Crisis duwt beursjongen naar onderwijs

,,De optiehandel was een hectische baan. Duwen trekken en schreeuwen op de beursvloer. Op kantoor werkte ik met acht computerschermen en vier muizen tegelijk.”

De dure meubels uit het prachtige Amsterdamse grachtenpand stonden voor bijna de helft van de prijs te koop op Marktplaats. Nu is Koster op zoek naar een nieuwe baan. Het onderwijs is een van de serieuze opties. Hij heeft zich als zij-instromer gemeld bij De Onderwijs BV.

Bij het wervings- en selectiebureau hebben zich afgelopen maand 250 zij-instromers ingeschreven. Ook andere bemiddelingsbureaus merken een toenemende belangstelling van mensen uit het bedrijfsleven die door de economische crisis getroffen zijn. ,,De grote uitstroom uit het bedrijfsleven moet nog komen,” zegt directeur Rob Leenders. ,,Bij een ontslaggolf staan mensen niet meteen op straat, maar ze oriënteren zich nu wel op de mogelijkheden.”

Een baan in het onderwijs betekent dat hij zich moet laten bijscholen tot bevoegd docent en qua salaris flink moet inleveren. Koster zegt eerlijk dat hij ook nog niet overtuigd is van deze stap. Hij oriënteert zich breed op de arbeidsmarkt. Binnen drie maanden wil hij een nieuwe uitdaging hebben. ,,Ik vind het leuk om les te geven, maar ik hou ook andere mogelijkheden open. De eerste interessante aanbieding die binnenkomt, pak ik. Als er een bank is die mij graag wil hebben en een leuk salaris biedt, zeg ik ook ja.”

Voor het hele stuk en meer over zij-instromers:

www.ad.nl/binnenland/3052666/Crisis_duwt_beursjongen_naar_onderwijs.html

Dit zijn natuurlijk geen blijvertjes, op dit soort oportunisten zit het onderwijs niet te wachten natuurlijk, als er morgen een beter baan is, zijn ze zo weer weg, loyalitiet is in 2009 een heel vreemd woord !!

3 Reacties

  1. loyaliteit?
    Ik begrijp je bedenkingen. Maar het gaat mij eerlijk gezegd enkel en alleen om de kwaliteit. Kwaliteit in bredere zin, niet alleen de persoonlijke kwaliteit, maar ook wat iemand meebrengt aan buitenstaanderskennis.

    Ik bedoel dit niet als vloeken in de BON kerk, maar ik denk persoonlijk wel dat het onderwijs er bij gebaat is om goede mensen van buiten aan te trekken. Die mensen mogen wat mij betreft ook na twee jaar weer vertrekken, als ze dat zouden willen. Het feit dat je 40 jaar voor de kals wilt staan (loyaal bent) is niet perse een noodzakelijke kwaliteit. Dus in principe ben ik voor het openzetten van de ramen en het binnenhalen van mensen van buiten. Rouleren wat mij betreft. Absolute voorwaarde: vakkennis! (en natuurlijk sociaal gedrag, omgang met kinderen etc)

    Aan de andere kant realiseer ik me ook dat om duizend en een redenen de ervaringen met die open ramen niet onverdeeld positief zijn. Mensen zijn binnengehaald die onvoldoende capaciteiten hadden (in de klas) en anderen zijn binnengehaald (buiten de klas, maar als manager of goeroe) met het doel die ouwe lullen van leraren op te schudden of te doen verdwijnen.

    In een normale organisatie zouden mensen van buiten helemaal niet meteen veel meer verdienen dan de bestaande trachten en zouden die bestaande krachten ook niet bevreesd hoeven te zijn dat die buitenstaanders wel even gaan vertellen hoe het allemaal beter kan. Ik zie dat in de bouw niet direct gebeuren dat de ex ICT-er een grote broek aan heeft.

    Dat dat in het onderwijs wel gebeurt zegt veel over de manier waarop het onderwijs is georganiseerd, over de macht van de werkgevers en over de onmacht van de docenten. Daar liggen de ernorme problemen, niet bij de mensen die in tijden van economische krimp proberen op een andere manier een boterham te verdienen. Ik vind dat eerlijk gezegd een uitstekende mentaliteit: niet met een uitkering thuis zitten totdat er weer een duurbetaalde baan wordt binnengevlogen, maar aan het werk op die plekken waar aan mensen behoeft is.
    Dat iemand dan zegt dat hij nog helemaal niet weet is hij dat wel wil, getuigt in mijn ogen alleen maar van verstand. Als onderwijs een roeping zou zijn, dan was hij nooit beursmannetje geworden. Onderwijs hoeft helemaal geen roeping te zijn om er aan te beginnen en om het goed te doen. Het gaat om dat laatste: doet hij zn werk goed (en heeft hij geen te grote bek tegen de bestaande collega’s)

    • niet aan de top
      Er zijn heel veel “normale” organisaties waar een topmanager wordt binnengehaald die heel veel gaat verdienen. Van nieuwe managers wordt vaak heel veel heil verwacht. Daarin zijn de scholen ‘normaal”.
      Seger Weehuizen

    • crisisvluchtelingen
      Ja hoor, binnenhalen die lui, ben ik helemaal voor (uiteraard onder de voorwaarde van vakkennis). Ook al is het maar voor twee jaar. Zo hebben de leerlingen in elk geval twee jaar lang een leraar van enig niveau.

Reacties zijn gesloten.