dat je schets: op verschillende momenten en verschillende locaties beschikbaar betekent dat synchroon overleg, telefonisch vergaderen / skype en zelfs chatten niet mogelijk en niet nodig is. Dan hou je allerlei virtuele kantoren over van eenvoudige en gratis oplossingen als bv yahoogroups tot ingwikkelder elo’s en sharepoint omgvingen (surfgroepen bv).

    Mijn ervaringen daarbij zijn niet onverdeeld positief. Of je hebt een groep mensen die dergelijke systemen al gebruiken, maar dat zijn dan vaak verschillende systemen waardoor iemand die in verschillende projecten meedoet aan meerder omgevingen vastzit. Of je hebt mensen die dergelijke omgevingen nog niet gebruiken en die willen gewoon email gebruiken omdat men dat gewend is. Dat vind ik overigens volslagen logisch.

    Persoonlijk denk ik dat dergelijke technische oplossingen marginaal blijven zolang er voor elke groep waarbinnen je werkt een ander systeem een andere client gebruikt moet worden. Alsof je 5 telefoons op je bureau hebt, voor elke taak eentje.

  4. Moderne management technieken
    Als die vergaderingen echt nodig zijn en de mensen niet beschikbaar vraag je om een vergaderbudget. Mensen die op normale werkuren niet kunnen betaal je vacatiegeld en overuren boek je af op hun taakbelastingsbudget. Zo doen bestuurders dat ook.
    Onderwijs is geen vrijwilligerswerk.

Reacties zijn gesloten.