Innovatie op hoog niveau zonder 21st Century Skills

 
In “Steeds kleiner schakelen” (NRC Handelblad, 3 oktober) vertelt hoogleraar Bram Nauta over zijn uitvindingen: kleine elektronische schakelingen die zwakke radiosignalen uit de lucht kunnen pikken, toegepast in elke smartphone. Aanleiding voor het artikel in het NRC is de aan hem toegekende Simon Stevin Meester-prijs van 500.000 euro. Ik had nog nooit van Bram Nauta gehoord.

Opvallend is de door Nauta gevolgde onderwijsroute: mavo, havo, vwo en daarna een studie elektrotechniek. Een traditionele, gestapelde vooropleiding, zonder rare fratsen als niveaumenging, zelfsturend onderwijs en onbevoegde docenten. Uitvindingen doen voor de 21ste eeuw lukt kennelijk prima zonder de door Maurice de Hond (iPadscholen), Lodewijk Asscher (minister van Sociale Zaken, PvdA) en Paul Rosenmöller (VO-raad) aangeprezen “21st Century Skills”, waarbij het niet meer om vakkennis draait, maar om vaardigheden als creativiteit, communiceren en samenwerken. 

Zonder vakkennis had Nauta nooit carrière kunnen maken, laat staan op het hoogste niveau creatief kunnen zijn. Elke keer als de praatjes over 21st Century Skills de kop op steken, hoeven we eigenlijk maar met twee woorden te reageren: Bram Nauta.

 

4 Reacties

  1. De digitale wereld is ook

    De digitale wereld is ook uitgevonden in de vorige eeuw, door mensen met klassieke opleidingen.

    Niet alles is digitaal: de wetten van de mechanica gelden nog steeds in tal van takken van de maak-industrie.

    Die wetten zullen leerlingen moeten leren kennen. De basis voor die kennis  ligt volgens mij bij het degelijke rekenonderwijs op de basisschool. Daar worden alle rekenkundige bewerkingen aangeleerd (pardon: werden) die basis vormen voor alle natuurkundige en wiskunde theorie die in het vervolgonderwijs aan de orde moeten komen.

     

  2. Volgens mijn waarschijnlijk

    Volgens mijn waarschijnlijk beperkte inzichten, denk ik dat Miekes van G. van deze wereld nauwelijks interesse hebben in de technische ontwikkelingen van een maatschappij. En de daarbij behorende vakmensen.

    Ik denk dat zulke Miekes nog steeds een vage droom hebben als die van het leven van de fantasiefiguur Emile zoals beschreven door Rousseau. Ze streven eerder naar een soort "pure" mens, dan naar een opleiding waarbij kinderen toekomstige mogelijkheden worden geboden, in die gewone dagelijkse praktijk waar men moet zorgen voor brood op de plank.

    Van mij mogen zulke mensen dromen.

    Maar ik zie niet (!) waarom het hele onderwijs zulke dromen zou moeten volgen.

  3. De Hond blinkt uit door veel

    De Hond blinkt uit door veel geld te verdienen met het geven van een verkeerde voorstelling van zaken. Dat gebeurt ook heel veel bij banken en bij hooggplaatsten in het onderwijs. Als een mens in het leven geslaagd door veel geld te verdienen bezitten de Hond, de schoolbestuurderen, de managers en de bankiers blijkbaar de goede 21ste eeuwse bekwaamheden zoals communiceren, samenwerken en een soort van creativiteit die verschilt van die van Bram Nauta.

    Als je afziet van de eis dat ook de samenleving baat moet hebben van de 21th Century skills moeten we concluderen dat de Hond bij zijn pleidooi voor die skills eerlijk zijn waarheid toont

Reacties zijn gesloten.