Boekbespreking: Beter leren door breindidactiek

Door Ton Bastings.

BETER LEREN DOOR BREINDIDACTIEK

Leren in de 21e eeuw zal anders zijn dan voorheen. Een uitdaging die BON graag aangaat en die centraal staat op het komend symposium Zo kan ’t ook.  Het Instituut voor Brein Centraal Leren (BCL Instituut) geeft met de uitgave Breindidactiek een realistische kijk op wat er in het onderwijs mogelijk is met de recente inzichten over de breinwerking. Het boek is geen goedkope hype of een blinde onderwijsfilosofie. Vlot geschreven en helder leesbaar geeft Gerjanne Dirksen de mogelijkheden aan om leren te verbeteren. Door de werking van het brein te illustreren en toe te passen, begrijpen leerlingen en docenten beter waarom bepaalde leerstof moeilijk toegankelijk is. De ondertitel van het boek verraadt de intentie: het boek wil ‘ helpen’  leren. De werking van het brein, de mythes over ons brein, bruikbare breinprincipes voor ons onderwijs en de juiste cognitieve houding ten opzichte van leren komen uitgebreid aan de orde. Vele praktijkvoorbeelden van verschillende onderwijstypen en niveaus illustreren de praktische toepasbaarheid van breinwetenschap. Speciale aandacht is er voor de wijze van feedback geven en de inrichting van de leeromgeving. Het boek is duidelijk gestructureerd en werkt met kernachtige samenvattingen. Een inspirerend en onmisbaar standaardwerk voor iedereen die praktisch bij het onderwijs betrokken is. De neutrale houding ten opzichte van onderwijsstromingen en filosofieën bevestigt dat het hier maar om één ding gaat: BETER ONDERWIJS DOOR BETER LEREN. 

1 Reactie

  1. At our symposium today there

    At our symposium today there was a sweet talk on this issue.

    What worries me is the authority of a certain Stanford professor in the matter. See this wikipedia page about another Stanford professor:

    en.wikipedia.org/wiki/Jo_Boaler

    It says: currently, Boaler is conducting research on mathematics, mistakes, and growth mindset with Stanford University professors, Carol Dweck and Greg Walton, so I'm a bit sceptic about Stanford authority.

    More about Boaler here:

    www.beteronderwijsnederland.nl/forum/when-academic-disagreement-becomes-harassment-and-persecution

    Many of the usual Dutch suspects responsible for the destruction of our educational system signed Boaler's petition.

    Something similar happened here in the Netherlands. Have a look here:

    staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/Kanttekeningen_open_brief.pdf

    If you don't read Dutch, this was written by a Dutch professor described by a certain TAL professor as (opponents of RME have as their leader) a professor in mathematics, who used to teach at a military academy. I would like to state here that I, Joost Hulshof, am not that professor, and neither is FriendlyFoe.

    I did refer to this professor in a more pleasant way here:

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/slo

     

     

     

     

     

Reacties zijn gesloten.